تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰

پرونده حقوقی علیه تسلا؛ دستگیره های برقی سایبر تراک عامل مرگ سه سرنشین

منتشر شده در 15 مهر 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
پرونده حقوقی علیه تسلا؛ دستگیره های برقی سایبر تراک عامل مرگ سه سرنشین

دو خانواده از منطقه خلیج سان ‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، تسلا را به دلیل مرگ فرزندانشان در یک حادثه رانندگی در سال ۲۰۲۴ مورد پیگرد قضایی قرار داده‌اند. آنها مدعی هستند که استفاده از دستگیره‌های برقی و مکانیزم‌های خروج اضطراری پیچیده و پنهان، سرنشینان را پس از تصادف سردرگم و گرفتار کرده؛ از دید این خانواده‌ها، عامل اصلی جان باختن فرزندان آنها این امر بوده و تسلا مقصر است.

شرح حادثه و اتهامات سنگین علیه تسلا

به گزارش آخرین خودرو، این پرونده به یک حادثه در شب عید شکرگزاری (Thanksgiving Eve) ۲۰۲۴ در شهرستان پیدمونت مربوط می‌شود. در این حادثه یک دستگاه تسلا سایبر تراک با چهار سرنشین دانشجو در پیچی از کنترل خارج شده و به درخت و دیواری برخورد می‌کند. این برخورد باعث می‌شود پیکاپ تسلا در چند ثانیه آتش بگیرد. به دلیل شدت برخورد دستگیره‌های الکترونیکی درب این خودرو از کار افتاده و سه نفر از سرنشینان که بر اثر دود و سوختگی داخل کابین گرفتار شده بودند، جان خود را از دست می‌دهند.

 دوربین‌های نظارتی موجود نشان می‌دهند که یکی از افراد حاضر در محل وقوع حادثه از شیشه جلو وارد شده و یکی از سرنشینان را نجات می‌دهد. وی پس از «ده تا پانزده ضربه» با شاخه درخت به شیشه جلو موفق به شکستن آن می‌شود. با این حال، سه سرنشین باقی‌مانده به دلیل استنشاق دود و سوختگی می‌میرند.

در این میان، خانواده کریستا سوکوهارا ۱۹ ساله و جک نلسون ۲۰ ساله علیه تسلا اقامه دعوی کرده‌اند و پرونده اصلی راننده سورن دیکسون، هم به عنوان جزئی از دعوی در نظر گرفته شده است.

محور ادعاها: مکانیسم پیچیده دستگیره درها و سازوکار نامطمئن خروج اضطراری

تسلا در مدل سایبر تراک از دستگیره‌های بیرونی هم‌سطح بدنه استفاده کرده است. این نوع دستگیره‌ها با آنکه باعث حفظ زیبایی و بهبود آیرودینامیک می‌شوند، اما به خاطر مکانیسم برقی در تصادفات شدید، احتمالاً  کارایی خود را از دست می‌دهند. خانواده‌ها ادعا می‌کنند که هنگام وقوع آتش، این دستگیره‌ها دیگر کار نکرده و سرنشینان نتوانسته‌اند درها را باز کنند.

تسلا در داخل کابین یک مکانیزم خروج دستی قرار داده، اما انتقادها بر پنهان‌ بودن محل آن متمرکز است. در مورد درهای عقب سایبر تراک، باید یک پادری لاستیکی برداشته شود و سپس یک کابل مکانیکی را به جلو کشید؛ مکانیسمی که در شرایط اضطراری خیلی پیچیده به نظر می‌رسد. در بیانیه‌های حقوقی آمده پس از تصادف، یکی از سرنشینان که بیهوش شده، قادر نبوده مکانیزم را پیدا کند یا از آن استفاده نماید.

اظهارات قانونی

راجر دریر وکیل خانواده سوکوهارا گفته:

«آنچه اتفاق افتاد این بود که خودرو‌ هنگام آتش‌سوزی وارد وضعیت ناتوانی شد و هیچ مکانیزم اضطراری در دسترس برای خروج سریع وجود نداشت.»

وکیل خانواده نلسون نیز گفته است:

«او پس از برخورد زنده بود، اما وقتی خواست خارج شود، نتوانست و به خاطر دود از دنیا رفت.»

گفته شده که خانواده‌ها خواستار اصلاح طراحی دستگیره‌ها، افشای سوابق داخلی تسلا درباره پیش‌بینی مخاطرات و پرداخت خسارات تأدیبی هستند.

زمینه نظارتی و واکنش تسلا

در ماه سپتامبر ۲۰۲۵، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) تحقیقی را در خصوص دستگیره‌های الکترونیکی مدل‌های تسلا از جمله مدل Y آغاز کرده است. شکایت‌ها درباره گیر کردن درب‌ها و ناتوانی در خروج به این تحقیق دامن زده‌اند.

مدیر ارشد طراحی تسلا در این رابطه اعلام کرده که آنها در حال توسعه طراحی جدیدی هستند که دستگیره‌های الکترونیکی و مکانیکی را در یک نقطه ادغام می‌کند تا استفاده در شرایط اضطراری آسان‌تر شود. بد نیست اشاره کنیم تسلا سایبرتراک از لحاظ ایمنی با چالش‌هایی روبرو شده و این پیکاپ برقی در برخی کشورها به دلیل مسائل ایمنی و استانداردهای عابر پیاده پذیرش نشده است.

گفتنی است دستگیره‌های مخفی‌ شونده هم سطح با بدنه در چین نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته؛ نهادهای نظارتی این نوع دستگیره را ناایمن تشخیص داده‌اند. به همین خاطر از جولای ۲۰۲۷ استفاده از این دستگیره در مدل‌های جدید ممنوع خواهد شد.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “پرونده حقوقی علیه تسلا؛ دستگیره های برقی سایبر تراک عامل مرگ سه سرنشین”

  1. ناشناس گفت:

    این مسئله داخل خودرو هایی که توی بازار ایران هستند هم صدق میکنه منظورم این سبک هم سطح بودن دستگیره با بدنه

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X