ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰

شوک امنیتی در نروژ؛ وجود سیمکارت مخفی در اتوبوس‌های برقی شرکت چینی یوتانگ

منتشر شده در 14 آبان 1404 ساعت 13:56
نویسنده سعید علیپور

خودروها و وسایل نقلیه عمومی روز به روز به سیستم‌های متصل و هوشمند مجهز می‌شوند. این موضوع نگرانی‌های تازه‌ای را در زمینه امنیت سایبری ایجاد کرده است. جدیدترین نمونه در این زمینه در نروژ گزارش شده؛ جایی که اتوبوس‌های برقی شرکت چینی یوتانگ (Yutong) به موضوع اصلی یک بحث امنیتی بزرگ تبدیل شده‌اند. در بررسی‌های به عمل آمده، مهندسان یک سیمکارت مخفی در اتوبوس‌های تولیدی این شرکت کشف کرده‌اند. همچنین سیستمی وجود دارد که از طریق آن شرکت چینی می‌تواند اتوبوس‌های خود را از راه دور خاموش کند یا کاملاً از کار بیندازد.

کشف حفره امنیتی در جریان یک تست محرمانه

حفره امنیتی مذکور توسط شرکت روتر (Ruter)، بزرگ‌ترین اپراتور حمل و نقل عمومی نروژ، کشف شده است. در جریان یک آزمایش محرمانه در مرکز تست داخلی این شرکت، مهندسان روتر دو نوع اتوبوس را بررسی کردند؛ یکی ساخت هلند و دیگری محصول شرکت یوتانگ چین. در حین بررسی‌ها، کارشناسان متوجه شدند که در سیستم الکترونیکی اتوبوس‌های یوتانگ سیم‌کارت‌های مخفی رومانیایی وجود دارد.

پاسخ یوتانگ: سیمکارت برای بروزرسانی نرم‌افزاری است

شرکت یوتانگ در پاسخ اعلام کرده که این سیمکارت‌ها تنها برای انجام بروزرسانی‌های نرم‌افزاری از راه دور و رفع مشکلات فنی آنلاین استفاده می‌شوند. با این حال، وجود این نوع دسترسی به معنای آن است که شرکت یوتانگ از نظر فنی می‌تواند اتوبوس‌های خود را خاموش یا غیرفعال کند؛ موضوعی که زنگ خطری جدی را برای مقامات نروژی به ‌صدا درآورده است.

در حال حاضر، روتر تأکید کرده که هیچ شواهدی از فعالیت مخرب یا دخالت خارجی مشاهده نشده، اما این کشف یک ریسک بالقوه در امنیت زیرساخت حمل و نقل عمومی نروژ را نشان می‌دهد.

از نگرانی تا اقدام عملی

این بررسی‌ها بخشی از یک ممیزی گسترده امنیت سایبری در ناوگان وسایل نقلیه برقی نروژ است. «برنت رایتان ینسن» مدیرعامل روتر، اعلام کرده که شرکت او اکنون از مرحله نگرانی عبور کرده و به سمت «اقدامات مبتنی بر دانش واقعی» پیش می‌رود. به گفته او، روتر در حال اجرای استانداردهای جدید تأمین تجهیزات است تا اطمینان حاصل شود که کنترل کامل نرم‌افزاری و داده‌ای وسایل نقلیه در اختیار نهادهای محلی باقی بماند.

اقدام دولت نروژ برای کاهش ریسک

دولت نروژ نیز به این موضوع واکنش نشان داده است. «یان ایوار نیگارد» وزیر حمل و نقل نروژ، در مصاحبه با شبکه NRK تأکید کرده که دولت در حال بررسی میزان ریسک وابستگی به تأمین‌کنندگان خارج از اتحادهای امنیتی نروژ است. او افزوده: «ما با همکاری شرکت‌هایی مانند روتر تلاش می‌کنیم تا این بخش از حمل و نقل عمومی در برابر تهدیدهای خارجی ایمن‌تر شود.»

تقویت دیوارهای دفاعی سایبری

به ‌دنبال این اتفاق، روتر مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه را آغاز کرده است. این اقدامات شامل ایجاد فایروال‌های داخلی، قطع ارتباط اتوبوس‌ها از سیستم‌های ابری خارجی، و همکاری با نهادهای امنیت ملی برای تقویت پروتکل‌های امنیت سایبری در سراسر صنعت حمل و نقل است.

