کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰

چرا استفاده از روغن موتور مسابقه‌ای در خودروهای شهری می‌تواند فاجعه بار باشد؟

منتشر شده در 30 اردیبهشت 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور

در دنیای امروزی، روغن موتور دیگر یک سیال ساده برای روانکاری نیست، بلکه یک ترکیب علمی و دقیق از مواد افزودنی، وزن و فرمولاسیون خاص دارد که برای کاربردهای مختلف طراحی می‌شود. بر همین اساس، کارشناسان توصیه می‌کنند فقط از روغنی استفاده نمایید که مطابق با توصیه‌های شرکت سازنده است، حتی اگر به ظاهر گزینه‌های بهتر و گران‌ قیمت‌ تری وجود داشته باشند.

تست مقایسه‌ای روغن‌ها و افشای تفاوت‌های مهم

به گزارش آخرین خودرو، لیک اسپید جونیور، کارشناس فنی و مدیر کانال یوتیوبی The Motor Oil Geek، در ویدیویی آموزنده به بررسی سه نوع مختلف روغن موتور پرداخته و میزان تأثیر آنها بر میزان سایش موتور را بررسی کرده است. وی در این ویدیو تاکید می‌کند حتی اگر روغنی مانند Valvoline VR-1 که مخصوص خودروهای مسابقه‌ای است، از نظر خواص فنی برابر یا حتی بهتر از روغن توصیه‌شده کارخانه باشد، استفاده بلندمدت از آن در خودروهای شهری تصمیم اشتباهی خواهد بود.

تفاوت‌های اصلی روغن مسابقه‌ای و روغن معمولی

یکی از تفاوت‌های کلیدی، مقدار آنتی‌ اکسیدان‌ ها یا افزودنی‌های پایدارکننده در برابر حرارت بالا در روغن‌هاست. روغن‌های مصنوعی مدرن طراحی‌شده برای خودروهای شهری، دارای مقدار قابل‌ توجهی از این مواد هستند. در نتیجه می‌توان از آنها در بازه‌های طولانی ۱۰ تا ۱۵ هزار مایل (۱۶ تا ۲۴ هزار کیلومتر) استفاده کرد. اما روغن‌های مسابقه‌ای این ویژگی را ندارند.

چرا استفاده از روغن موتور مسابقه‌ای در خودروهای شهری می‌تواند فاجعه بار باشد؟

به دلیل همین تفاوت بنیادین، روغن‌های مسابقه‌ای برای فواصل بسیار کوتاه و استفاده‌های پرشدت طراحی شده‌اند. در رقابت‌های اتومبیلرانی، تعویض روغن ممکن است پس از هر بار مسابقه انجام شود، اما اگر شما از همان روغن در خودروی شهری استفاده کرده و تا ۱۰ هزار مایل (۱۶ هزار کیلومتر) صبر کنید، در واقع باعث افزایش سایش داخلی موتور خودروی خود می‌شوید، حتی اگر آن روغن از نظر کیفیت ساخت در سطح بالاتری باشد.

روغن مسابقه‌ای مثل لاستیک مسابقه‌ای است

لیک اسپید جونیور با مثالی جالب روغن‌ها را مقایسه می‌کند. از دید او روغن مسابقه‌ای مانند لاستیک مسابقه‌ای است. لاستیک‌هایی که برای رقابت‌های سرعت طراحی می‌شوند، دارای ترکیبات نرم‌تر هستند و چسبندگی بهتری دارند. اما همین ویژگی موجب فرسایش سریع‌تر آن‌ها نسبت به لاستیک‌های معمولی خیابانی با آج واقعی می‌شود. روغن‌های مسابقه‌ای نیز با وجود کارایی بالا، دوام پایین‌تری دارند.

گران‌تر لزوماً بهتر نیست

در نهایت، اگرچه استفاده از روغن‌های خاص و گران‌قیمت ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد، اما در انتخاب روغن مناسب برای خودروی خود، باید به نوع استفاده و شرایط طراحی موتور توجه کنید. استفاده نادرست از روغن‌های مسابقه‌ای نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند هزینه‌های سنگینی بابت فرسایش زودهنگام موتور به همراه داشته باشد.

به طور کلی باید گفت بهترین تصمیم هنگام تعویض روغن موتور، توجه به توصیه‌های شرکت سازنده خودرو و انتخاب گزینه‌ای است که مشخصات لازم، از جمله میزان گرانروی و شاخص API متناسب با کاتالوگ خودرو، را دارد. در کنار اینها، ضروری است که همواره از برندهای معتبر و شناخته‌شده بازار و از فروشگاه‌های قابل اعتماد روغن موتور تهیه کرد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X