%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰

پایان یک دوران؛ ترمز هیدرولیکی پس از یک قرن جای خود را به فناوری ترمز برقی ZF می‌دهد

منتشر شده در 07 آذر 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
پایان یک دوران؛ ترمز هیدرولیکی پس از یک قرن جای خود را به فناوری ترمز برقی ZF می‌دهد

فناوری ترمز خودرو که از پایان جنگ جهانی اول با سیستم هیدرولیکی وارد آمریکای شمالی شد، اکنون پس از یک قرن پیشرفت، در آستانه یک تحول بنیادین قرار گرفته است. شرکت ZF اخیراً اعلام کرده عصر ترمز هیدرولیکی رو به پایان است و ترمز برقی (Brake-by-Wire) به ‌زودی به انتخاب اصلی صنعت خودرو تبدیل خواهد شد.

چرا ترمز برقی جایگزین ترمز هیدرولیکی می‌شود؟

کمپانی آلمانی ZF معتقد است با گسترش رانندگی خودکار، پیشران ه‌های برقی و یکپارچه‌سازی سیستم‌های شاسی، استفاده از ترمزهای هیدرولیکی دیگر پاسخگوی نیازهای آینده نیست. فناوری ترمز الکترونیکی (به اختصار BbW) اکنون در بسیاری از خودروهای جدید و همچنین سیستم‌های هیبریدی ویژه خودروهای تجاری سبک وارد مرحله اجرا شده است.

در سیستم ترمز الکترونیکی یا برقی، نیروی فشار پا روی پدال از طریق مایع هیدرولیک منتقل نمی‌شود. در عوض، یک پدال الکترونیکی میزان فشار وارده را اندازه‌گیری می‌کند و موتورهای الکتریکی نصب‌شده روی هر کالیپر، نیروی لازم برای فشردن لنت‌ها روی دیسک را ایجاد می‌کنند. به طور کلی عملکرد این سیستم را می‌توان با دریچه گاز برقی مقایسه کرد که در آن خبری از سیم و اتصالات مکانیکی نیست و دستورات مرتبط از طریق سنسور و به صورت الکترونیکی رد و بدل می‌شود. 

واکنش سریع‌تر، عملکرد بهتر، و توقف مطمئن‌تر با ترمز الکترونیکی

به گفته ZF ترمز برقی در شرایط دینامیکی – مثل ترمز گیری همزمان با تغییر جهت – بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از ترمز هیدرولیکی عمل می‌کند. در خودروهای برقی نیز این فناوری امکان بازیابی انرژی  را به شکلی بهینه‌تر فراهم می‌نماید؛ موضوعی که با سنگین‌تر شدن خودروهای مدرن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

پایان یک دوران؛ ترمز هیدرولیکی پس از یک قرن جای خود را به فناوری ترمز برقی ZF می‌دهد

کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات همیشگی هیدرولیک

سیستم ترمز برقی در مقایسه با سیستم ترمز هیدرولیکی چند مزیت دارد. این نوع سیستم به دلیل عدم استفاده از روغن، نیازی به تعویض روغن ندارد، به همین خاطر خطر نشت روغن یا خرابی سیلندرها و شیلنگ‌های هیدرولیک نیز کاملاً حذف می‌شود. شاید بدانید خود روغن ترمز ماده‌ای آلاینده و خورنده است و در صورت نشتی می‌تواند صدماتی به دنبال داشته باشد. جدا شدن کامل لنت‌ها از دیسک‌ها و عدم ایجاد اصطکاک در برخی شرایط دیگر مزیتی است که باعث بهبود مصرف انرژی و افزایش مسافت قابل پیمایش می‌شود.

دو نوع سیستم برای بازارهای مختلف؛ از سواری تا پیکاپ‌های سنگین

شرکت ZF دو نوع ترمز برقی را تدارک دیده است که عبارتند از ترمز برقی چهار چرخ کامل ویژه خودروهای سواری و سیستم هیبریدی برای بازار آمریکا، که شامل ترمز برقی در محور عقب و ترمز هیدرولیکی در محور جلو می شود. این ترکیب به‌ویژه برای پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهای سنگین مفید است، زیرا ترمزهای پارک برقی معمولی توان کافی برای مهار این خودروها را ندارند.

آینده‌ای بدون لوله‌های ترمز هیدرولیک

با افزایش وزن خودروها، رشد فناوری خودروهای برقی و نیاز به واکنش لحظه‌ای در ترمزگیری‌های پیچیده، ترمزهای هیدرولیکی در آستانه حذف قرار گرفته‌اند. سرعت بالاتر، هزینه نگهداری کمتر و هماهنگی بهتر با سیستم‌های الکترونیکی، مزیت‌هایی هستند که به‌سختی می‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

با حرکت خودروسازان جهانی به سمت خودروهای هوشمند، برقی و کاملاً متصل، به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌های خودرو جای خود را به نسل تازه‌ای از مهندسی بدهد؛ نسلی که ZF آن را «آینده قطعی سیستم ترمز» می‌نامد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. میثم میرزاخلیلی گفت:

    حذف سیستم مکانیکی ترمز و فرمان حماقت است. هنوز بشر جایگزینی برای آنها خلق نکرده است . این تصمیم گیری غلط ناشی از خیال باطل است . اتومبیل می تواند به هر دو سیستم مجهز باشد ، اما حذف سیستم مکانیکی با کمک نیروی هیدرولیک حماقت ناشی از غرور و افکار غلط است .

    ۰
    ۳
  2. میثم میرزاخلیلی گفت:

    در تمامی سیستم هایی که ایمنی اولویت اول را دارد، از مکانیزم های مکانیکی و هیدرولیکی استفاده می شود. حذف ترمز و فرمان مبتنی بر عملکرد مکانیکی هیدرولیکی کار بسیار غلطی است . سیستم الکترونیکی می تواند به موازات مکانیزم مکانیکی استفاده شود ولی جایگزین نیست. مثال صنعت هوانوردی . بشر هنوز تکنولوژی ایمن تر از مکانیزم مکانیکی ابداع نکرده . استفاده از “فرمان با وایر “و “ترمز با وایر ” ، کاری بسیار غلط است . حذف ترمز دستی مکانیکی نیز از اشتباهات روز صنعت خودرو سازی است. تمام این اشتباهات در صنعت هوانوردی هزینه بر بوده و تکرار آنها در صنعت خودروسازی حماقت مضاعف است .

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X