مسابقه شماره ۱۲؛ اولین پیروزی خانگی احساسی آیرتون سنا – گرندپری برزیل ۱۹۹۱

در ادامه سری مطالب از معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۱۹۹۱ برزیل خواهیم رفت؛ لحظات عالی زیادی برای آیرتون سنا (Ayrton Senna) در F1 وجود دارد اما اولین پیروزی خانگی او که مدتها در انتظارش بود، در گرندپری برزیل ۱۹۹۱ شاید یکی از خاصترین آنها بوده است.
به گزارش آخرین خودرو، با ورود به فصل ۱۹۹۱، آیرتون سنا، پیش از این افتخارات متعددی کسب کرده بود؛ این راننده برزیلی در ۱۱۰ گرندپری، ۲۶ برد، ۵۴ سکو و ۵۲ pole position را کسب کرده بود و البته دو عنوان قهرمانی رانندگان را نیز از کسب کرده بود. با این حال، یک جایزه که در لیست او وجود نداشت که آن پیروزی خانگی بود. در حالی که او از pole position در مقابل تماشاگران خانگی خود start زده بود و دو بار روی سکو ایستاده بود، تا سال ۱۹۹۱ این مرد سائوپائولویی از رتبه اول دور مانده بود.

شروع قدرتمند سنا
تیم ویلیامز (Williams) در زمان برگزاری مرحله زمانگیری در پیست اینترلاگوس (Interlagos)، در فرم خوبی به نظر میرسید ولی با این حال، این تیم نتوانست مکلارن (McLaren) آیرتون سنا را مهار کند. وقتی روز مسابقه فرا رسید، سنا به سرعت شروع به حرکت کرد و با یک start عالی، فاصله خود را با نایجل منسل (Nigel Mansell) افزایش داد. با افزایش اختلاف به بیش از دو ثانیه در عرض چند دور، سنا از شروع عالی خود لذت برد اما به نظر میرسید منسل نقشهای در ذهنش دارد!

مشکلات توقف در pit stop برای نایجل منسل
سنا در دور ۲۵، زمانی که منسل بریتانیایی به pit stop رفت و آماده بود تا لاستیکهای خود را با لاستیکهای نو تعویض کند، کمی از منسل که در تعقیبش بود، فاصله گرفت که لحظهای حیاتی بود؛ متاسفانه برای منسل و ویلیامز، توقف طولانی بود – دقیقاً ۱۴.۶ ثانیه! زیرا منسل با مشکلی در گیربکس نیمه اتوماتیک مواجه شد. در همین حال، اوضاع برای سنا هموارتر پیش رفت، زمانی که او یک دور بعد در پیت استاپ شرکت کرد و توانست برتری خود را حفظ کند.
فاصله تا دور ۳۴ به بیش از هفت ثانیه رسید، به این معنی که تقریباً در نیمه راه مسابقه شانس سنا برای دستیابی به آن پیروزی خانگی دست نیافتنی! دوباره خوب به نظر میرسید. با این حال به نظر میرسید راننده ویلیامز دوباره در حال حرکت است و با نزدیک شدن به پایان مسابقه، برتری سنا را از بین میبرد.

سنا و مشکلات دوباره
در حالی که فاصله بین این دو راننده در نتیجه ترافیک کم و زیاد میشد، تعقیب سنا توسط منسل دوباره متوقف شد، زمانی که FW14 پنچر شد و راننده بریتانیایی مجبور شد دوباره به pit برود. در حالی که این توقف با زمان ۹.۵ ثانیه سریعتر از توقف قبلی او بود، منسل وظیفه دشواری برای رسیدن دوباره به سنا داشت زیرا اختلاف اکنون به کمی بیش از ۳۴ ثانیه افزایش یافته بود اما مسابقه خیلی زود فاز دیگری را تجربه کرد که میتوانست فرصتی برای منسل باشد. مکلارن سنا شروع به تجربه مشکلات گیربکس کرد و دنده چهارم اولین دندهای بود که در حدود دور ۵۰ از مسابقه، گرفتار مشکل شد!
تنها چند دور بعد، قطرات باران در اینترلاگوس شروع به باریدن کرد و علاوه بر مشکلات سنا، منسل اکنون عملاً اختلاف خود را به نصف رسانده بود و با اختلاف ۱۸.۹ ثانیه به راننده برزیلی نزدیک شده بود.با این حال، مشخص شد که سنا تنها کسی نبود که با مشکلات گیربکس مواجه بود. گیربکس منسل نیز بد عمل میکرد و باعث شد راننده بریتانیایی در دور ۶۱ spin شود و DNF را در این مسابقه نیز تجربه کرد. ظاهراً این موضوع سنا را از مخمصه نجات داده بود اما مشکلات بیشتری برای صدرنشین مسابقه در انتظار بود که رسیدن به رویای پیروزی خانگی او را حتی دشوارتر میکرد.

