دردسرهای نیسان تمامی ندارد ؛ احتمال خرابی کامل موتور ۴۴۰ هزار خودروی تولیدی کمپانی


شرکت نیسان اصلاً روزهای خوبی را سپری نمیکند. در دورانی که این شرکت با مشکلات عدیدهای روبرو شده، حالا یک دردسر جدید ممکن است هزینهای بسیار سنگین به بار بیاورد. آنطور که خودروساز ژاپنی اعلام کرده نزدیک به نیم میلیون دستگاه از خودروهای این برند و برند لوکس اینفینیتی در معرض خطر نقص جدی موتور قرار دارند. نکته عجیب اینکه شاید نیسان مجبور شود موتور مدلهای مشمول فراخوان را به طور رایگان تعویض کند.
نقص خطرناک در یاتاقانهای موتور VC-Turbo
مشکل اصلی به موتورهای توربو شارژ با نسبت تراکم متغیر (VC-Turbo) مربوط میشود که در بازه سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ در مدلهای مختلف نیسان و اینفینیتی نصب شدهاند. بررسیهای مهندسان نیسان نشان میدهد برخی از این موتورها به دلیل یاتاقانهای معیوب ممکن است در هنگام کار کردن آسیب ببینند و دچار خرابی کامل شوند. به عبارت ساده، احتمال دارد این موتورها در زمان رانندگی منفجر شده یا به طور کامل از کار بیفتند!
در مجموع، ۴۴۳٬۸۹۹ دستگاه خودروی تولیدی گروه نیسان در آمریکا در معرض این نقص قرار دارند. مدلهای مشمول این فراخوان عبارتند از:
نیسان روگ مدلهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴
نیسان آلتیما مدلهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
اینفینیتی QX 50مدلهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲
اینفینیتی QX 55 مدل ۲۰۲۲

رویکرد هدفمند نیسان برای بازرسی و تعویض موتور
با وجود تعداد بالای خودروهای مشمول، نیسان قصد ندارد همهی این موتورها را بدون بررسی تعویض کند. در عوض، ابتدا از مالکان دعوت میکند تا خودروهای خود را به نمایندگیهای مجاز ببرند. در آنجا، تکنسینها کارتل روغن را باز کرده و بررسی میکنند که آیا ذرات فلزی در روغن وجود دارد یا نه. اگر چنین ذراتی مشاهده شود، موتور یا به صورت کامل تعویض خواهد شد یا در مواردی خاص، تحت تعمیر اساسی قرار خواهد گرفت.
اگر نشانهای از خرابی در موتور دیده نشود، فرایند تعمیر متفاوت خواهد بود. در موتورهای ۲ لیتری، تنها تعویض روغن موتور انجام میشود. اما در موتورهای ۱.۵ لیتری، علاوه بر تعویض روغن، واشر جدید کارتل و برنامهریزی مجدد واحد کنترل موتور (ECU) نیز صورت خواهد گرفت. این رویکرد مرحله بندی شده باعث میشود تنها خودروهایی که واقعاً در معرض خطر هستند، سرویس تعمیر یا تعویض کامل موتور را دریافت کنند.

تصمیمگیری هوشمندانه برای پیشگیری از بحران بزرگتر
این فراخوان بزرگ در حالی اعلام شده که چند هفته قبل، نیسان از یک فراخوان بزرگتر برای بیش از دو میلیون خودرو نجات یافت. در آن مورد، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) پس از انجام تحقیقاتی در خصوص احتمال ترکخوردگی و زنگزدگی بازوهای پایینی سیستم تعلیق در آلتیمای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ و ماکسیماهای مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، تصمیم گرفت که پرونده را بدون صدور دستور فراخوان رسمی ببندد. دلیل این تصمیم، اقدامات پیشگیرانه نیسان در تعویض این قطعات و ارائه هشدارهای کافی به مشتریان بود.
سلام
تیتر “احتمال خرابی کامل موتور ۴۴۰ هزار خودروی تولیدی کمپانی نیسان” اشتباه هست.
در اطلاعیه ای که مؤسسه NHTSA کشور آمریکا برای این فراخوان صادر کرده، ذکر شده که فقط “حدود ۱/۲ درصد از کل این ۴۴۰,۰۰۰ خودروی کمپانی نیسان” ممکنه که موتورشون ایراد داشته باشه.
ضمناً این جمله در متن خبر شما که نوشته “احتمال دارد این موتورها در زمان رانندگی منفجر شده” در اطلاعیه NHTSA اصلاً وجود نداره،
بلکه این مؤسسه صرفاً گفته که ممکن است موتور خودرو در هنگام حرکت از کار بیوفته و خودرو متوقف بشه.
(در کشور آمریکا تنها مرجع رسمی در زمینه ایرادهای خودروها و فراخوان ها، مؤسسه NHTSA هست)
البته شما این مطالب را از خودتون نگفتین و احتمالاً از یک سایت خارجی ترجمه کردین،
ولی بهتره که اخبار تا جای ممکن از منابع معتبرتر و مراجع اصلی گرفته بشه.
با سپاس از شما
لینک فایل pdf اطلاعیه این فراخوان را از وبسایت رسمی NHTSA برای نویسنده محترم این مقاله میفرستم.
(فاصله های داخل لینک را حذف کنید)
صفحه اول این فایل (بالا سمت راست) می بینید که نوشته :
Estimated percentage with defect : ۱.۲%
همچنین در انتهای صفحه دوم در توضیح این ایراد احتمالی نوشته :
A potential manufacturing defect in specific engine bearings (main, A-, C-, and L-link) or supporting engine components may cause engine damage and potentially lead to engine failure.
همانطور که خودتون هم می بینید، نگفته احتمال انفجار موتور وجود داره.
h t t p s : //static . nhtsa . gov/odi/rcl/2025/RCLRPT 25V4370139.pdf