دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰

رکورد تاریخی فروش خودروهای برقی در اروپا ؛ بی وای دی برای اولین ‌بار از تسلا پیشی گرفت

منتشر شده در 09 شهریور 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
رکورد تاریخی فروش خودروهای برقی در اروپا ؛ بی وای دی برای اولین ‌بار از تسلا پیشی گرفت

بازار خودرو اروپا در جولای سال جاری عملکردی فراتر از انتظار داشت و بهترین رشد ماهانه خود در بیش از یک سال گذشته را ثبت کرد. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، فروش خودرو در این ماه با ۵.۹ درصد رشد، به ۱.۰۹ میلیون دستگاه رسید. نکته مهم اینکه این رشد نه به دلیل افزایش علاقه به موتورهای بنزینی، بلکه به واسطه افزایش تقاضای چشمگیر برای خودروهای برقی رقم خورده است.

برتری بی وای دی در مقابل تسلا ؛ تغییر بزرگ در رقابت برقی‌ ها

یکی از مهم‌ترین اتفاقات ماه جولای، سبقت‌ گیری شرکت چینی بی وای دی از رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا در بازار اروپا بود. برای نخستین بار، فروش خودروهای برقی این کمپانی در اروپا بیشتر از تسلا شد. چنین اتفاقی مسلماً جایگاه بی وای دی در بازار خودروهای برقی را بیش از پیش ارتقا می‌دهد.

جهش سهم خودروهای برقی در اروپا

داده‌های ACEA نشان می‌دهد که در اتحادیه اروپا، نزدیک به ۶۰ درصد از کل خودروهای جدید فروخته‌شده در ماه جولای به نوعی برقی هستند. این آمار شامل خودروهای تمام برقی (BEV)، هیبریدی شارژی (PHEV) و هیبریدی معمولی می‌شود.

رکورد تاریخی فروش خودروهای برقی در اروپا ؛ بی وای دی برای اولین ‌بار از تسلا پیشی گرفت

به طور دقیق‌تر، ۵۹.۸ درصد از سهم بازار خودروهای جدید در اروپا به این دسته اختصاص داشته است؛ این رقم در بازه زمانی مشابه سال گذشته با ۵۱.۱ درصد برابر بود. فروش خودروهای تمام برقی نیز ۳۹.۱ درصد رشد داشته که بیشترین افزایش از آگوست ۲۰۲۳ تاکنون محسوب می‌شود. خودروهای هیبریدی شارژی حتی عملکرد بهتری داشتند و رشد ۵۶.۹ درصدی را تجربه کردند؛ این بیشترین جهش از زمان شروع گزارش‌ دهی ACEA در اوایل ۲۰۲۳ است.

آلمان؛ پیشران اصلی رشد خودروهای برقی

بخش بزرگی از این رشد به بازار آلمان مربوط می‌شود. دولت آلمان در ژوئن طرح جدیدی برای تشویق به خرید خودروهای برقی معرفی کرد و اثر آن بلافاصله در بازار نمایان شد. در ماه جولای، فروش خودروهای تمام برقی در آلمان ۵۸ درصد افزایش یافته و فروش هیبریدی‌ های شارژی نیز جهشی چشمگیر به میزان ۸۳.۶ درصد داشته است.

در مجموع، فروش خودرو در آلمان ۱۱.۱ درصد رشد کرده و همین موضوع به افزایش آمار کل اروپا کمک شایانی نموده است. این روند بار دیگر نشان می‌دهد که سیاست‌های دولتی می‌توانند به طور مستقیم بر انتخاب خریداران و سرعت گذار به سمت انرژی پاک تأثیر قابل توجهی بگذارند.

سقوط تسلا و صعود بی وای دی در اروپا

در حالی که بازار خودروهای برقی اروپا در حال رونق گرفتن است، تسلا شرایط سختی را تجربه می‌کند. فروش این برند آمریکایی در جولای ۴۰.۲ درصد افت نموده و سهم بازار آن از ۱.۴ درصد در سال گذشته به ۰.۸ درصد در سال جاری سقوط کرده است. این هفتمین ماه متوالی است که سهم بازار تسلا در اروپا کاهش می‌یابد. در مقابل بی وای دی با رشد خیره‌کننده ۲۲۵.۳ درصدی قدرتمند وارد میدان شده و توانسته سهم ۱.۲ درصدی از بازار اروپا را به دست آورد و بالاتر از تسلا قرار گیرد.

سقوط تسلا و صعود بی وای دی در اروپا

عملکرد سایر خودروسازان اروپایی

خودروسازان سنتی اروپایی در این ماه عملکرد متفاوتی داشتند. گروه فولکس واگن رشد ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده و فروش گروه رنو نیز با افزایش ۸.۸ درصدی همراه شده است. در مقابل، شرکت استلانتیس کاهش ۱.۱ درصدی را ثبت کرده است.

نتایج متفاوت در بازارهای مختلف اروپا

هرچند بسیاری از کشورها رشد چشمگیر داشته‌اند، اما وضعیت در برخی از بازارها کاملاً متفاوت است. آلمان و اسپانیا با ۱۷.۱ درصد، لهستان با ۱۶.۵ درصد و اتریش با ۳۱.۶ درصد رشد بالاترین افزایش را دارند. در مقابل، بازار بریتانیا با ۵ درصد، فرانسه با ۷.۷ درصد و ایتالیا با ۵.۱ درصد افت بیشترین کاهش فروش را تجربه کرده‌اند.

نگرانی صنعت خودرو از آینده

با وجود رکوردزنی فروش خودروهای برقی، صنعت خودرو اروپا همچنان نگران آینده است. انجمن خودروسازان اروپا در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که هدف گذاری ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۳۵ دیگر قابل تحقق نیست. این تناقض نشان می‌دهد در حالی که مصرف‌ کنندگان اروپایی به سمت خودروهای برقی روی آورده‌اند، لابی‌ خودروسازان تمایل دارند روند گذار به انرژی پاک را کندتر کنند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X