%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰

دشوارترین پیست‌های F1 (بخش اول)

منتشر شده در 06 آذر 1404 ساعت 18:00
نویسنده علیرضا تمدنی
دشوارترین پیست‌های F1 (بخش اول)

اولین مسابقه رسمی F1 در سال ۱۹۵۰ میلادی در پیست سیلورستون (Silverstone) بریتانیا برگزار شد. از زمان اولین مسابقه F1 در سال ۱۹۵۰، چیزهای زیادی در این ورزش تغییر کرده است؛ از سریع‌تر شدن خودروها گرفته تا سخت‌تر شدن پیست‌ها اما چه چیزی یک پیست را دشوار می‌کند؟ پاسخ به این سوال قطعی و مشخص نیست زیرا باید موارد زیادی در نظر گرفته شود مانند طول کلی پیست، تعداد دورهایی که رانندگان باید طی کنند، حداکثر سرعتی که رانندگان به آن می‌رسند، تعداد دفعات ترمزگیری، دشواری در سبقت گرفتن، و تعداد پیچ‌ها و میزان فنی بودن آنها. در این مطلب و نوشتار بعدی به ۱۰ مورد از دشوارترین پیست‌های F1 می‌پردازیم.

۱۰. پیست سیلورستون (Silverstone)

پیست سیلورستون انگلستان به عنوان زادگاه گرندپری فرمول یک، به رتبه ۱۰ این لیست راه پیدا می‌کند زیرا اگرچه کوتاه است اما پیچیدن در آن سریع و چالش‌برانگیز است. این پیست در سال ۱۹۴۳ به عنوان یک پایگاه هوایی ساخته شد که خلبانان می‌توانستند در آن تمرین کنند اما اولین مسابقه اتومبیل‌رانی خود را در سال ۱۹۴۸ تجربه کرد. وقتی مسابقه‌دهندگان در اولین مسابقه F1 به پیست سیلورستون رفتند، پیچ وودکوت (Woodcote) اولین پیچ این مسیر بود. این وضعیت در سال ۱۹۵۲ تغییر کرد و وودکوت به عنوان پیچ آخر قرار گرفت. در سال ۱۹۹۱، پیست سیلورستون دستخوش یک بازسازی اساسی شد که عملاً آن را متحول کرد.

امروزه پیست سیلورستون ۵.۸۹۱ کیلومتر طول و ۱۸ پیچ دارد و رانندگان باید ۵۲ دور را طی کنند که کل مسافت مسابقه را کمی بیش از ۳۰۶ کیلومتر می‌کند و خودروها در ۷۰٪ مسابقه با تخته گاز حرکت می‌کنند. پیچ Maggotts آغاز یک مسیر سه پیچی است که یکی از لذت‌بخش‌ترین مسیرهای F1 محسوب می‌شود اما رانندگان می‌توانند به حداکثر سرعت ۱۹۰ مایل در ساعت برسند که آن را هم هیجان‌انگیز و هم خطرناک می‌کند.

دشوارترین پیست‌های F1 (بخش اول)

۹. پیست سوزوکا (Suzuka)

اگرچه پیست سوزوکا قدیمی‌ترین پیست مسابقه در ژاپن است و در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است اما تا سال ۱۹۸۷ در تقویم فرمول یک نبود. پیست سوزوکا که در ابتدا به عنوان یک مسیر آزمایشی برای مجموعه هوندا استفاده می‌شد، اکنون به دلیل طرح متقاطع منحصر به فرد خود در F1 مشهور است. به دلیل طراحی هشتی شکلش، سوزوکا هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند و این به سطح دشواری آن می‌افزاید.

این مسیر ۵۳ دور طول می‌کشد و ۵.۸۰۷ کیلومتر طول دارد. مسافت کل پیست ۳۰۷.۴۷۱ کیلومتر است. ۱۸ پیچ با درجات سختی مختلف در طول مسیر وجود دارد که پیچ 130R آن یک پیچ چپ‌گرد فوق‌العاده چالش‌برانگیز است که در تمام طول مسیر به حداکثر سرعت نیاز دارد. رانندگان می‌توانند در این مسیر دشوار F1 به حداکثر سرعت ۲۰۳.۸ مایل در ساعت نیز برسند و حدود ۶۶٪ از مسابقه را با تمام سرعت طی کنند.