شوک امنیتی در نروژ؛ وجود سیمکارت مخفی در اتوبوس‌های برقی شرکت چینی یوتانگ

اتوبوس‌های یوتانگ در قلب ناوگان نروژ

در حال حاضر، نروژ یکی از پیشروترین کشورهای جهان در حوزه حمل و نقل برقی محسوب می‌شود. از مجموع حدود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی فعال در کشور، نزدیک به ۸۵۰ دستگاه ساخت شرکت چینی یوتانگ هستند. تنها در مناطق اسلو و آکرشوس حدود ۳۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها به ‌صورت روزانه فعالیت می‌کنند.

نگرانی از کنترل زیرساخت‌های حیاتی

اگرچه روتر اعلام کرده که احتمال وقوع سناریوی خاموشی عمدی بسیار پایین است، اما همین موضوع بحث گسترده‌ای درباره کنترل خارجی بر زیرساخت‌های حیاتی کشور به راه انداخته است. ینسن در این باره می‌گوید: «بعید است از این اتوبوس‌ها به‌ عنوان ابزار خرابکاری استفاده شود، اما این دلیل نمی‌شود که موضوع را جدی نگیریم.»

قطع ارتباط اتوبوس‌ها از شبکه خارجی

برای اطمینان از استقلال کامل سیستم‌ها، روتر تصمیم گرفته که تمام سیمکارت‌های داخلی این اتوبوس‌ها را حذف کند تا وسایل نقلیه به ‌صورت کاملاً محلی و آفلاین عمل کنند. این اقدام به معنی قطع هرگونه ارتباط احتمالی با سرورهای خارجی و حذف امکان کنترل از راه دور است.

زنگ خطر جدید در عصر خودروهای متصل

ماجرای اتوبوس‌های چینی یوتانگ در نروژ نشان می‌دهد که دوران خودروهای متصل و هوشمند، علاوه بر مزایای فراوان، تهدیدهای تازه‌ای نیز به همراه دارد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، امنیت سایبری در صنعت خودروهای برقی و خودران به موضوعی حیاتی برای دولت‌ها و شرکت‌های حمل و نقل تبدیل شده است.

نروژ با اقدامات سریع خود در این زمینه، احتمالاً به الگویی برای سایر کشورها تبدیل خواهد شد؛ کشورهایی که به‌ دنبال برقی‌سازی ناوگان حمل‌ و نقل هستند، اما نمی‌خواهند کنترل زیرساخت‌های حیاتی خود را به دست دیگران بسپارند.

بد نیست اشاره کنیم پیشتر برخی کشورها استفاده کارکنان نهادهای امنیتی از محصولات تولیدی شرکت تسلا را ممنوع کرده‌اند. مقامات این کشورها اعتقاد دارند خودروهای ساخت تسلا به دلیل تجهیز به دوربین‌های متعدد، می‌توانند داده‌های حساس از مناطق نظامی را گردآوری کنند. این داده‌ها ممکن است بعداً برای خرابکاری یا هر گونه نفوذ اطلاعاتی مورد استفاده قرار بگیرند.

ویدیو های پیشنهادی

۱۳ Responses to “شوک امنیتی در نروژ؛ وجود سیمکارت مخفی در اتوبوس‌های برقی شرکت چینی یوتانگ”

  1. رامین صفایی گفت:

    چرا نروژی ها از چین اتوبوس خریدند ؟
    این اتوبوس ها بی کیفیت و آشغال هستند و فقط به عنوان ابزار های جاسوسی مورد استفاده قرار میگیرند . نروژی ها باید از
    کشور همسایه ، یعنی سوئد اتوبوس های
    ولوو و اسکانیا می خریدند .

    ۲۰
    ۱۱
    • پوریا رهبین گفت:

      کاملا موافقم، حتی اگه باکیفیت باشند هم به دلیل مسائل امنیتی و سابقه بد چین در این موضوع نمیشه اعتماد کرد.

