%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰

لامبورگینی پرگونتا در انتظار مالکی جدید؛ حراج یکی از خاص ترین خودروهای کانسپت دهه ۹۰ میلادی

منتشر شده در 27 شهریور 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور

دهه ۱۹۹۰ دوران طلایی برای معرفی کانسپت‌های شگفت‌انگیز بود. در آن مقطع خودروهایی معرفی شدند که مرز میان صنعت و هنر را جابجا می‌کردند. یکی از این کانسپت‌ ها، لامبورگینی پرگونتا (Lamborghini Pregunta)  بود. این مفهومی ایتالیایی طراحی منحصر بفردی دارد و طراحان کمپانی در خلق آن از جنگنده رافال الهام گرفته‌اند. پس از سال‌ها، حالا قرار است پرگونتا در یک حراجی بزرگ به فروش برسد.

پرگونتا، حاصل همکاری لامبورگینی و هولیِز

لامبورگینی پرگونتا در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۱۹۹۸ پرده‌برداری شد. این مفهومی مدرن با همکاری شرکت فرانسوی هولیز (Heuliez) توسعه یافته و طراحی آن توسط مارک دشان انجام شده بود. شاید بدانید این طراح سرشناس از شاگردان مارچلو گاندینی، طراح افسانه‌ای لامبورگینی در استودیوی برتونه به شمار می‌رفت. دشان سابقه طراحی خودروهای شاخصی همچون ولوو تاندرا (Tundra)، رنو ۵ توربو و لامبورگینی جالپا را در کارنامه دارد.

طراحی برگرفته از جنگنده رافال

کانسپت لامبورگینی پرگونتا با الهام از جنگنده داسو رافال خلق شده است. بدنه فیبرکربنی این خودرو با همان رنگ خاکستری مات جنگنده پوشانده شده و شیشه جلوی یکپارچه و خمیده آن، حس کابین یک جنگنده را القا می‌کند. فضای داخلی این خودرو برای آن زمان فوق‌العاده پیشرفته به نظر می‌رسد؛ تجهیزاتی چون نمایشگر دیجیتال Magnetti Marelli، نورپردازی جذاب، دوربین‌های دید عقب و حتی سیستم ناوبری در کابین این خودرو استفاده شده است.

لامبورگینی پرگونتا در انتظار مالکی جدید؛ حراج یکی از خاص ترین خودروهای کانسپت دهه ۹۰ میلادی

پیشرانه کلاسیک با روح لامبورگینی

اگرچه لامبورگینی پرگونتا در قالب یک مدل مفهومی معرفی شد، اما پیشرانه آن کاملاً به سنت کمپانی در آن دوران وفادار باقی مانده بود. این خودرو در زیر پوسته خود یک پیشرانه ۵.۷ لیتری ۱۲ سیلندر دارد که ۵۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی این موتور قدرتمند از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی در اختیار چرخ‌های عقب قرار می‌گیرد. به گفته شرکت فروشنده که Broad Arrow نام دارد، پرگونتا همچنان قابل رانندگی است.

پایان یک دوره و آغاز عصر آئودی

نکته جالب اینکه رونمایی پرگونتا تنها یک ماه پس از خریداری لامبورگینی توسط آئودی انجام شد. از این رو، بسیاری از کارشناسان آن را نماد پایان یک دوره کلاسیک و شروع مسیر مدرن لامبورگینی می‌دانند؛ مسیری که بعدها به تولد مدل‌های افسانه‌ای مانند مورسیه‌ لاگو و گالاردو منجر شد.

سرگذشت کانسپت لامبورگینی پرگونتا پس از رونمایی

پس از رونمایی، پرگونتا برای مدتی توسط شرکت هولیز نگهداری شد و در نمایشگاه‌های مختلف در معرض دید عموم قرار گرفت. در سال ۲۰۰۸ این خودرو به یک کلکسیونر فروخته شد و در سال ۲۰۲۱ توسط لامبورگینی سرویس و تأییدیه اصالت دریافت کرد. این خودرو سپس برای مدتی در موزه لامبورگینی به نمایش درآمد.

حراج در بلژیک

شرکت Broad Arrow قصد دارد پرگونتا را در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۵ در یک حراجی در بلژیک به فروش بگذارد. برآورد شده این خودروی استثنایی با قیمتی بین ۳ تا ۴ میلیون دلار به دست مالک جدید خواهد رسید. چنین رقمی اگرچه بسیار بالاتر از تمامی نسخه‌های دیابلو محسوب می‌شود، اما کاملاً قابل توجیه است، زیرا تنها یک نمونه از آن روی کره خاکی وجود دارد.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “لامبورگینی پرگونتا در انتظار مالکی جدید؛ حراج یکی از خاص ترین خودروهای کانسپت دهه ۹۰ میلادی”

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X