حذف تسلا مدل S و X از بازار اروپا ؛ امپراطوری ایلان ماسک در سراشیبی سقوط؟

شرکت تسلا بی سروصدا و بدون اعلام رسمی، امکان ثبت سفارش برای دو خودروی پرچمدار مدل S و مدل X را از وبسایتهای اروپایی خود حذف کرده است. تا همین چند روز پیش، اگر به وب سایت تسلا در کشورهای اروپایی سر میزدید، میتوانستید با استفاده از ابزار پیکربندی (Configurator)، رنگ، نوع رینگ، طراحی داخلی و نسخه پیشرانه را برای مدل S یا X انتخاب و سپس سفارش دهید. اما حالا به جای دکمه «سفارش»، تنها گزینه «بررسی موجودی» دیده میشود؛ تغییری که در سایت اختصاصی تسلا برای کشورهای بزرگی مثل آلمان، بریتانیا، نروژ و فرانسه اعمال شده است.
تسلا سکوت کرده، اما آمارها حرف میزنند
به گزارش آخرین خودرو، تسلا هنوز هیچ توضیح رسمی درباره این تصمیم ارائه نکرده؛ اما اعداد و ارقام دلیل اصلی را روشن میکنند. مدل S و مدل X که روزی نماد انقلاب خودروهای الکتریکی بودند، حالا تنها بخش کوچکی از فروش کل تسلا را تشکیل میدهند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، تسلا بیش از ۳۷۳ هزار دستگاه از مدلهای پرفروش ۳ و Y را به مشتریان در سرتاسر جهان تحویل داده است. در مقابل، مدل S و X به همراه سایبر تراک تنها ۱۰.۳۹۴ دستگاه فروش داشته و اکنون آمار آنها در دسته «سایر» طبقهبندی شده است!

اوضاع در اروپا، بدتر است. در آلمان که بزرگترین بازار خودروی اروپا محسوب میشود، تنها ۵۸ دستگاه مدل S و ۵۹ دستگاه مدل X طی شش ماهه اول سال ۲۰۲۵ به فروش رسیده؛ در حالیکه در همین بازه زمانی، مدل Y توانسته ۶,۳۰۵ مشتری آلمانی را جذب کند. به عبارت دیگر فروش مدلهای گرانقیمت S و X بیش از ۵۰ برابر کمتر از مدل Y بوده است. با چنین اختلاف فاحشی، اصلاً جای تعجبی ندارد که تسلا در استراتژی فروش و ترکیب سبد محصولات خود بازنگری کند.
توقف موقت یا خداحافظی دائمی؟
با حذف امکان سفارش مستقیم، آینده مدل S و X در بازار اروپا در هالهای از ابهام قرار گرفته است. برخی تحلیلگران بر این باور هستند که این اقدام ممکن است به صورت موقت و برای تخلیه موجودی مدلهای قبل از فیس لیفت انجام شده باشد تا نسخههای جدیدتر و گرانتر بعدها معرفی شوند. اما با توجه به فروش بسیار پایین، احتمال حذف دائمی این دو مدل از بازار اروپا نیز وجود دارد.

در حال حاضر، تسلا روی مدلهای ارزانتر و پرفروشتر یعنی مدل ۳ و Y تمرکز کرده است. محصولات جدیدی چون سایبر تراک نیز به خط تولید اضافه شدهاند و ظاهراً زمان آن رسیده که تسلا با پرچمداران قدیمی خود خداحافظی کند؛ حداقل در بازارهایی که دیگر تقاضایی برای آنها وجود ندارد.
باکیفیت در لوازم خانگی اما بیکیفیت در زمینه باتری؛ نرخ خرابی بالای باتریهای ال جی در خودروهای تسلا
ادعای جدید ایلان ماسک ؛ تسلا رودستر همین امسال پرواز می کند!
تسلا مدل ۳ استاندارد ۲۰۲۶ معرفی شد؛ ارزانترین خودروی کمپانی با قیمتی زیر ۴۰ هزار دلار
تسلا مدل Y استاندارد ۲۰۲۶ معرفی شد؛ نسخهای ارزان و اقتصادی برای جذب مشتریان بیشتر





یعنی خودروهای ارزان تر تسلا طرفداربیشتری دارند
جای تاسف دارد تسلایی که پرچمدار و خط شکن خودروهای فناوری نو بود حالا دچار این تحولات شدهاست