%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰

نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از ۲۱۸۴ روز!

منتشر شده در 08 مهر 1404 ساعت 12:00
نویسنده علیرضا تمدنی
نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از 2184 روز!

۲۱۸۴ روز پس از آخرین قهرمانی‌اش در موتو جی‌ پی، مارک مارکز (Marc Marquez) دوباره بر قله جهان ایستاده است. هفتمین قهرمانی او در موتو جی‌ پی، او را در یک باشگاه اختصاصی در این ورزش و در کنار اسامی همچون والنتینو روسی ملقب به دکتر (Valentino Rossi) و جیاکومو آگوستینی (Giacomo Agostini) قرار می‌دهد. به بهانه این قهرمانی باشکوه، نگاهی به یکی از بزرگترین بازگشت به قهرمانی در تاریخ F1 می‌پردازیم.

نیکی لائودا: اسطوره‌ای در میان شعله‌های آتش

به گزارش آخرین خودرو، قهرمان نیکی لائودا (Niki Lauda)! این راننده اتریشی پس از تصادف وحشتناک خود در گرندپری آلمان فرمول یک ۱۹۷۶، برای کسب عناوین بیشتر به رانندگی حرفه‌ای بازگشت. پس از کسب اولین قهرمانی خود در سال ۱۹۷۵، این راننده که با لقب موش (Rat) شناخته می‌شد، در اواسط سال ۱۹۷۶ گرفتار حادثه در نوربرگ‌ رینگ شد. با وجود سوختگی‌های شدید در این تصادف که تقریباً جان خود را از دست داده بود، تنها شش هفته بعد به رقابت‌ها بازگشت!

نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از 2184 روز!

حادثه‌ی نوربرگ‌ رینگ در سال ۱۹۷۶ نقطه عطفی در زندگی نیکی لائودا بود. در آن روز، خودروی فراری او دچار آتش‌سوزی شد و او در میان شعله‌ها گرفتار گردید. سوختگی شدید در صورت و بدن، آسیب جدی به ریه‌ها به دلیل استنشاق دود و حتی از دست دادن بخشی از گوش، باعث شد بسیاری تصور کنند که دوران حرفه‌ای او به پایان رسیده است.

اما برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، لائودا تنها شش هفته بعد به پیست بازگشت. هنوز آثار زخم‌ها بر چهره‌اش نمایان بود و حتی برای استفاده از کلاه ایمنی دچار مشکل می‌شد. با این وجود، او با جسارت پشت فرمان نشست و همه را شگفت‌زده کرد. این بازگشت نه فقط یک حرکت ورزشی، بلکه نمادی از اراده و شجاعت انسانی بود.

او در همان فصل، با وجود غیبت در چند مسابقه، همچنان برای قهرمانی با جیمز هانت رقابت کرد. سرانجام، در یک رقابت نزدیک، عنوان قهرمانی سال ۱۹۷۶ را به هانت واگذار کرد. با این حال، بازگشت باشکوه او و ادامه حضور در رقابت‌ها، بیش از هر چیزی تحسین‌برانگیز بود. لائودا در سال ۱۹۷۷ دومین قهرمانی جهان خود را به دست آورد. این قهرمانی نشان داد که حادثه وحشتناک نور برگ‌ رینگ نتوانسته بود او را متوقف کند. او در آن سال با قدرت و تمرکز مثال‌ زدنی، مسیر موفقیت را ادامه داد و یک بار دیگر بر قله جهان F1 ایستاد.

نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از 2184 روز!

پس از چند سال، او تصمیم گرفت از مسابقات فاصله بگیرد و به سمت تجارت و صنعت هواپیمایی حرکت کند. لائودا بنیان‌گذار شرکت هواپیمایی خصوصی خود شد و نشان داد که شخصیتش محدود به پیست مسابقه نیست اما عطش رقابت در او فروکش نکرده بود. در سال ۱۹۸۲، او به شکلی غیرمنتظره به فرمول یک بازگشت. بسیاری تصور می‌کردند که فاصله چندساله او را از اوج دور کرده است اما لائودا بار دیگر همه را شگفت‌زده کرد. او با تیم مک‌لارن همکاری کرد و آرام آرام به اوج بازگشت.

نتیجه این بازگشت، قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۴ بود؛ سومین و آخرین عنوان جهانی‌اش. نکته جالب این قهرمانی رقابت نفس‌گیر او با آلن پروست، هم‌ تیمی‌ اش در مک‌ لارن بود. در پایان فصل، لائودا تنها با نیم امتیاز اختلاف، پروست را شکست داد و قهرمان جهان شد. این کمترین اختلاف امتیاز در تاریخ فرمول یک برای تعیین قهرمان جهان بود.

نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از 2184 روز!

قهرمانی سال ۱۹۸۴ شاید یکی از بزرگترین بازگشت‌های تاریخ ورزش باشد با وقفه‌ای ۷ ساله! اینکه راننده‌ای پس از یک حادثه مرگبار و یک دوره بازنشستگی طولانی، دوباره به اوج برسد و قهرمان جهان شود، چیزی جز افسانه نمی‌تواند باشد. این عنوان نه تنها مهارت رانندگی او بلکه شخصیت استثنایی‌اش را به نمایش گذاشت.

نیکی لائودا تا پایان عمر به عنوان مشاور و مدیر در تیم‌های مختلف فرمول یک فعالیت داشت و نقش مهمی در موفقیت‌های تیم مرسدس ایفا کرد. او در سال ۲۰۱۹ درگذشت اما میراثش همچنان زنده است: مردی که از میان آتش برخاست، دوباره قهرمان شد و برای همیشه به عنوان نماد شجاعت، اراده و بازگشت در تاریخ ورزش ماندگار گردید.

نیکی لائودای فرمول یک در MotoGP ؛قهرمانی مارک مارکز بعد از 2184 روز!
ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X