%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰

رئیس هیئت مدیره تویوتا ؛ صدای موتور و بوی بنزین، ویژگی اصلی یک خودروی اسپرت است

منتشر شده در 11 اردیبهشت 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
رئیس هیئت مدیره تویوتا ؛ صدای موتور و بوی بنزین، ویژگی اصلی یک خودروی اسپرت است

تقریباً دو سال از معرفی کانسپت خودروی اسپرت تمام برقی تویوتا با نام FT-Se می‌گذرد، اما هنوز خبری از تولید نسخه نهایی این خودرو نیست. دلیل این تأخیر هم روشن است، تویوتا برنامه‌ای برای عرضه مدل برقی اسپرت ندارد، چرا که از دید رئیس هیئت مدیره کمپانی یعنی اقای آکیو تویودا لذت رانندگی واقعی تنها با موتورهای درون‌سوز حاصل می‌شود.

تویودا و عشق به صدای اگزوز

آکیو تویودا که پیشتر بر صندلی مدیرعامل تویوتا نشسته بود، در مصاحبه با نشریه اتوموتیو نیوز بار دیگر موضع صریح خود را بیان کرده و گفته «برای من به عنوان یک راننده حرفه‌ای، خودروی اسپرت یعنی ماشینی که بوی بنزین بدهد و صدای موتور آن بلند باشد.» البته او قبول دارد که برخی از مهندسان در تویوتا روی ساخت خودروهای برقی جذاب کار می‌کنند، اما خودش هنوز عاشق صدای موتور بنزینی است.

رئیس هیئت مدیره تویوتا ؛ صدای موتور و بوی بنزین، ویژگی اصلی یک خودروی اسپرت است

موریزو، پشت فرمان تویوتا

آقای تو‌یودا صرفاً یک مدیر اجرایی نیست. او در دنیای موتوراسپرت با نام مستعار موریزو (Morizo) شناخته می‌شود. وی از سال ۲۰۰۷ و پس از حضور در مسابقه ۲۴ ساعته نوربرگ رینگ این لقب را برای خود انتخاب کرده و همچنان از آن استفاده می‌کند. این اسم قبلاً برای نسخه ویژه GR کرولا و همچنین در کراس‌اوور کمتر شناخته‌شده لکسوس LBX Morizo RR هم به کار رفته است.

موریزو، پشت فرمان تویوتا

خودروهای برقی هنوز آمادگی حضور در پیست را ندارند

آکیو تویودا معتقد است رقابت با خودروهای برقی در پیست‌ها هنوز هیجان لازم را ندارد، زیرا باتری‌ها بیشتر از یک ساعت در شرایط مسابقه دوام نمی‌آورند. به همین خاطر عملاً رقابت به سمت سرعت شارژ یا تعویض باتری می‌رود. او که عاشق مسابقات استقامتی است، فعلاً خودروهای برقی را برای این حوزه مناسب نمی‌داند.

رئیس هیئت مدیره تویوتا ؛ صدای موتور و بوی بنزین، ویژگی اصلی یک خودروی اسپرت است

نگرش محافظه‌کارانه درباره سلطه کامل برقی‌ها

بیش از یک سال پیش، تویودا اعلام کرده بود که خودروهای برقی هرگز بیش از ۳۰ درصد از بازار جهانی را در اختیار نخواهند داشت. با این حال، شرکت تویوتا در مسیر توسعه خودروهای بدون آلایندگی گام‌هایی جدی برداشته و محصولات برقی مختلفی مثل bZ3 و bZ7 را برای بازار چین توسعه داده است.

عرضه نسخه تولید انبوه کانسپت تویوت FT-Se پس از ۲۰۲۶

طبق گفته‌های هیدئاکی آییدا، مدیر پروژه طراحی گازو ریسینگ، نسخه تولیدی خودروی مفهومی FT-Se پس از سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد. به گفته مهندس ارشد این پروژه فومی‌ هیکو هازاما، این کوپه برقی با طراحی سقف کوتاه، از پیشرانه دو موتوره – یکی در جلو و یکی در عقب – بهره خواهد برد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

کانسپت تویوت FT-Se

آینده هیجان‌انگیز موتورهای درون‌سوز در تویوتا

پیش از معرفی مدل اسپرت برقی، تویوتا خبر از ادامه تولید خودروهای اسپرت با موتور بنزینی داده است. با تصمیم کمپانی سوپرای نه چندان محبوب در نسل فعلی همچنان تولید خواهد شد و احتمال بازگشت مدل‌های افسانه‌ای مثل سلیکا و MR2 نیز مطرح است. همچنین گفته می‌شود مدل جدید مسابقه‌ای GT3 ممکن است به شکل یک خودروی جاده‌ای با برند لکسوس عرضه شود. شایعاتی نیز درباره توسعه نسل بعدی تو‌یوتا GR86 وجود دارد.

شان هنلی، معاون فروش و بازاریابی تویوتا استرالیا، هم چندی پیش گفته بود «موتورهای درون‌سوز و گیربکس دستی برای مدت بسیار طولانی در کنار ما خواهند بود، چون عاشقان رانندگی هنوز به دنبال صدای مهیب موتور و لذت تعویض دنده دستی هستند.»

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد در دورانی که بیشتر خودروسازان به سمت برقی شدن کامل می‌روند، تویوتا همچنان ناجی واقعی خودروهای اسپرت و جذاب باقی خواهد ماند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X