مشتری مداری یا منبع درآمد جدید؟ تویوتا برای موتور خودروهای دهه ۸۰ میلادی قطعه تولید می کند

موتور 4A-GE تویوتا یکی از افسانههای جهان خودرو در دهه ۸۰ میلادی به شمار میرود. این موتور چهار سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر، به دو میل سوپاپ و ۱۶ سوپاپ مجهز بود و در زیر کاپوت خودروهای محبوب و خاطره انگیزی چون AE86 کرولا و AW11 MR2 نصب میشد. حالا بخش گازو ریسینگ تویوتا خبر بزرگی برای علاقهمندان دارد؛ این بخش اسپرت ساز تولید مجدد بلوک و سر سیلندر جدید برای این موتور را آغاز کرده است.
باز طراحی با فناوریهای نوین
آنچه این پروژه را جذابتر میکند این است که گازو ریسینگ صرفاً قطعات را بازتولید نکرده، بلکه آنها را با بهرهگیری از پیشرفتهای طراحی و تولید مدرن از نو مهندسی کرده است. سر سیلندر جدید دارای ماشینکاری بیشتر در محفظههای احتراق است که به گفته تویوتا، موجب افزایش یکنواختی در تولید میشود. ورودیهای هوا نیز با پرداخت دقیق صیقل داده شدهاند تا سطحی کاملاً صاف و روان برای جریان بهتر هوا فراهم شود. دیوارههای ورودی و خروجی تقویت شده و طراحی به گونهای تغییر یافته که امکان استفاده از این سر سیلندر در پیکربندی عرضی مانند کرولا و کاریناهای دیفرانسیل جلو نیز وجود دارد. البته هنوز خبری از سازگاری آن با MR2 اعلام نشده است.
بلوک جدید با آلیاژ مقاومتر
در بخش بلوک سیلندر، تویوتا از آلیاژ جدید چدن استفاده کرده که استحکام و دوام بالاتری نسبت به نمونه اصلی دارد. همچنین فرایند تراشکاری جدیدی برای سیلندرها به کار گرفته شده تا کیفیت سطح داخلی سیلندر و طول عمر آن افزایش یابد. درپوشهای میل لنگ نیز باز طراحی شدهاند تا دوام کلی موتور در دورهای بالا بیشتر شود.

قیمت و عرضه
هرچند تویوتا هنوز قیمت رسمی این قطعات را اعلام نکرده، اما با توجه به سطح بالای فناوری و تیراژ محدود تولید، به نظر میرسد این قطعات ارزان نخواهند بود. با این حال برای کسانی که به دنبال ساخت یک موتور 4A-GE بینقص هستند، این بهترین گزینه خواهد بود.
این پروژه بخشی از برنامه GR Heritage Parts است که پیش تر شامل قطعاتی برای خودروهایی همچون تویوتا GT2000، سوپرا Mk3 و Mk4، AE86 و سریهای مختلف لندکروزر (۴۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰) میشد. بسیاری از این قطعات شاید ساده به نظر برسند؛ از جمله شلنگها، واشرها و نشانگرها، اما برای علاقهمندان و مالکان خودروهای کلاسیک، همین قطعات میتوانند حیاتی باشند.
تویوتا قصد دارد این بلوک و سر سیلندر جدید را در جشن سیامین سالگرد انیمه Initial D که در پیست فوجی برگزار میشود، برای نخستین بار به نمایش عمومی بگذارد. برنامهریزی شده که در ماه می سال آینده این قطعات در ژاپن عرضه شوند، اما تنها در صورتی که تقاضای کافی از سوی مشتریان وجود داشته باشد. بنابراین مالکان AE86 با جیبهای پرپول، حالا فرصتی بینظیر برای زنده کردن افسانه موتور 4A-GE خواهند داشت.




