داده ها دروغ نمی گویند ؛ ب ام و هم به جمع طرفداران دکمه های فیزیکی پیوست

نگاهی به کابین بیشتر خودروهای مدرن نشان میدهد استفاد از دکمهها و کلیدهای فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بسیاری از خودروسازان با رو آوردن به نمایشگرهای لمسی بزرگ، ترجیح دادهاند عملکردهای مختلف خودرو را وارد منوهای دیجیتال بعضاً تو در تو کنند. این اتفاق باعث شده رانندگان برای تغییر یک تنظیم ساده، حتی هنگام حرکت با سرعتهای بالا، در منوها سردرگم شوند. برخی برندها پا را فراتر گذاشته و دکمههای فیزیکی را با کلیدهای لمسی خازنی و اسلایدرها جایگزین کردهاند. اما ب ام و مسیر متفاوتی را برای آینده انتخاب کرده است.
ب ام و: بعضی دکمهها حذفشدنی نیستند
اشتفان دوراخ معاون ارشد بخش توسعه رابط کاربری و تجربه کاربری ب ام و، در گفتوگو با پایگاه خبری «ب ام و بلاگ» تأکید کرده که این برند آلمانی با تحلیل میلیونها داده، تصمیم گرفته در طراحی کابین نسل جدید iX3 برخی کلیدهای فیزیکی را حفظ کند.
او توضیح داده که ب ام و با بررسی دادههای بیش از ۱۰ میلیون خودرو متوجه شده برخی کنترلها غیرقابل حذف هستند. نمونه بارز آن کلید تنظیم صدا است. به گفته او آمارها حکایت از آن دارند مشتریان ب ام و هنوز به وفور از دکمه تنظیم صدا استفاده میکنند؛ حتی اگر فقط برای قطع صدا باشد. آقای دوراخ افزوده شاید وجود یک دکمه قطع صدا (Mute) کافی به نظر برسد، اما آنها دریافتهاند مردم همچنان میخواهند صدا را کم و زیاد کنند.
دکمههایی که همچنان حیاتی هستند
دوراخ همچنین به کنترل شیشهها و آینهها اشاره کرده و گفته این کلیدها از نگاه ب ام و بسیار حیاتی هستند و حذف آنها ایده خوبی نیست. او با صراحت گفته «فکر نمیکنم حذف همه دکمهها تصمیم درستی باشد.» جالب آنکه آمار نشان میدهد بسیاری از رانندگان با وجود داشتن کلیدهای روی فرمان، همچنان ترجیح میدهند از کلید فیزیکی تنظیم صدا استفاده کنند.

موج مخالفت با کابین بدون دکمه
بحث بر سر دکمههای واقعی به حدی جدی شده که برخی مشتریان از خودروسازان شکایت کردهاند. برای نمونه، فولکس واگن اخیراً با شکایتی از سوی دو مشتری روبرو شده که ادعا دارند دکمههای لمسی خازنی روی فرمان بیش از حد حساس هستند. گفتنی است فولکس واگن وعده داده در نسل جدید محصولات خود دوباره به سمت دکمههای فیزیکی خواهد رفت.
علاوهبر خودروساز بزرگ آلمانی، فراری نیز اعتراف کرده که حذف دکمههای فیزیکی اشتباه بوده است. هیوندای هم نظر مشابهی داشته و بر حفظ دکمههای فیزیکی تأکید کرده؛ در مقابل مزدا نظر کاملاً متفاوتی داشته و نسل سوم کراساوور CX-5 را با کابینی تقریباً بدون دکمه توسعه داده است. این کمپانی ژاپنی اعتقاد دارد مشتریان خواهان صفحات لمسی هستند!
راهکار متفاوت استون مارتین
خودروساز بریتانیایی استون مارتین پا را از این هم فراتر گذاشته و تیمی تشکیل داده تا میزان آزار مشتریان در جستجوی تنظیمات داخل منوها را با چیزی که آن را «فاکتور اعصابخردکن» مینامد، اندازهگیری کند. این اقدام میتواند به بهبود امتیازهای ایمنی خودروهای این برند در اروپا هم کمک کند.
به نظر میرسد پس از چند سال دنبالهروی از ترند «کابین بدون دکمه»، خودروسازان یکی پس از دیگری به این نتیجه میرسند که راحتی، ایمنی و تجربه رانندگی بهتر در گرو حفظ برخی کنترلهای فیزیکی است.





چه خوب که ب ام و به این نتیجه رسیده .
واقعا ریختن همه چیز تو مانیتور ، مزخرف و گیج کننده و چه بسا خطرناک هم هست حین رانندگی.
ای کاش خودروسازایی مثل تسلا و چینی ها هم به این نتیجه برسن که همه چی رو نمیشه ریخت تو مانیتور.