کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰

وقتی بهترین دفاع ؛ حمله است! انتقاد شدید مدیر طراحی مرسدس از آئودی و ب ام و

منتشر شده در 21 شهریور 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
وقتی بهترین دفاع ؛ حمله است! انتقاد شدید مدیر طراحی مرسدس از آئودی و ب ام و

شرکت مرسدس بنز در چند سال گذشته همواره با انتقادهای زیادی در زمینه طراحی روبرو بوده است. کارشناسان و علاقه‌مندان معتقدند خودروهای جدید این کمپانی دیگر آن شکوه و زیبایی گذشته را ندارند و بیشتر با سلایق مشتریان چینی هماهنگ هستند تا مشتریان اروپایی و آمریکایی! بسیاری گوردون واگنر را مسئول افت و پسرفت طراحی مرسدس بنز می‌دانند. حالا این طراح مشهور که خود همیشه با انتقاد مواجه بوده، در حرکتی جالب به انتقاد از رقبا پرداخته است!

نمایشگاه IAA Mobility که این روزها در مونیخ آلمان در حال برگزاری است، پرشورتر از ادوار قبلی بوده و شاهد رونمایی از چند مدل مهم و جذاب از سوی برندهای بزرگی چون مرسدس، آئودی، ب ام و، پورشه، فولکس واگن و البته خودروسازان چینی در آن هستیم. یکی از مدل‌های پر سر و صدا، مفهومی آئودی کانسپت C است که تصویری از یک کوپه اسپرت با پیشرانه برقی را ارائه می‌کند. نکته جالب اینکه این کانسپت ظاهراً خیلی باب میل آقای واگنر نیست!

حمله گوردون واگنر به آئودی کانسپت C

آقای واگنر که پیش از پیوستن به مرسدس در سال ۱۹۹۷ سابقه همکاری با گروه فولکس واگن را در کارنامه دارد، درباره کابین آئودی کانسپت C گفته این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که گویی به سال ۱۹۹۵ تعلق دارد! از نظر وی این نوع طراحی بیش از حد آشناست و ردپای فناوری در آن بسیار کم دیده می‌شود.

او تأکید کرده که هر چند خودش به «چیزهای هایپر آنالوگ» علاقه دارد، اما نمی‌توان حضور نمایشگرهای دیجیتال در خودروهای آینده را نادیده گرفت. به گفته او وقتی از نمایشگر کوچک استفاده می‌شود، مشتری این پیام را دریافت می‌کند که در یک خودروی کوچک نشسته است. این موضوع برای یک کانسپت یا محصول خاص شاید اهمیت زیادی نداشته باشد، اما در واقعیت بازگشت به کلیدهای فیزیکی کارایی نخواهد داشت.

آئودی کانسپت C از طراحی مینیمالیستی بهره می‌برد و دارای یک نمایشگر ۱۰.۴ اینچی متحرک است که در صورت عدم استفاده در زیر داشبورد مخفی می‌شود. نسخه تولیدی این خودروی اسپرت برقی در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد شد. ارباب حلقه‌ها تأکید کرده حدود ۹۰ درصد از زبان طراحی کانسپت فعلی در مدل مذکور حفظ می‌شود.

محصولات فعلی آئودی مثل Q5 دارای نمایشگرهای بزرگ‌تری هستند؛ از جمله یک نمایشگر دیجیتال ۱۱.۹ اینچی، سیستم سرگرمی ۱۴.۵ اینچی و نمایشگر ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو. با این حال، این ابعاد در برابر نمایشگر ۳۹.۱ اینچی MBUX هایپر اسکرین در مرسدس GLC برقی حرفی برای گفتن ندارد.

حمله گوردون واگنر به آئودی کانسپت C

ب ام و iX3 زیر تیغ انتقاد گوردون واگنر

واگنر در ادامه به سراغ رقیب سنتی مرسدس رفته و از ب ام و iX3 انتقاد کرده است. وی درباره این کراس اوور برقی که نخستین مدل مبتنی بر پلتفرم جدید نئو کلاس به حساب می‌آید، گفته:

«آنها اطلاعات را روی بخش پایینی شیشه جلو پخش کرده‌اند. اما این راهکار خوب نیست چون فاصله زیاد باعث می‌شود اطلاعات کوچک‌تر دیده شوند و خواندن آن سخت شود. علاوه بر این، لمس‌ پذیر نیست و مجبور می‌شوید یک نمایشگر لمسی دیگر هم اضافه کنید که همین کار را کرده‌اند.»

ب ام و iX3 از یک نمایشگر عریض سرتاسری در پایین شیشه جلو، نمایشگر ۱۷.۹ اینچی روی داشبورد مرکزی و هداپ دیسپلی سه بعدی سود می‌برد. اما از نگاه مدیر طراحی مرسدس، این ترکیب پیچیده و غیرکاربردی است. او در این باره گفته:

«این راه حل متعارف اما دشوار است، چون اطلاعات در سطوح مختلف نمایش داده می‌شود و به نظر من شهودی و کاربرپسند نیست. آنها فکر می‌کنند این طراحی پیشرو است، اما من قانع نشده‌ام.»

مقایسه با محصولات مرسدس

مرسدس در نمایشگاه IAA Mobility علاوه بر GLC برقی، کانسپت AMG GT XX را نیز در معرض دید عموم قرار داده است. این کانسپت جذاب از طریق دو نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر سرگرمی ۱۴ اینچی با سرنشینان ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب، حتی مرسدس هم بسته به کلاس و فلسفه خودرو، در انتخاب ابعاد نمایشگرها انعطاف نشان می‌دهد.

سخنان صریح واگنر نشان می‌دهد که رقابت میان غول‌های آلمانی وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ جایی که حتی مدیران طراحی هم بی‌پرده از انتقاد نسبت به فلسفه رقبای خود دریغ نمی‌کنند. باید دید واکنش طراحان آئودی و ب ام و به این حملات مستقیم چه خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “وقتی بهترین دفاع ؛ حمله است! انتقاد شدید مدیر طراحی مرسدس از آئودی و ب ام و”

  1. محمود گفت:

    طراحی در بنز بعد از حدودای ۲۰۱۸ به کما رفته و با هر رونمایی امید های اندک در جهت احیای طراحی “بنز گونه” رفته رفته خاموش میشه، مرگ طراحی در بنز یعنی مرگ دورانی که هر رونمایی یک هیجان جدید بود، یک شاهکار طراحی که میشد دقایق متمادی به میلی متر میلی مترش خیره شد.
    با کمی یادآوری طراحی های بنز از شکوه دهه ۵۰ میلادی تا اواسط دهه دوهزار و بعد شیب نزولیِ رسیدن به ناامیدکننده های سال‌های اخیر فقط میشه یک سوگنامه تلخ در مورد این موضوع نوشت.

    ۴
    ۰
  2. ناشناس گفت:

    داش بیا یه نظری در مورد مانیتور های خودروهای داخلی بده و شلنگ رو بگیر رو اینا

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X