باران، مشکلات دنده و یک تعقیب و گریز دراماتیک
در حالی که یکی از ویلیامزها از دور رقابت خارج شده بود، ماشین پاتریس (Patrese) هنوز کاملاً در مسابقه بود و با سرعت زیادی سنا را تعقیب میکرد. چیزی که اوضاع را برای قهرمان جهان بدتر کرد، MP4/6 او بود که دندههای سوم و پنجم را از دست داد، به این معنی که او مجبور بود دورهای پایانی حیاتی را تنها با استفاده از دنده ششم طی کند. نبرد برای حفظ پیروزی بسیار مورد انتظارش در برزیل سختتر میشد.
پاتریس با میانگین چهار ثانیه در هر دور، برتری سنا را از بین میبرد و کسانی که مسابقه را تماشا میکردند، کمکم احساس میکردند که مشکلی برای این برزیلی وجود دارد. به نظر میرسید که با نزدیک شدن به پایان مسابقه، اوضاع داغونتر هم میشد! تا دور ۶۹، اختلاف به ۵.۴ ثانیه کاهش یافت به این معنی که سنا اکنون در نزدیکی پاترس بود ولی باران شروع به شدت گرفتن کرد.

رنج و شوق در پایان مسابقه
در حالی که مشکلات گیربکس سنا در مراحل پایانی به سختی قابل مدیریت بود، سنا دوباره به دلیل همان مشکلی که دیگری را تحت تأثیر قرار داده بود، کمی آرام شد. این بار پاتریس بود که گیربکس او نیز دچار مشکل شده بود، به این معنی که – با وجود نزدیک شدن به سنا – این ایتالیایی برای سبقت گرفتن باید تقلای بیشتری میکرد. اکنون فقط یک دور دیگر باقی مانده بود و اختلاف با پاتریس نشان میداد که پیروزی خانگی بالاخره میتواند به نفع سنا باشد.
اما با شدت گرفتن باران، اوضاع به هیچ وجه آسان نبود، آیرتون سنا با عصبانیت به آسمان اشاره میکرد و ظاهراً خواستار توقف مسابقه بود. با وجود این چالشهای فراوان، سنا با اختلاف ۲.۹۹۱ ثانیه از پاتریس جلوتر از خط پایان عبور کرد و پیروزی در برزیل را قطعی کرد.
در یکی از مشهورترین و احساسی ترین پیامهای رادیویی تاریخ این ورزش (I FELT IT WAS MY DUTY TO WIN HERE)، راننده اهل سائوپائولو هنگام گرفتن پرچم شطرنجی فریاد زد، فریادهایی که به نظر میرسید از آسودگی، شادی و دردی که در آن مراحل پایانی تجربه کرده بود، ناشی میشد. سنا در دور افتخار، پرچم برزیل را در بالای سرش نگه داشت، در حالی که هواداران تماشاگر از روی سکوها با صدای بلند او را تشویق میکردند و از دیدن قهرمانشان که به رویای خود رسیده بود، به وجد آمده بودند.
مقایسه عملکرد نوریس، ورشتپن و پیاستری در آستانه کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۲۵
چه رانندگانی برای فصل ۲۰۲۶ در ترکیب اصلی تیمهای F1 قرار دارند؟
مسابقه شماره ۵ ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ – گرندپری برزیل ۲۰۰۸
با پیروزی ورشتپن در گرندپری قطر؛ نبرد قهرمانی به ابوظبی کشیده شد!




