فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰

شرکت CATL با باتری پیشرفته شنژینگ پرو مشکل زمان شارژ خودروهای برقی را برطرف می کند

منتشر شده در 25 شهریور 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
شرکت CATL با باتری پیشرفته شنژینگ پرو مشکل زمان شارژ خودروهای برقی را برطرف می کند

برد حرکتی محدود و زمان شارژ نسبتاً طولانی از اصلی‌ترین مشکلات خودروهای برقی هستند. حالا شرکت چینی CATL که بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودرو در جهان محسوب می‌شود، با معرفی باتری شنژینگ پرو (Shenxing Pro) در آلمان می‌خواهد این مشکلات را برطرف کند. این باتری در نمایشگاه خودروی IAA Mobility مونیخ و در دو نسخه متفاوت رونمایی شده؛ هر یک از این نسخه‌ها بر نیازی متفاوت تمرکز دارد.

نسخه اول: تمرکز بر عمر طولانی و برد حرکتی بالا

برای رانندگانی که اولویت اصلی آنها مسافت پیمایش است، شرکت CATL نسخه‌ Super Long Life & Long Range از باتری شنژینگ پرو را تولید کرده است. این باتری دارای ظرفیت ۱۲۲ کیلووات ساعتی بوده و طبق استاندارد اروپایی اروپایی WLTP می‌تواند تا ۴۷۰ مایل (۷۵۶ کیلومتر) شارژ دهی داشته باشد. به گفته کمپانی پیشگام چینی، این باتری تنها در ۱۵ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. به زبان ساده، این یعنی اضافه شدن حدود ۸۵ کیلووات ساعت انرژی در زمانی که یک فنجان قهوه می‌نوشید. چنین رقمی از کل ظرفیت باتری بسیاری از خودروهای برقی متوسط بیشتر است.

نسخه دوم: باتری با قابلیت شارژ فوق سریع

نسخه دوم شنژینگ پرو که با نام  باتری Super-Fast Charging معرفی شده، ۱۱۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد. این باتری در ۱۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شده و ۲۹۷ مایل (۴۷۸ کیلومتر) به برد حرکتی خودرو اضافه می‌کند. ارقام مذکور هم بر اساس استاندارد اروپایی WLTP محاسبه شده‌اند. انتظار می‌رود طبق استاندارد واقع‌ گرایانه‌ تر EPA آمریکا، مسافت قابل پیمایش با ۱۰ دقیقه شارژ در این باتری، چیزی در حدود ۲۳۰ مایل (۳۷۰ کیلومتر) باشد.

دوام و طول عمر فوق‌العاده

نگرانی از کاهش ظرفیت باتری در طول زمان دیگر موردی است که مشتریان را نسبت به خرید خودروهای برقی با تردید روبرو می‌کند. CATL تأکید کرده که باتری شنژینگ پرو از نوع LFP (لیتیوم-آهن-فسفات) است، به همین خاطر دوام و طول عمر بالایی دارد. این شرکت اعلام کرده ظرفیت باتری شنژینگ پرو پس از ۱۲۴ هزار مایل (۲۰۰ هزار کیلومتر) کارکرد تنها ۹ درصد افت خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی شده پس از ۱ میلیون کیلومتر رانندگی و ۱۰ هزار چرخه شارژ همچنان ۷۰ درصد ظرفیت اولیه این باتری حفظ شود.

راز فناوری؛ سلول‌های موجی و طراحی سلول به پک

علت این کارایی و طول عمر بالا در طراحی منحصربفرد باتری شنژینگ پرو نهفته است. در این باتری شرکت CATL از سلول‌هایی موسوم به سلول‌های موجی (Wave Cells) استفاده کرده که به طور مستقیم در پک باتری ادغام می‌شوند. این روش که با عنوان سلول به پک شناخته می‌شود، نیاز به ماژول‌های میانی حجیم را حذف کرده و امکان بهره‌برداری حداکثری از فضای در دسترس را فراهم می‌کند، درست مثل قرار گرفتن قطعات لگو در کنار هم و بدون فضای خالی.

سرمایه‌گذاری عظیم CATL در اروپا

شرکت CATL نشان داده که اهدافی جدی را در اروپا دنبال می‌کند. این شرکت در حال سرمایه‌گذاری ۱۲.۹ میلیارد دلاری در منطقه است که شامل ساخت کارخانه‌های تولید باتری در آلمان، مجارستان و اسپانیا می‌شود. برنامه CATL ایجاد یک اکوسیستم کامل از استخراج مواد اولیه تا تولید باتری و حتی بازیافت آنهاست.

هنوز مشخص نیست اولین خودروسازانی که باتری شنژینگ پرو استفاده خواهند کرد چه برندهایی هستند، اما روشن است که این باتری می‌تواند آینده خودروهای برقی را متحول کند. ناگفته نماند شرکت ریمک هم از باتری پیشرفته‌ای در نمایشگاه IAA Mobility پرده‌برداری کرده که زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد آن شش و نیم دقیقه طول می‌کشد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X