%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰

هر روز بدتر از دیروز! افت فروش ۴۸ درصدی مازراتی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۵

منتشر شده در 24 فروردین 1404 ساعت 13:00
نویسنده سعید علیپور
فروش مازراتی

برند لوکس و قدیمی مازراتی در ادامه روند نزولی خود، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش شدید فروش مواجه شده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، فروش این خودروساز ایتالیایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته و مشتریان تنها ۱۷۰۰ دستگاه از محصولات آن را خریداری کرده‌اند!

برنامه نجات مازراتی از زبان مدیرعامل جدید

مازراتی سال ۲۰۲۴ را هم با اوضاعی اسفناک به پایان رساند. داده‌های مربوطه نشان می‌دهند فروش این کمپانی در سال گذشته ۵۷ درصد افت کرده تا یکی از بدترین عملکردهای تاریخ کمپانی رقم بخورد.

این روند نزولی برای مدیرعامل جدید مازراتی، یعنی سانتو فیچیلی که چندان غافلگیرکننده نیست. وی پیشتر در مصاحبه‌ای با نشریه انگلستانی اتوکار اعلام کرده بود سال ۲۰۲۵ سالی بحرانی و در عین حال حیاتی برای بازسازی برند خواهد بود.

افت فروش مازراتی

آقای فیچیلی قصد دارد با اصلاح ساختار داخلی، بازسازی روابط با نمایندگی‌های ناراضی و کاهش شدید هزینه‌ها اوضاع مازراتی را بهبود ببخشد. از دید وی بازاریابی محصولات کمپانی هم آنطور که باید مناسب نبوده و احتمال کاهش قیمت برای رقابت‌پذیری بیشتر را مطرح کرده است. با وجود اقدامات و تصمیمات آقای فیچیلی به‌نظر می‌رسد مسیر بازگشت مازراتی به دوران طلایی، دشوارتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

آینده مبهم در سایه تعرفه‌های دولت ترامپ

به گزارش آخرین خودرو، همزمان با افت فروش مازراتی، زمزمه‌هایی از تصمیمات کلان در شرکت مادر یعنی استلانتیس به گوش می‌رسد. این گروه خودروسازی به‌ تازگی از شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی برای بررسی آینده مازراتی و برند خواهر آن یعنی آلفارومئو کمک خواسته است. برخی منابع احتمال فروش این دو برند را مطرح کرده‌اند.

یکی از عوامل اصلی افزایش نگرانی در بازار، افزایش تعرفه‌های تجاری دولت ترامپ است که می‌تواند هزینه‌های صادرات و واردات برندهای اروپایی در آمریکا را افزایش داده و وضعیت را بحرانی‌تر کند.

وضعیت شرکت مازراتی

عملکرد ناامیدکننده استلانتیس در جهان

مازراتی تنها برند استلانتیس نیست که با مشکل از دست دادن مشتری دست و پنجه نرم می‌کند. این گروه بزرگ خودروسازی در اکثر مناطق عملیاتی خود با کاهش فروش مواجه شده است. تنها بازار آمریکای جنوبی عملکرد مثبتی داشته و با رشد ۱۹ درصدی توانسته قدری از بار کاهش جهانی فروش استلانتیس را جبران کند.

در جدول زیر می‌توانید عملکرد منطقه‌ای استلانتیس را مشاهده کنید.

منطقهفروش سه‌ماهه اول ۲۰۲۵فروش سه‌ماهه اول ۲۰۲۴میزان تغییر
آمریکای شمالی۳۲۵,۰۰۰ دستگاه۴۰۷,۰۰۰ دستگاه۲۰٪ کاهش
اروپا۵۶۸,۰۰۰ دستگاه۶۱۵,۰۰۰ دستگاه۸٪ کاهش
خاورمیانه و آفریقا۱۰۰,۰۰۰ دستگاه۱۱۸,۰۰۰ دستگاه۱۵٪ کاهش
آمریکای جنوبی۲۱۱,۰۰۰ دستگاه۱۷۷,۰۰۰ دستگاه۱۹٪ افزایش
چین، هند و آسیا اقیانوسیه۱۲,۰۰۰ دستگاه۱۵,۰۰۰ دستگاه۲۰٪ کاهش
مازراتی۱,۷۰۰ دستگاه۳,۳۰۰ دستگاه۴۸٪ کاهش
مجموع۱,۲۱۸,۰۰۰ دستگاه۱,۳۳۵,۰۰۰ دستگاه۹٪ کاهش

بر اساس آمار، مازراتی بدترین عملکرد را میان برندهای زیرمجموعه استلانتیس داشته است. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، این شرکت در سال ۲۰۲۴ موفق به فروش تنها ۱۱,۳۰۰ دستگاه خودرو شده؛ عددی که حتی از فروش شرکت فراری نیز کمتر است، در حالی‌که فراری خودروهایی با قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌کند.

آمار شرکت مازراتی

اگرچه سال ۲۰۲۵ قرار بود سالی برای بازسازی ساختار استلانتیس باشد، اما با تداوم عدم قطعیت‌های اقتصادی و چالش‌های سیاسی، ممکن است این سال به یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ کمپانی بدل شود.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X