%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰

فقط بحث ایرودینامیک نیست؛ مرسدس دلیل دیگری برای طراحی تخم مرغی خودروهای برقی خود دارد

منتشر شده در 10 مهر 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
فقط بحث ایرودینامیک نیست؛ مرسدس دلیل دیگری برای طراحی تخم مرغی خودروهای برقی خود دارد

از زمان معرفی EQS در سال ۲۰۲۱، مرسدس همواره با موجی از انتقادها نسبت به طراحی خودروهای برقی خود مواجه بوده است. بسیاری معتقدند نسخه تولیدی این سدان پرچمدار به هیچ عنوان جذابیت کانسپت ویژن EQS را که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، ندارد. هرچند برخی کارشناسان اذعان می‌کنند EQS در واقعیت زیباتر از تصاویر به نظر می‌رسد، اما اختلاف نظرها کماکان درباره این سدان پرچمدار زیاد است.

مدل کوچک‌تر EQE نیز با همان فلسفه طراحی آیرودینامیک عرضه شده تا بیشترین راندمان و برد ممکن را فراهم کند. البته مرسدس در این خودرو تغییر مهمی داده و به جای درِ لیفت بک کاربردی در EQS، از صندوق عقب سنتی استفاده کرده است. با این حال خطوط کلی و فرم بدنه دو خودرو تقریباً مشابه است.

پیشتر گفته می‌شد بدنه اصطلاحاً تخم مرغی بدنه سری EQ در مباحث و اصول علم ایرودینامیک ریشه دارد. اما مدیران مرسدس حالا فاش کرده‌اند که دلیل اصلی این نوع طراحی فقط رعایت ایرودینامیک نبوده است.

چرا مرسدس EQS و EQE طراحی متفاوتی دارند؟

مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری مرسدس، در گفت‌وگویی با مجله استرالیایی WhichCar گفته در آن زمان، خریداران خودروهای برقی به دنبال چیزی متفاوت از خودروهای بنزینی بودند. او در این رابطه اظهار کرده:

چرا مرسدس EQS و EQE طراحی متفاوتی دارند؟

«مشتریان اولیه می‌خواستند متفاوت باشند. آنها می‌خواستند نشان دهند که یک خودروی برقی سوار می‌شوند. اما حالا که بازار به سمت پذیرش گسترده‌تر رفته، مشتریان دیگر نمی‌خواهند خودرویشان متفاوت از مدل‌های بنزینی به نظر برسد. آنها همان شکل و شمایل را می‌خواهند، فارغ از نوع قوای محرکه.»

رقابت مستقیم با ب ام و و آئودی

در حالی که مرسدس به دنبال طراحی متفاوت برای خودروهای برقی بود، ب ام و از همان ابتدا مسیر دیگری انتخاب کرد. این کمپانی تصمیم گرفت ظاهر مدل‌های برقی را مشابه نسخه‌های بنزینی نگه دارد، به همین خاطر به تغییرات جزئی بسنده نمود. حالا مرسدس به این نتیجه رسیده که استراتژی رقیب درست بوده است. این کمپانی با مدل‌های جدیدی مانند CLA و EQC برقی سیاست مشابهی را دنبال می‌کند. به گفته شفر، نسل آینده C کلاس برقی نیز شباهت زیادی به نسخه بنزینی خواهد داشت.

رقابت مستقیم با ب ام و و آئودی

اهمیت پلتفرم‌های اختصاصی

مرسدس همچنان بر این باور است که استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی برای خودروهای برقی بهترین راهکار است. آقای شفر تأکید کرده:

«وقتی هر دو نوع قوای محرکه را روی یک پلتفرم قرار می‌دهید، نتیجه نهایی همیشه مصالحه است و ما نمی‌خواهیم خودروهای سازش‌کارانه به مشتریان ارائه دهیم.»

اعتراف به اشتباه در زمان‌بندی EQS

گوردن واگنر، رئیس طراحی مرسدس بنز، نیز بارها تلاش کرده طراحی تخم مرغی یا ژله‌ای EQS را توجیه کند. او گفته این خودرو بسیار پیشرو بود، اما ۱۰ سال زودتر از زمان مناسب عرضه شد. به اعتقاد او، اگر این خودرو به عنوان یک CLS آینده‌نگر یا S کوپه معرفی می‌شد، می‌توانست خریداران بیشتری جذب کند.

فقط بحث ایرودینامیک نیست؛ مرسدس دلیل دیگری برای طراحی تخم مرغی خودروهای برقی خود دارد

آینده مدل‌های لوکس مرسدس

بر اساس گزارش نشریه اتوکار انگلستان، مرسدس قصد دارد EQE را در سال ۲۰۲۶ بازنشسته کند تا جا برای E کلاس برقی باز شود. همچنین در آینده نزدیک، خطوط تولید S کلاس و EQS در یک مسیر ادغام خواهند شد. طبق برنامه، فیس‌ لیفت جدید S کلاس سال آینده معرفی می‌شود و نسل بعدی آن نیز احتمالاً در سال‌های ۲۰۲۹ یا ۲۰۳۰ عرضه خواهد شد؛ نسلی که هم نسخه بنزینی خواهد داشت و هم برقی.

این تغییر رویکرد مرسدس نشان می‌دهد که خودروساز آلمانی پس از تجربه‌ای نه ‌چندان موفق در بازار خودروهای برقی، حالا به دنبال بازگشت به ریشه‌های طراحی و همزمان پاسخگویی به نیازهای جهانی است.

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “فقط بحث ایرودینامیک نیست؛ مرسدس دلیل دیگری برای طراحی تخم مرغی خودروهای برقی خود دارد”

  1. کیارش گفت:

    فقط خودروی ژاپنی و کره ای خودروهای اروپایی پر خرج و گران و پر اذیت و ضرر هستند

    ۴
    ۱۳
  2. مهدل گفت:

    بالاخره اعتراف کردن چند سال کامنت کردم بنز چرا چراغهاش گرد شده قشنگیش به صاف بودن مربع بودن بزرگ بودن چراغهاش بوده. الان پشت بنز ارمش نباشه مثل کیا و هیوندای شده!!! بنزه مگه میخواد شناب بزنه یا دریفت کنه سرعتش باید خوب باشه

    ۶
    ۱
  3. اسماعیل گفت:

    من به تازگی اس یو وی ۵۰۰ برقی خریدم
    راضی ام
    مونتاژ چین هم هستش
    بخرید خوبه

    ۲
    ۱
  4. احمد گفت:

    من تارا دارم واقعا ماشین خوبی هست . نرم و راحت و بی سروصدا

    ۱
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X