موضوعات داغ روز:

جنگ دو فلسفه خودروسازی ؛ دقت و دوام تویوتا پیروز می شود یا سرعت و فناوری بی وای دی؟

منتشر شده در 16 تیر 1404 ساعت 15:00
نویسنده سعید علیپور
جنگ دو فلسفه خودروسازی ؛ دقت و دوام تویوتا پیروز می شود یا سرعت و فناوری بی وای دی؟

توسعه یک خودرو از مرحله طراحی تا تولید نهایی معمولاً بین ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد. اما خودروسازان چینی با ورود به بازار خودروهای برقی، این فرایند را به شکل انقلابی تغییر داده‌اند.

اکنون شرکت‌هایی مانند بی وای دی، اکسپنگ، زیکر و چری می‌توانند در عرض تقریباً ۲ سال یک خودروی برقی جدید را طراحی و وارد بازار کنند. چنین سرعتی که با روند توسعه گوشی‌ها و لپتاپ‌ها قابل مقایسه است، باعث شده غول‌های بزرگ خودروسازی دنیا، از جمله تویوتا – بزرگ‌ترین خودروساز جهان از نظر فروش – در بازار رقابتی چین دچار شوک شوند.

تویوتا و تجربه همکاری متفاوت با بی وای دی

شاید بدانید تویوتا سدان برقی bZ3 را با همکاری شرکت چینی بی وای دی طراحی و تولید کرده است. در جریان توسعه این خودرو، تویوتا برای نخستین بار از نزدیک با فرهنگ مهندسی چینی آشنا شد. طبق گزارش رویترز، سبک کاری بی وای دی مهندسان تویوتا را «متعجب و حیرت‌زده» کرده است. در حالی که تویوتا به دقت، آزمایش‌های میدانی گسترده و تغییرات محدود عادت دارد، بی وای دی از فلسفه‌ای شبیه به شرکت‌های تکنولوژی استفاده می‌کند. این فلسفه در شعار «سریع حرکت کن، اشتباه کن، سریع‌تر اصلاح کن!» خلاصه شده است.

تویوتا و تجربه همکاری متفاوت با بی وای دی

در عمل این رویکرد منجر به خلق خودروهایی می‌شود که ممکن است در ابتدا کاملاً بی‌نقص نباشند، اما به سرعت بروز رسانی و تکامل می‌یابند؛ به ویژه با استفاده از شبیه‌سازی، هوش مصنوعی و آپدیت‌ های نرم‌افزاری.

تقابل سنت و نوآوری

تویوتا معمولاً برای هر خودرو ۶ نمونه آزمایشی مجزا می‌سازد و هر کدام را در مسیرهای طولانی و دشوار آزمایش می‌کند تا به دوام بالا و کیفیت بی‌نقص برسد؛ همان چیزی که در واقع شهرت جهانی تویوتا را رقم زده است. اما اکنون، فشار فزاینده از سوی برندهای چینی باعث شده تویوتا مجبور به تجدیدنظر در برخی از روندهای سنتی خود شود.

عملکرد و قیمت باورنکردنی bZ3 و bZ3X

تویوتا bZ3 که با همکاری بی وای دی تولید شده، به باتری‌های LFP مجهز است و بردی معادل ۶۰۰ کیلومتر (طبق استاندارد CLTC) دارد. بر اساس استاندارد واقع‌گرایانه‌تر EPA برد این خودرو به حدود ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. اما جذاب‌ترین بخش این خودرو که رقیب تسلا مدل ۳ محسوب می‌شود، قیمت آن است. شاید بدانید بدون احتساب یارانه‌های دولتی، این سدان جدید ۲۷۰۰۰ دلار قیمت دارد.

اما شگفتی واقعی کراس اوور bZ3X است که با همکاری شرکت GAC توسعه پیدا کرده و تنها ۲۲۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. این خودرو در کنار تجهیز به ماژول لایدار، از چیپست قدرتمند کوالکام ۸۱۵۵، نمایشگر بزرگ مشابه با محصولات تسلا و سیستم کمکی راننده ساخت شرکت مومنتا با پردازنده انویدیا Orin X بهره می‌برد.

جنگ دو فلسفه خودروسازی ؛ دقت و دوام تویوتا پیروز می شود یا سرعت و فناوری بی وای دی؟

رمز موفقیت چینی‌ها: کار بیشتر، توسعه سریع‌تر

یکی از رازهای توسعه پرشتاب خودروسازان چینی، ساعت‌های کاری فشرده است. مهندسان در چین معمولاً ۱۲ ساعت در روز و ۶ روز در هفته کار می‌کنند. آنها تعداد نمونه‌های آزمایشی را کاهش داده و تست‌های میدانی را با شبیه‌سازی دیجیتالی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی جایگزین کرده‌اند. همچنین، برخلاف سیستم سنتی گام به گام، تیم‌ها به طور هم‌زمان روی بخش‌های مختلف یک خودرو کار می‌کنند.

چشم‌انداز رقابتی آینده

بی وای دی در سال ۲۰۲۴ توانسته نزدیک به ۴.۳ میلیون دستگاه خودرو بفروشد، رقمی که هنوز با فروش ۱۰.۷ میلیون دستگاهی تویوتا فاصله بسیار زیادی دارد. با این حال هدفگذاری بلندپروازانه این برند چینی، تصاحب جایگاه نخست فروش جهانی است.

باید منتظر ماند و دید آیا رویکرد پرسرعت و فناورانه بی وای دی می‌تواند در درازمدت به پایداری تویوتا برسد یا خیر. آیا کیفیت در برابر سرعت پیروز می‌شود؟ یا دوران جدیدی در صنعت خودرو رقم خواهد خورد؟

عملکرد و قیمت باورنکردنی bZ3 و bZ3X
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.