%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰

فراخوان بزرگ تویوتا ؛ مالکین ایرانی نگران باشند؟

منتشر شده در 29 شهریور 1404 ساعت 11:36
نویسنده محمد باهری
فراخوان بزرگ تویوتا ؛ مالکین ایرانی نگران باشند؟

شرکت تویوتا با اعلام فراخوان جدیدی اعلام کرده است که نمایشگر محصولات آن در برخی مدل ها دچار مشکلات مختلفی شده است.

تویوتا 591 هزار خودرو را برای رفع مشکل نمایشگر دیجیتال فراخوان کرده است. صفحه نمایشگر دیجیتال که امروزه به بخش مهمی از اتومبیل تبدیل شده است ممکن است در این خودروها پس از روشن شدن به طور کامل خاموش شود.

مقدمه

در سال‌های اخیر پنل‌های دیجیتال به‌عنوان قلب تپنده کابین خودروها شناخته می‌شوند. اگر روزگاری کیلومترشمار و دورسنج تنها ابزارهای ارتباطی راننده با خودرو بودند، امروز نمایشگرهای بزرگ دیجیتال به مرکز اصلی دریافت اطلاعات حیاتی و امکانات پیشرفته تبدیل شده‌اند. این تحول هرچند جذاب و مدرن است اما پیچیدگی‌های فنی جدیدی را نیز به همراه آورده که گاهی دردسرساز می‌شوند. یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، فراخوان گسترده تویوتا و لکسوس برای بیش از ۵۹۱ هزار خودرو به دلیل خاموش شدن ناگهانی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است؛ نقصی که می‌تواند ایمنی راننده را به خطر بیندازد و حتی بسیاری از آپشن های حیاتی خودرو را از کار بیندازد. نکته قابل‌توجه برای ما ایرانی‌ها این است که تعدای از این مدل‌ها مانند راو۴، کمری، ونزا و هایلندر در بازار کشور نیز حضور دارند و این پرسش جدی را مطرح می‌کنند که آیا خودروهای وارداتی ایران نیز درگیر این مشکل هستند یا خیر. در صورتی که این مشکل برای مالکین ایرانی هم رخ دهد به دلیل عدم دسترسی به شبکه نمایندگی رسمی و بدتر از آن در شهرهایی که مکانیک آشنا با مدل های روز تویوتا هم کمتر است می تواند باعث ایجاد یک چالش برای مالکان شود.

مشکل چیست؟

فراخوان بزرگ تویوتا ؛ مالکین ایرانی نگران باشند؟

مشکل مشخص گزارش‌شده این است که هنگام روشن کردن خودرو، صفحه نمایش خاموش می‌ماند. طبق بیانیه تویوتا، رانندگی با خودرو بدون مشاهده صفحه نمایش می‌تواند باعث شود راننده از اطلاعات مهم مربوط به نقص‌های احتمالی مطلع نشود و این موضوع می‌تواند منجر به یا باعث بروز تصادف شود. هنوز مشخص نیست که آیا این خاموش شدن صفحه در زمان حرکت خودرو نیز رخ می‌دهد یا خیر.

مدل‌های ذکرشده شامل تویوتا ونزا، کراون سیگنیا، راو۴، جی‌آر کرولا، فوررانر، کمری، گرند هایلندر، تاکوما و هایلندر هستند. مدل‌های لکسوس نیز شامل سری‌های LS، RX و TX می‌شوند. در بیانیه منتشرشده توسط تویوتا هیچ سال مدل یا تیپ خاصی ذکر نشده است اما نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی از سال ۲۰۲۳ روی بیشتر خودروهای فهرست‌شده ارائه شده است.

نکته امیدوارکننده اینجاست که بر اساس یک جست‌وجوی کوتاه در وب درباره بولتن فراخوان ایمنی تویوتا با شماره 25TB08، مشکل خاموش شدن نمایشگر دیجیتال به نظر نمی‌رسد که به‌طور گسترده در سطح میدانی گزارش شده باشد اما اشاره‌هایی به وقوع آن در برخی مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ دیده می‌شود. روشن و خاموش کردن دوباره خودرو نیز ظاهراً این مشکل را به‌طور موقت برطرف نمی‌کند.

راه‌حل مشخصی که در بیانیه ذکر شده، یا به‌روزرسانی نرم‌افزار نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی در بخش «کامبینیشن متر» است یا تعویض کامل همین قطعه؛ خدمتی که ممکن است چند ساعت زمان ببرد و در کشورهایی مثل ایران اگر نیاز به تعویض قطعه باشد به هزینه ای گزاف تبدیل شود. طبق گفته کاربران انجمن‌ها و ردیت که ادعا می‌کنند به اطلاعات فنی نمایندگی‌ها دسترسی دارند، هنوز تعمیر دائمی و رسمی برای این مشکل آماده نشده است و همین موضوع شاید دلیل کندی روند اجرای فراخوان‌هایی باشد که دیگر مالکان گزارش کرده‌اند. تویوتا اعلام کرده است که تمامی مالکان خودروهای تحت تأثیر، تا نوامبر امسال مطلع خواهند شد.

