وقتی بهترین دفاع ؛ حمله است! انتقاد شدید مدیر طراحی مرسدس از آئودی و ب ام و

شرکت مرسدس بنز در چند سال گذشته همواره با انتقادهای زیادی در زمینه طراحی روبرو بوده است. کارشناسان و علاقهمندان معتقدند خودروهای جدید این کمپانی دیگر آن شکوه و زیبایی گذشته را ندارند و بیشتر با سلایق مشتریان چینی هماهنگ هستند تا مشتریان اروپایی و آمریکایی! بسیاری گوردون واگنر را مسئول افت و پسرفت طراحی مرسدس بنز میدانند. حالا این طراح مشهور که خود همیشه با انتقاد مواجه بوده، در حرکتی جالب به انتقاد از رقبا پرداخته است!
نمایشگاه IAA Mobility که این روزها در مونیخ آلمان در حال برگزاری است، پرشورتر از ادوار قبلی بوده و شاهد رونمایی از چند مدل مهم و جذاب از سوی برندهای بزرگی چون مرسدس، آئودی، ب ام و، پورشه، فولکس واگن و البته خودروسازان چینی در آن هستیم. یکی از مدلهای پر سر و صدا، مفهومی آئودی کانسپت C است که تصویری از یک کوپه اسپرت با پیشرانه برقی را ارائه میکند. نکته جالب اینکه این کانسپت ظاهراً خیلی باب میل آقای واگنر نیست!
حمله گوردون واگنر به آئودی کانسپت C
آقای واگنر که پیش از پیوستن به مرسدس در سال ۱۹۹۷ سابقه همکاری با گروه فولکس واگن را در کارنامه دارد، درباره کابین آئودی کانسپت C گفته این خودرو به گونهای طراحی شده که گویی به سال ۱۹۹۵ تعلق دارد! از نظر وی این نوع طراحی بیش از حد آشناست و ردپای فناوری در آن بسیار کم دیده میشود.
او تأکید کرده که هر چند خودش به «چیزهای هایپر آنالوگ» علاقه دارد، اما نمیتوان حضور نمایشگرهای دیجیتال در خودروهای آینده را نادیده گرفت. به گفته او وقتی از نمایشگر کوچک استفاده میشود، مشتری این پیام را دریافت میکند که در یک خودروی کوچک نشسته است. این موضوع برای یک کانسپت یا محصول خاص شاید اهمیت زیادی نداشته باشد، اما در واقعیت بازگشت به کلیدهای فیزیکی کارایی نخواهد داشت.
آئودی کانسپت C از طراحی مینیمالیستی بهره میبرد و دارای یک نمایشگر ۱۰.۴ اینچی متحرک است که در صورت عدم استفاده در زیر داشبورد مخفی میشود. نسخه تولیدی این خودروی اسپرت برقی در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد شد. ارباب حلقهها تأکید کرده حدود ۹۰ درصد از زبان طراحی کانسپت فعلی در مدل مذکور حفظ میشود.
محصولات فعلی آئودی مثل Q5 دارای نمایشگرهای بزرگتری هستند؛ از جمله یک نمایشگر دیجیتال ۱۱.۹ اینچی، سیستم سرگرمی ۱۴.۵ اینچی و نمایشگر ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو. با این حال، این ابعاد در برابر نمایشگر ۳۹.۱ اینچی MBUX هایپر اسکرین در مرسدس GLC برقی حرفی برای گفتن ندارد.

ب ام و iX3 زیر تیغ انتقاد گوردون واگنر
واگنر در ادامه به سراغ رقیب سنتی مرسدس رفته و از ب ام و iX3 انتقاد کرده است. وی درباره این کراس اوور برقی که نخستین مدل مبتنی بر پلتفرم جدید نئو کلاس به حساب میآید، گفته:
«آنها اطلاعات را روی بخش پایینی شیشه جلو پخش کردهاند. اما این راهکار خوب نیست چون فاصله زیاد باعث میشود اطلاعات کوچکتر دیده شوند و خواندن آن سخت شود. علاوه بر این، لمس پذیر نیست و مجبور میشوید یک نمایشگر لمسی دیگر هم اضافه کنید که همین کار را کردهاند.»
ب ام و iX3 از یک نمایشگر عریض سرتاسری در پایین شیشه جلو، نمایشگر ۱۷.۹ اینچی روی داشبورد مرکزی و هداپ دیسپلی سه بعدی سود میبرد. اما از نگاه مدیر طراحی مرسدس، این ترکیب پیچیده و غیرکاربردی است. او در این باره گفته:
«این راه حل متعارف اما دشوار است، چون اطلاعات در سطوح مختلف نمایش داده میشود و به نظر من شهودی و کاربرپسند نیست. آنها فکر میکنند این طراحی پیشرو است، اما من قانع نشدهام.»
مقایسه با محصولات مرسدس
مرسدس در نمایشگاه IAA Mobility علاوه بر GLC برقی، کانسپت AMG GT XX را نیز در معرض دید عموم قرار داده است. این کانسپت جذاب از طریق دو نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر سرگرمی ۱۴ اینچی با سرنشینان ارتباط برقرار میکند. به این ترتیب، حتی مرسدس هم بسته به کلاس و فلسفه خودرو، در انتخاب ابعاد نمایشگرها انعطاف نشان میدهد.
سخنان صریح واگنر نشان میدهد که رقابت میان غولهای آلمانی وارد مرحله تازهای شده است؛ جایی که حتی مدیران طراحی هم بیپرده از انتقاد نسبت به فلسفه رقبای خود دریغ نمیکنند. باید دید واکنش طراحان آئودی و ب ام و به این حملات مستقیم چه خواهد بود.





طراحی در بنز بعد از حدودای ۲۰۱۸ به کما رفته و با هر رونمایی امید های اندک در جهت احیای طراحی “بنز گونه” رفته رفته خاموش میشه، مرگ طراحی در بنز یعنی مرگ دورانی که هر رونمایی یک هیجان جدید بود، یک شاهکار طراحی که میشد دقایق متمادی به میلی متر میلی مترش خیره شد.
با کمی یادآوری طراحی های بنز از شکوه دهه ۵۰ میلادی تا اواسط دهه دوهزار و بعد شیب نزولیِ رسیدن به ناامیدکننده های سالهای اخیر فقط میشه یک سوگنامه تلخ در مورد این موضوع نوشت.
داش بیا یه نظری در مورد مانیتور های خودروهای داخلی بده و شلنگ رو بگیر رو اینا