%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰

مسابقه شماره ۱۲؛ اولین پیروزی خانگی احساسی آیرتون سنا – گرندپری برزیل ۱۹۹۱

منتشر شده در 20 مهر 1404 ساعت 12:00
نویسنده علیرضا تمدنی
مسابقه شماره 12؛ اولین پیروزی خانگی احساسی آیرتون سنا _ گرندپری برزیل 1991

در ادامه سری مطالب از معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۱۹۹۱ برزیل خواهیم رفت؛ لحظات عالی زیادی برای آیرتون سنا (Ayrton Senna) در F1 وجود دارد اما اولین پیروزی خانگی او که مدت‌ها در انتظارش بود، در گرندپری برزیل ۱۹۹۱ شاید یکی از خاص‌ترین‌ آنها بوده است.

به گزارش آخرین خودرو، با ورود به فصل ۱۹۹۱، آیرتون سنا، پیش از این افتخارات متعددی کسب کرده بود؛ این راننده برزیلی در ۱۱۰ گرندپری، ۲۶ برد، ۵۴ سکو و ۵۲ pole position را کسب کرده بود و البته دو عنوان قهرمانی رانندگان را نیز از کسب کرده بود. با این حال، یک جایزه که در لیست او وجود نداشت که آن پیروزی خانگی بود. در حالی که او از pole position در مقابل تماشاگران خانگی خود start زده بود و دو بار روی سکو ایستاده بود، تا سال ۱۹۹۱ این مرد سائوپائولویی از رتبه اول دور مانده بود.

شروع قدرتمند سنا

تیم ویلیامز (Williams) در زمان برگزاری مرحله زمانگیری در پیست اینترلاگوس (Interlagos)، در فرم خوبی به نظر می‌رسید ولی با این حال، این تیم نتوانست مک‌لارن (McLaren) آیرتون سنا را مهار کند. وقتی روز مسابقه فرا رسید، سنا به سرعت شروع به حرکت کرد و با یک start عالی، فاصله خود را با نایجل منسل (Nigel Mansell) افزایش داد. با افزایش اختلاف به بیش از دو ثانیه در عرض چند دور، سنا از شروع عالی خود لذت برد اما به نظر می‌رسید منسل نقشه‌ای در ذهنش دارد!

مسابقه شماره 12؛ اولین پیروزی خانگی احساسی آیرتون سنا _ گرندپری برزیل 1991

مشکلات توقف در pit stop برای نایجل منسل

سنا در دور ۲۵، زمانی که منسل بریتانیایی به pit stop رفت و آماده بود تا لاستیک‌های خود را با لاستیک‌های نو تعویض کند، کمی از منسل که در تعقیبش بود، فاصله گرفت که لحظه‌ای حیاتی بود؛ متاسفانه برای منسل و ویلیامز، توقف طولانی بود – دقیقاً ۱۴.۶ ثانیه! زیرا منسل با مشکلی در گیربکس نیمه اتوماتیک مواجه شد. در همین حال، اوضاع برای سنا هموارتر پیش رفت، زمانی که او یک دور بعد در پیت استاپ شرکت کرد و توانست برتری خود را حفظ کند.

فاصله تا دور ۳۴ به بیش از هفت ثانیه رسید، به این معنی که تقریباً در نیمه راه مسابقه شانس سنا برای دستیابی به آن پیروزی خانگی دست نیافتنی! دوباره خوب به نظر می‌رسید. با این حال به نظر می‌رسید راننده ویلیامز دوباره در حال حرکت است و با نزدیک شدن به پایان مسابقه، برتری سنا را از بین می‌برد.

مشکلات توقف در pit stop برای نایجل منسل

سنا و مشکلات دوباره

در حالی که فاصله بین این دو راننده در نتیجه ترافیک کم و زیاد می‌شد، تعقیب سنا توسط منسل دوباره متوقف شد، زمانی که FW14 پنچر شد و راننده بریتانیایی مجبور شد دوباره به pit برود. در حالی که این توقف با زمان ۹.۵ ثانیه سریع‌تر از توقف قبلی او بود، منسل وظیفه دشواری برای رسیدن دوباره به سنا داشت زیرا اختلاف اکنون به کمی بیش از ۳۴ ثانیه افزایش یافته بود اما مسابقه خیلی زود فاز ​​دیگری را تجربه کرد که می‌توانست فرصتی برای منسل باشد. مک‌لارن سنا شروع به تجربه مشکلات گیربکس کرد و دنده چهارم اولین دنده‌ای بود که در حدود دور ۵۰ از مسابقه، گرفتار مشکل شد!

