%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰

رشد سریع سهم چین در بازار جهانی خودرو ؛ اژدها در کمین بازارهای جدید

منتشر شده در 19 فروردین 1403 ساعت 17:00
سهم چین در بازار جهانی خودرو

بررسی آمارهای فروش و صادرات خودرو از چین نشان می دهد رشد بی سابقه و قابل توجه سهم چینی ها در بازار خودرو رقم خورده است.

کشور چین مرکز بحرانی بود که جهان را درنوردید. یک پاندمی پیچیده که تمامی کشور های جهان را درگیر کرد و حتی صنایع را هم فلج کرده بود. صنعت خودرو هم مثل دیگر صنایع چالش های عجیب و غریبی را پشت سر گذاشت. صنعت خودروی چین پیش از همه گیری ویروس کرونا روند بسیار مثبتی داشت و تصور می شد که کرونا باعث شود تا سرعت رشد چینی ها در تولید و صادرات خودرو کاهش یابد اما داستان کاملا متفاوت پیش رفت. آمارها نشان می دهد که چینی ها در سال ۲۰۲۰ از صادرات ۱ میلیون خودرو به ۲ میلیون دستگاه رسیده اند و آمار زمانی جالب تر می شود که بدانید در سال ۲۰۲۳ صنعت خودروی چین صادرات ۵ میلیون دستگاه را به بازار های مختلف داشته است. البته دقت داشته باشید این آمار شامل خودروهای کار و تجاری هم می شود اما با این وجود رشد چینی ها سریع و خیره کننده است.

سهم چین در بازار خودرو

سهم برقی ها در صادرات خودروی چین

بر اساس نمودار فوق می توان رشد قابل توجه سهم صادرات خودروهای چینی را دید اما نکته قابل توجه اینجاست که چینی ها روند برقی سازی جهانی را هم به خوبی درک کرده اند و با آن همگام شده اند. این نکته به خوبی در بررسی میزان خودروهای صادراتی برقی سازی شده (برقی یا هیبرید) از چین قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۵ درصد از کل صادرات خودرو از چین به خودروهای برقی اختصاص یافته اما سهم برقی ها در سال ۲۰۲۳ به ۲۵ درصد رسیده است. به زبان ساده تر، یک چهارم از کل خودروهای صادر شده از چین در سال گذشته میلادی برقی بوده اند. این آمار بیانگر آن است که چینی ها از نظر تکنولوژیک آماده تغییرات بنیادین در صنعت حمل و نقل بوده اند و به همین دلیل هم صادرات آن ها سال به سال جهش قابل توجهی دارد.

دست پر چین برای بازارهای مختلف

مخاطبان خودرویی در بازارها توسعه یافته و پیشرفته عموما نام خودروهای چینی را با قابلیت های تمام برقی و خودران شنیده اند اما نباید فراموش کرد که همچنان سهم قابل توجهی از صادرات خودرو از چین مربوط به خودروهای بنزینی است. بازار هدف خودروهای معمولی و بنزینی چینی عموما بازار های در حال توسعه است و عرضه خودروهای چینی در این کشور ها ارقام قابل توجهی را نشان می دهد.آمار زیر مربوط به مقاصدی است که بیشترین واردات خودرو را از چین داشته اند. در این لیست نام کشورهایی نظیر روسیه، مکزیک، بلژیک، استرالیا، عربستان سعودی، بریتانیا، تایلند، امارات متحده عربی، فیلیپین و اسپانیا را می بینیم. البته در اغلب کشورهای اروپایی سهم برقی ها (رنگ آبی) بیشتر است و این نکته نشان می ده سبد چینی ها برای هر بازاری می تواند کامل باشد.

مقصد خودروهای چینی

نمودار فوق نشان می دهد که برخلاف باور عمومی، بازار ایران اولین و مهم ترین مقصد خودروهای چینی نیست و آنها صادرات قابل توجهی به بسیاری از کشور های جهان دارند. همچنین سهم بالای روسیه در این آمار بیانگر آن است که جنگ اوکراین باعث شد تا چینی ها بیشتر و عمیق تر به بازار روسیه نفوذ کنند. اینجا به این نکته هم باید توجه کرد که چینی ها در عالم دیپلماسی و سیاست هم موفق بوده اند از فرصت های خود به خوبی برای رشد عرضه خودرو استفاده کرده اند.

سهم برند های چینی از صادرات خودرو

آمار های مربوط به نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیانگر آن است که کمپانی های سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی، دانگ فنگ، جک، بی وای دی و بایک بیشترین میزان صادرات خودرو را در این بازه داشته اند. البته میزان صادرات برای دو کمپانی چری و سایک به میزان قابل توجهی بیشتر از باقی خودروسازان است. چری را در ایران با خودروهای ام وی ام، فونیکس و اکستریم می شناسیم. این خودروساز یک کمپانی صادرات محور بوده و از ابتدا تا بحال از بزرگ ترین صادر کنندگان خودروی چین به حساب می آید.

10 صادرکننده چینی خودرو

چالش های پیش روی چین برای فتح بازارهای جهانی

اگرچه چینی ها در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی در عرضه خودرو به بازارهای غیر چینی داشته اند اما مسیر آن ها برای ورود به بازارهای توسعه یافته چندان ساده نیست. اختلافات سیاسی چین با آمریکا باعث شده تا ورود چینی ها به مهم ترین و پیشرفته ترین بازار جهان سخت تر از قبل شده باشد. همچنین بازار ایالات متحده همچنان از نظر ذهنی هم آمادگی ورود گسترده چینی ها را ندارد. البته این موضوع در مورد بازار اروپا هم صادق است و برندینگ در این بازارها پیچیده تر از بازارهای در حال توسعه خواهد بود. با این حال پیش بینی می شود چینی ها هر ساله به رشد خود ادامه دهند و سرانجام در مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای خودروی جهان هم سهم خوبی به دست بیاورند.

رشد سریع سهم چین
ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “رشد سریع سهم چین در بازار جهانی خودرو ؛ اژدها در کمین بازارهای جدید”

  1. رامین صفایی گفت:

    صادرات انواع آشغالهای چینی فقط روانه بازار
    کشورهای مفلوک میشود و سایر کشورها
    از ورود این لگن پاره ها جلوگیری میکنند و
    خریدن این لگن پاره ها را کسر شان خود
    به حساب می آورند

    ۱
    ۱
  2. رضایی گفت:

    همچنان در حال کارنامه سازی برای چین. فقط به کشورهای صادر شده دقت کنید. مشتری های کارگران بنگلادشی افغانستانی و هندی ساکن امارات قطر و عربستان

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X