حقایق و آمار قبل از سه ایستگاه آخر فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

مسابقه هیجانانگیز برزیل، فقط کمی عجیب بود! لاندو نوریس (Lando Norris) از تیم مکلارن (McLaren) با هفتمین پیروزی فصل خود، برتری خود را در صدر جدول افزایش داد؛ کیمی آنتونلی (Kimi Antonelli)، نایب قهرمان این مسابقه، بهترین رکورد دوران حرفهای خود را برای تیم مرسدس (Mercedes) به ثبت رساند؛ مکس ورشتپن (Max Verstappen) به روشی عجیب از شروع در pit-lane به جایگاه سوم صعود کرد. البته اگر این آمار کافی نبودهاند، در این مطلب چندین مورد دیگر از حقایق گرندپری درخشان سائوپائولوی (Sao Paulo) برزیل را با هم مرور خواهیم کرد.
به گزارش آخرین خودرو، این دومین پیروزی متوالی لاندو نوریس در گرندپری های این فصل از جایگاه pole position بود.
نوریس اکنون با هفت پیروزی با همتیمی خودش در مک لارن یعنی اسکار پیاستری (Oscar Piastri) در این فصل برابری کرده است.
نوریس در آخر هفتهای که مصادف با تولد ۵۴ سالگی زک براون (Zak Brown)، مدیرعامل مک لارن بود، در اسپرینت و گرندپری پیروز شد.
پیروزی نوریس اولین پیروزی تیم مکلارن در مسابقه اینترلاگوس (Interlagos) از سال ۲۰۱۲ با جنسن باتن (Jenson button) بود.
این هفتمین گرندپری متوالی بود که در این فصل از جایگاه pole position به دست میآمد (یک پیروزی کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۱۹۷۶).
مقام دوم کیمی آنتونلی برای مرسدس، بهترین نتیجه گرندپری دوران حرفهای او بود.
مقام سوم مکس ورشتپن برای ردبول تنها هشتمین باری بود که یک راننده از شروع pit lane روی سکو قرار میگرفت و اولین بار از زمان مسابقه مجارستان ۲۰۱۴ توسط لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton).
جورج راسل (Lewis Hamilton) در مقام چهارم توسط همتیمی خودش یعنی کیمی آنتونلی، برای دومین گرندپری متوالی شکست خورد.
اسکار پیاستری در مقام پنجم برای پنجمین گرندپری متوالی روی سکو نرفت. او اکنون با ۲۴ امتیاز اختلاف نسبت به نوریس در جدول قهرمانی رانندگان، بیشترین اختلاف فصل را دارد.
در تیم Haas، الیور بیرمن (Oliver Bearman) برای دو بار متوالی در بین شش راننده برتر قرار گرفت. این تیم اکنون تنها دو امتیاز از آستون مارتین (Aston Martin)، تیم هفتم در قهرمانی تیمها، عقب است. همچنین این مقام ششم، بهترین مقام گرندپری تیم Hass در گرندپری برزیل است.

با کسب مقام هفتم Racing Bulls، راننده این تیم بعنی لیام لاوسون (Liam Lawson) توانسته است تا در شش گرندپری فصل امتیاز کسب کند. لاوسون همچنین ۵۲ دور پایانی را با لاستیکهای medium به پایان رسانید.
با قرار گرفتن نیکو هالکنبرگ (Nico Hulkenberg) در مقام نهم، تیم کیک سائوبر (Kick Sauber) برای دهمین بار در این فصل در یک گرندپری امتیاز کسب کرد. این نتیجه، بهترین مقام هالکنبرگ در گرندپری اینترلاگوس از سال ۲۰۱۷ بوده است.
پیر گسلی (Pierre Gasly) در مقام دهم، هم در اسپرینت و هم در گرندپری برای آلپاین، که آخرین تیم در مسابقات قهرمانی تیمی است، امتیاز کسب کرد.
DNF شدن لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) از تیم فراری (Ferrari)، اولین retirement او در اینترلاگوس از سال ۲۰۱۲ (آخرین مسابقه در تیم مکلارن) بود.
همچنین retirement همتیمیاش یعنی چارلز لکلرک (Charles Leclerc)، دومین DNF او در هفت گرندپری اخیر بوده است.
تیم فراری سومین گرندپری بدون امتیاز فصل خودش را تجربه کرد که این فاجعه بیشترین و بدترین رکورد آنها از سال ۲۰۲۰ میباشد.
گابریل بورتولتو (Gabriel Bortoleto)، راننده تیم کیک سائوبر، هم در اسپرینت و هم در گرندپری مسابقات خانگی خود، تصادف کرد! این اولین DNF بورتولتو از زمان سیلورستون (Silverstone) انگلستان بوده است.





