مدیرعامل بوگاتی ؛ ابرخودروی ۳۰۰۰ اسب بخاری بی وای دی را زیر سوال برد

چند روز قبل، رسانههای چینی با اتکا به دادههای موجود در سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین مدعی شدند شرکت بی وای دی خود را برای عرضه نسخه مخصوص پیست سوپر اتومبیل یانگ وانگ U9 آماده میکند. نکته جالب توجه اینکه طبق اسناد، پیشرانه این نسخه توانایی تولید چیزی در حدود ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت را دارد! اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید گفت ابرخودروی چینیها حدود ۸۷۰ اسب بخار قویتر از ریمک نورا R خواهد بود! اما «میت ریمک» مدیرعامل ریمک و بوگاتی، نسبت به این ادعا تردید داشته و احتمال داده که خروجی ۳۰۰۰ اسب بخاری یا «اشتباه تبلیغ شده» و یا «به اشتباه تفسیر شده است.»
علامت سوالهای فنی
آقای ریمک در گروه فیسبوکی Apex Automotor گفته اکثر خودروهای برقی چینی از سلولهای باتری LFP استفاده میکنند. او افزوده: «بعید میدانم هیچ یک از آنها بتوانند نرخ دشارژ بالای ۲۰+C را – حتی برای یک ثانیه – تحمل کنند که لازمه رسیدن به توان بیش از ۲ مگاوات است.»

محدودیتهای باتری و پیشرانه
آنطور که آقای ریمک اظهار کرده، نورا R به «جدیدترین و پیشرفتهترین فناوری سلولهای باتری» مجهز شده، اما با وجود این توان تولیدی به حدود ۱.۵ مگاوات، معادل دقیقاً ۲۱۰۷ اسب بخار محدود شده است. هرچند باتری میتواند از خروجی بیشتر پشتیبانی کند، اما موتورهای الکتریکی و اینورترها در مرز توانمندیهای خود قرار میگیرند. آقای ریمک اضافه کرده: «پیشرانه احتمالاً برای چند ثانیه میتواند به خروجی ۲ مگاوات برسد، ولی بدون ارتقای بقیه اجزا این اتفاق عملی نیست.»
چالش انتقال قدرت به زمین
مدیرعامل ریمک و بوگاتی همچنین به محدودیت تایرها اشاره کرده و گفته: «ریمک نورا R همین حالا هم تا سرعت ۱۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) به مرز چسبندگی بهترین تایرهای جادهای رسیده است. اگر یانگ وانگ U9 تقریباً ۱۰۰۰ اسب بخار بیشتر داشته باشد، احتمالاً تا سرعت بالای ۱۵۰ مایل بر ساعت (حدود ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت) قادر به انتقال کامل توان به زمین نخواهد بود.»

اوج قدرت یا توان مداوم؟
ریمک در پایان یادآور شده که «اوج توان» تنها یک عدد روی کاغذ است و آنچه اهمیت بیشتری دارد، نحوه ارائه و پایداری این توان در شرایط واقعی رانندگی است.
ناگفته نماند بر اساس دادههای منتشرشده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، هر یک از چهار موتور الکتریکی بی وای دی یانگ وانگ U9 نسخه پیست، ۷۴۴ اسب بخار یا ۵۵۵ کیلووات قدرت تولید میکند. این یعنی مجموع خروجی پیشرانه به رقم تقریبی ۳۰۰۰ اسب بخار میرسد.





چین ابرقدرت تک و برتر و بی رقیب خودروهای برقی و تمام الکتریک جهان است
هیچ چیزی از صنعت پیشرفته چین بعید نیست که بسازد و ساخته شده باشد
تو الکتریکی آره ولی تو بنزینی جوجه هم نیست
چین غیر از تولید مثل و تولیدات بنجل تو هیچ چیز دیگه به گرد پای کشورهای غربی به خصوص امریکا نرسیده و نخواهد رسید
احتمالا منظور حداکثر خروجی توان موتورهای برقی بوده و روی کاغذ
مثل بی ام و نئو کلاس وقتی معرفی شد صحبت از گشتاور موتورهای جدید ۲۰هزار نیوتونی بوده
وقتی که موتور بیرون از چرخ و ماشین و گیربکس تنها بدون هیچ وسیله اضافی که بهش وصل باشه،خب میتونه اینقدر توان بده
اگه امپراتوری چین نبود باید تاوان خونشینی اروپا و آمریکا…چند برابر میدادیم
این نسخه با بوگاتی شیرون مقایسه شده و شکستش داده بی وای دی بعد بوگاتی شیرون با نسخه ازمایشی بوگاتی توربیون مسابقه داد و سه راند باخت بعد میگن بوگاتی باخت اصل ماشین که نمیدونن چیه