۸. پیست هانگارورینگ (Hungaroring)

ساخت پیست هانگارورینگ در سال ۱۹۸۵ تنها نه ماه طول کشید! این پیست در نزدیکی بوداپست مجارستان، اولین گرندپری F1 خود را در سال ۱۹۸۶ تجربه کرد و به دومین پیست طولانی که به طور مداوم در تقویم فرمول یک مورد استفاده قرار گرفته، تبدیل شده است. از آن زمان، این پیست میزبان ۴۰ مسابقه گرندپری F1 بوده و تنها چند تغییر جزئی در طرح خود داشته است. از آنجا که این پیست مسیرهای مستقیم بسیار کمی دارد، رانندگان آن را به یک پیست کارتینگ تشبیه می‌کنند!

با مسافت کلی تنها ۴.۳۸۱ کیلومتر، پیست هانگارورینگ قطعاً طولانی‌ترین مسیر نیست اما رانندگان باید ۷۰ دور را برای طی کردن مسافت کامل مسابقه یعنی ۳۰۶.۶۷ کیلومتر طی کنند. و تنها ۱۴ پیچ ممکن است نسبت به سایر پیست‌ها کم‌دردسرتر به نظر برسد، اما این پیچ‌ها تنگ و فنی هستند و رانندگان را ملزم می‌کنند که کاملاً روی چالشی که ارائه می‌دهند تمرکز کنند. حداکثر سرعت در پیست هانگرورینگ حدود ۱۹۵ مایل در ساعت است اما به دلیل مسیرهای مستقیم محدود، خودروها معمولاً فقط در ۵۰٪ از مسابقه با تخته گاز حرکت می‌کنند.

۷. پیست کورنیش (Corniche)

جده عربستان سعودی، میزبان یکی از جدیدترین پیست‌های اضافه شده در مسابقات F1 است. پیست کورنیش جده یک پیست خیابانی است که در امتداد دریای سرخ ساخته شده است و میزبان اولین گرندپری عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ بود. پیست کورنیش جده با وجود اینکه عضو جدیدی از خانواده پیست‌های فرمول یک است در حال حاضر به عنوان یکی از سخت‌ترین پیست‌های تقویم ظاهر شده است.

مسیر کورنیش جده یکی از سریع‌ترین مسابقات فعلی فرمول یک است و همچنین دومین مسیر طولانی است که رانندگان باید در آن شرکت کنند. هر دور ۶.۱۷۵ کیلومتر طول دارد و رانندگان ۵۰ دور را در مسافت کل مسابقه ۳۰۸.۷ کیلومتر طی می‌کنند. با ۲۷ پیچ برای مدیریت و سرعت متوسط ​​۱۶۰ مایل در ساعت، این مسیر فرمول یک رانندگان را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. خودروها نزدیک به ۸۰٪ مسابقه با حداکثر سرعت حرکت می‌کنند.

۶. پیست باکو (Baku)

پیست شهر باکو در آذربایجان، یک پیست خیابانی است که در سال ۲۰۱۶ به جمع پیست‌های F1 پیوست و به دلیل طراحی دشوار و پیچ‌های دشوارش، ششمین پیست سخت فرمول یک در این لیست است. پیست شهر باکو با عبور از میان بافت قدیمی شهر، در امتداد دیوارهای قرون وسطایی آن و معماری مدرن، هم هیجان‌انگیز و هم خطرناک است. این پیست با عبور رانندگان از مسیرهای مستقیم طولانی و یکی از باریک‌ترین پیچ‌های پیست فرمول یک است. ترمزگیری برای رانندگان هنگام مسابقه در پیست شهر باکو فوق‌العاده چالش‌برانگیز است.

چندین پیچ ۹۰ درجه و یکی از طولانی‌ترین مسیرهای مستقیم در فرمول یک وجود دارد که نیاز به ترمز دقیق را با توانایی رسیدن به سرعت‌های بالای باورنکردنی ترکیب می‌کند. مسافت کل پیست شهر باکو کمی بیش از ۶ کیلومتر است اما با ۵۱ دور، مسافت کل مسابقه ۳۰۶.۰۴۹ کیلومتر است. رانندگان به لطف برخی از بخش‌های نسبتاً عریض، به خصوص نزدیک پیچ اول، شانس زیادی برای سبقت گرفتن دارند اما پیمایش پیچ‌های باریک نیاز به تمرکز و مهارت دارد و حداکثر سرعت پیست شهر باکو نیز ۲۰۹.۴ است.

دشوارترین پیست‌های F1 (بخش اول)
ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X