      یه احساس بهم میگه همین کار رو دارن با مردم ایران هم میکنن.

      ۱۳
      ۱۰
      • شهروز گفت:

        کلا باید از کلای چینی اجتناب کرد از گوشی تا لوازم خانگی و اتومبیل.هر چیز چینی

        ۱۳
        ۸
        • آی گفت:

          ما ایرانیها که انتخابی جز کالای آشغال چینی نداریم، اونم با قیمتی بالاتر از اجناس لوکس غربی. پولش هم که مشخصه توی جیب کیا میره

          ۰
          ۱
        • علی گفت:

          کسی که تو این زمینه کار کرده میدونه سیم کارت های مخفی در واقع واسه بخش connectec car خودروهای برقی هستند و در استاندارد اومدن
          چرا وقتی نمیدونید یا تخصص ندارید صحبت می‌کنید
          همه این بزرگنمایی های مسائل الکی هم به خاطر سیایت های امریکا علیه چین هست

          ۱
          ۱
      • ناشناس گفت:

        آخه چین چه نیازی داره که از مردم ایران جاسوسی کنه، وقتی همینطوریشم کل ایران و منابعش را در اختیار داره..

        ۱
        ۱
  2. آرمان گفت:

    این یک اخطار برای ایران است که به چین اعتماد نکند
    وفور سازهای چینی در ایران می‌تواند موجب چنین اقداماتی از طرف چین شده و امنیت ملی را به خطر بیاندازد

    ۱۲
    ۵
    • قیدار گفت:

      چندین ساله در ایران خودمان از این روش برای کامیون ها اروپایی آکسور اسکانیا استفاده شده یک خبر تا کنون نرفته اید حال به دلیل اینکه چین بوده باید پرومت بشود

      ۲
      ۱
  3. علی رضا گفت:

    این خطر گویا دیر فهمیدن اگر هم در خیلی از وسایل وارداتی غربیها چون خودشان از قبل انجام میدادم سر صداش در نیاوردن نمونه گوشیهایی که منفجر میشد گفتن باطری داغ کرده باید در واردات وسایل از ماشین تیوی رادیو وووؤووسایل خانه ووو چک شود

    ۱۰
    ۳
  4. امیر کبیر گفت:

    این سیستم روی خیلی از خودروهای برند هم وجود داره تا بتونن در مواقع ضروری خاموش یا روشن کنند در هر حال اتفاق مهمی نمیافته مگر کمک در زمان حادثه

    ۱
    ۱
  5. امیر گفت:

    محصولات چینی لزوما بی کیفیت نیستن چون بهترین فناوریهای جهانی رو میخرن و تومحصولاتشون استفاده میکنن
    ولی به شدت امنیت کشور مقصد کالاهشونو تهدید میکنن و گلو گاههای کشورارو گروگان میگیرن
    حالا مثلا نروژ فناوری لازم رو واسه پیدا کردن حفره امنیتی داشته تصور کنید چی به سر جهان سومیا میاد
    کنترل بنادر معادن خطوط ترانزیتی شبکه های مخابراتی متا دیتا و..رو چه با قرارداد با حاکمای نالایق چه هک و جاسوسی به دست آوردن و میارن غرب اینکارو خیلی کمتر میکنه چون قرارداد‌ها و ترازنامه ها طبق قوانین داخلیشون باید شفاف باشن در صورتیکه قرارداد با چینی ها بدون تضمین محرمانه موندن اصلا بسته نمیشه!
    استعمار جدید به معنای واقعی کلمه افسوس تا اکثر افکار عمومی پی ببرن خیلی وقته کار از کار گذشته

    ۰
    ۰
  6. میم گفت:

    وقتی جنس ارزان چینی میخواهی و میخواهی با چین رابطه داشته باشی، باید این جور چیزها هم بپذیری. اینا به سوسک هم رحم نکردند، خخخ

    ۰
    ۰
  7. ماکان گفت:

    اگر هر چه زودتر دنیا و خصوصا کشورهای پیشرفته با هم متحد نشن و فکری به حال این چین بی شرف نکنن در آینده ای نزدیک تاوان سختی به مراتب بدتر از کرونا پرداخت خواهند کرد و به بردگی چین درخواهند آمد!

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X