نکته مهم برای مشتریان ایرانی

فراخوان بزرگ تویوتا ؛ مالکین ایرانی نگران باشند؟

فراخوان‌های جهانی تویوتا و لکسوس عمدتاً مربوط به خودروهایی هستند که به‌طور رسمی در بازارهایی همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و ژاپن عرضه می‌شوند. خودروهایی که به‌صورت وارداتی، چه از مسیر رسمی و چه غیررسمی وارد ایران شده‌اند به‌طور مستقیم مشمول این فراخوان‌ها نمی‌گردند؛ چرا که شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی تویوتا در ایران به‌صورت گسترده و مشابه سایر کشورها فعال نیست.

با این حال نکته حائز اهمیت آن است که در صورتی‌که خودروهای وارد شده به ایران دقیقاً از همان مشخصات فنی و تجهیزات نسخه‌های عرضه‌شده در بازارهای مشمول فراخوان برخوردار باشند  به‌عنوان مثال، تجهیز به نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، احتمال بروز همان مشکل در این خودروها نیز وجود خواهد داشت. به بیان دیگر هرچند فراخوان به‌طور مستقیم در ایران اجرا نمی‌شود اما امکان وقوع نقص فنی در خودروهای موجود در کشور همچنان مطرح است. در چنین شرایطی مالکان خودروهای وارداتی در ایران ناگزیرند برای رفع این مشکل به تعمیرگاه‌های تخصصی یا مراکز خدماتی غیررسمی مراجعه کرده و به‌روزرسانی نرم‌افزاری یا تعویض قطعه را به‌طور مستقل انجام دهند. افزون بر این در برخی موارد می‌توان با برقراری ارتباط با نمایندگی‌های رسمی تویوتا در کشورهای همجوار، از خدمات مرتبط با این فراخوان بهره‌مند شد.

جمع‌بندی

فراخوان اخیر نشان داد که حتی برند بزرگی همچون تویوتا نیز از مشکلات فنی و خرابی‌های پیش‌بینی‌نشده در امان نیست. ورود گسترده نمایشگرهای دیجیتال به کابین خودروها همواره محل بحث و مناقشه بوده است؛ چرا که هرچند این نمایشگرها تجربه‌ای مدرن و پرجزئیات را در اختیار راننده می‌گذارند، اما پیچیدگی فنی آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز معضلاتی جدی شود. در بسیاری از موارد، این قطعات حیاتی توسط شرکت‌های تأمین‌کننده خارجی تولید می‌شوند و کافی است یک خطای نرم‌افزاری یا نقص سخت‌افزاری در تولید آن‌ها رخ دهد تا حتی خودروسازی قدرتمندی مانند تویوتا با فراخوانی صدها هزار دستگاه مواجه شود.

این ماجرا بار دیگر یادآور می‌شود که هرچقدر هم یک برند به کیفیت و دوام مشهور باشد، فناوری‌های پیچیده امروز، به‌ویژه نمایشگرهای دیجیتال، همچنان می‌توانند پاشنه آشیل محصولات باشند. بنابراین رانندگان و علاقه‌مندان به خودرو باید بپذیرند که عصر جدید خودروها، علاوه بر جذابیت‌های بصری و تکنولوژیک، چالش‌های تازه‌ای را نیز به همراه آورده است؛ چالش‌هایی که حتی معتبرترین نام‌های صنعت خودرو را هم گاهی غافلگیر می‌کند.

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “فراخوان بزرگ تویوتا ؛ مالکین ایرانی نگران باشند؟”

  1. ناشناس گفت:

    تویوتا هم بندو آب داد

    ۵
    ۲
  2. حسن پور گفت:

    سلام
    کاشکی خودرو سازان وطنی هم یاد بگیرند که در دنیا بازبینی عنصر مهمی در ارزش و اعتبار صنعت است و اصلاحات جنسی که می‌فروشند را یاد بگیرند فقط تولید نکنند و بندازند به مشتری وچون مجبور ه مصرف کند

    ۷
    ۱
    • کسرا گفت:

      ایران خودرو توی اپلیکیشن ایساکو اگه ماشین رو ثبت کنید اکه فراوانی بخوری اطلاع میده.
      ما چند روز پیش‌برای سورن پلاس‌مون یک فراوان برای سیستم ترمز اومد که رفتیم نمایندگی به طور کاملا رایگان برسی شد (مالی ما مشکلی نداشت) و گفتن اگر مشکلی هم می‌داشت به طور کاملا رایگان تعویض یا تعمیر میشد

      ۰
      ۰
  3. ایرانی گفت:

    باز خوبه اونا فراخوان میدن الان سایپا و ایرانخودرو با اینهمه ایراد فنی فراخوان نمیدن.

    ۷
    ۱
  4. صادق گفت:

    باز تویوتا قطعاتش تو دوبی هست ولی چینیا فقط تو چین هست تا بیاد شیش ماه طول میکشه ولی از دوبی دو هفته

    ۶
    ۰
  5. عباس گفت:

    اگه ماشینی ایرانی بود، می گفتن از شانست بوده

    ۳
    ۰
  6. عموجون گفت:

    عموجون این مشکل یکبار برای من در دنا اتومات پلاس آپشنال رخ داد:/
    با اینکه کلاستر دیجیتال نیست:\
    ماشین روشن کردم ولی کلاستر خاموش :٫
    ولش کردم رفتم نیم ساعت بعد برگشتم ماشین روشن کردم خودش اوکی شد بود:٫
    به هرحال این یک باگ است:٫

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X