هشدار مدیرعامل فورد؛ فروش خودروهای برقی ممکن است نصف شود

با پایان یافتن اعتبار مالیاتی فدرال خودروهای برقی در آمریکا، صنعت خودروسازی این کشور وارد مرحلهای حساس شده است. جیم فارلی مدیرعامل فورد، هشدار داده که حذف این مشوق ممکن است تقاضا برای خودروهای برقی را در این کشور به شدت کاهش دهد. وی میزان این سقوط را حتی تا ۵۰ درصد پیش بینی کرده است.
سقوط احتمالی سهم بازار خودروهای برقی
به گزارش آخرین خودرو، فارلی در رویداد Ford Pro Accelerate در شهر دیترویت به این موضوع اشاره کرده است. وی افزوده در صورت ادامه سیاست فعلی سهم خودروهای برقی از بازار آمریکا ممکن است به ۵ درصد کاهش یابد؛ سطحی که آخرین بار در سال ۲۰۲۲ دیده شده بود. این در حالی است که انتظار میرفت سهم خودروهای برقی در ماه جاری به رکورد ۱۰ تا ۱۲ درصد برسد. این پیشبینی تصویری کاملاً متفاوت از آینده بازار ترسیم میکند؛ آیندهای بسیار محدودتر از آنچه کارشناسان صنعت خودرو انتظار داشتند.
بازاری کوچکتر از پیشبینیها
فارلی با اشاره به تغییرات در سیاست افزوده: «فکر میکنم صنعت خودروهای برقی همچنان پویا خواهد بود، اما بسیار کوچکتر از چیزی است که تصور میکردیم، به ویژه با تغییر سیاست آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز و حذف مشوق ۷۵۰۰ دلاری مصرف کنندگان. شاید در عرض یک ماه متوجه شویم که سهم خودروهای برقی در آمریکا واقعاً به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.»

به گفته مدیرعامل فورد، تیم مدل e این شرکت به طور مداوم وضعیت تقاضای بازار خودروهای برقی را تحلیل میکند. او همچنین تأکید کرده که فورد ناچار خواهد شد در برنامهریزیهای خود تجدیدنظر کند و تصمیم بگیرد که چگونه از ظرفیت مازاد تولید خودروهای برقی و کارخانههای باتری استفاده کند.
آقای فارلی افزوده: «ما میتوانیم ظرفیتها را پر کنیم، اما این موضوع با فشار بیشتری همراه خواهد بود، چون تا چهار سال سیاستی قابل پیشبینی وجود داشت. حالا شرایط تغییر کرده و همه ما باید خودمان را وفق بدهیم. این تغییر احتمالاً برای کشور مفید خواهد بود، اما در کوتاهمدت یک فشار مضاعف محسوب میشود.»
نیاز به خودروهای برقی ارزانتر
مدیرعامل فورد همچنین اذعان کرده که مشتریان علاقهای به خودروهای برقی گرانقیمت ندارند. او گفته: «مشتریان به خودرو برقی ۷۵ هزار دلاری علاقهای نشان نمیدهند. آنها این خودروها را جذاب میدانند؛ سریع، کارآمد و بدون نیاز به مراجعه به پمپ بنزین، اما در نهایت بسیار گران هستند.»

با توجه به این موضوع فورد ناچار است در آینده روی توسعه خودروهای برقی اقتصادی و ارزانتر تمرکز کند. اما با حذف اعتبار مالیاتی، تحقق این هدف بسیار دشوارتر خواهد شد.
این اظهارات فارلی به روشنی نشان میدهد که مسیر آینده بازار خودروهای برقی در آمریکا بدون سیاستهای حمایتی دولت، چالشبرانگیزتر از همیشه خواهد بود.