تنها چند دور بعد، قطرات باران در اینترلاگوس شروع به باریدن کرد و علاوه بر مشکلات سنا، منسل اکنون عملاً اختلاف خود را به نصف رسانده بود و با اختلاف ۱۸.۹ ثانیه به راننده برزیلی نزدیک شده بود.با این حال، مشخص شد که سنا تنها کسی نبود که با مشکلات گیربکس مواجه بود. گیربکس منسل نیز بد عمل می‌کرد و باعث شد راننده بریتانیایی در دور ۶۱ spin شود و DNF را در این مسابقه نیز تجربه کرد. ظاهراً این موضوع سنا را از مخمصه نجات داده بود اما مشکلات بیشتری برای صدرنشین مسابقه در انتظار بود که رسیدن به رویای پیروزی خانگی او را حتی دشوارتر می‌کرد.

مسابقه شماره 12؛ اولین پیروزی خانگی احساسی آیرتون سنا _ گرندپری برزیل 1991

باران، مشکلات دنده و یک تعقیب و گریز دراماتیک

در حالی که یکی از ویلیامزها از دور رقابت خارج شده بود، ماشین پاتریس (Patrese) هنوز کاملاً در مسابقه بود و با سرعت زیادی سنا را تعقیب می‌کرد. چیزی که اوضاع را برای قهرمان جهان بدتر کرد، MP4/6 او بود که دنده‌های سوم و پنجم را از دست داد، به این معنی که او مجبور بود دورهای پایانی حیاتی را تنها با استفاده از دنده ششم طی کند. نبرد برای حفظ پیروزی بسیار مورد انتظارش در برزیل سخت‌تر می‌شد.

پاتریس با میانگین چهار ثانیه در هر دور، برتری سنا را از بین می‌برد و کسانی که مسابقه را تماشا می‌کردند، کم‌کم احساس می‌کردند که مشکلی برای این برزیلی وجود دارد. به نظر می‌رسید که با نزدیک شدن به پایان مسابقه، اوضاع داغون‌تر هم می‌شد! تا دور ۶۹، اختلاف به ۵.۴ ثانیه کاهش یافت به این معنی که سنا اکنون در نزدیکی پاترس بود ولی باران شروع به شدت گرفتن کرد.

باران، مشکلات دنده و یک تعقیب و گریز دراماتیک

رنج و شوق در پایان مسابقه

در حالی که مشکلات گیربکس سنا در مراحل پایانی به سختی قابل مدیریت بود، سنا دوباره به دلیل همان مشکلی که دیگری را تحت تأثیر قرار داده بود، کمی آرام شد. این بار پاتریس بود که گیربکس او نیز دچار مشکل شده بود، به این معنی که – با وجود نزدیک شدن به سنا – این ایتالیایی برای سبقت گرفتن باید تقلای بیشتری می‌کرد. اکنون فقط یک دور دیگر باقی مانده بود و اختلاف با پاتریس نشان می‌داد که پیروزی خانگی بالاخره می‌تواند به نفع سنا باشد.

اما با شدت گرفتن باران، اوضاع به هیچ وجه آسان نبود، آیرتون سنا با عصبانیت به آسمان اشاره می‌کرد و ظاهراً خواستار توقف مسابقه بود.  با وجود این چالش‌های فراوان، سنا با اختلاف ۲.۹۹۱ ثانیه از پاتریس جلوتر از خط پایان عبور کرد و پیروزی در برزیل را قطعی کرد.

در یکی از مشهورترین و احساسی‌ ترین پیام‌های رادیویی تاریخ این ورزش (I FELT IT WAS MY DUTY TO WIN HERE)، راننده اهل سائوپائولو هنگام گرفتن پرچم شطرنجی فریاد زد، فریادهایی که به نظر می‌رسید از آسودگی، شادی و دردی که در آن مراحل پایانی تجربه کرده بود، ناشی می‌شد. سنا در دور افتخار، پرچم برزیل را در بالای سرش نگه داشت، در حالی که هواداران تماشاگر از روی سکوها با صدای بلند او را تشویق می‌کردند و از دیدن قهرمانشان که به رویای خود رسیده بود، به وجد آمده بودند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X