%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰

چرا بوگاتی در توربیون به جای موتور توربو از موتور تنفس طبیعی استفاده کرده است؟

منتشر شده در 13 خرداد 1404 ساعت 15:00
نویسنده سعید علیپور
چرا بوگاتی در توربیون به جای موتور توربو از موتور تنفس طبیعی استفاده کرده است؟

با معرفی مدل جدید بوگاتی توربیون، این برند فرانسوی گامی بلند و جسورانه به سوی آینده‌ای متفاوت برداشته است. برخلاف شیرون که ادامه‌دهنده مسیر و یرون بود، توربیون از نظر طراحی، عملکرد و مهندسی دگرگون شده و مسیر جدیدی را آغاز کرده است. مهم‌ترین تفاوت این ابرخودرو با پیشنیان خود را باید کنار گذاشتن پیشرانه W16 مجهز به چهار توربو شارژ و بهره‌مندی آن از یک موتور کاملاً جدید V16 تنفس طبیعی دانست. اما چه چیزی باعث شد بوگاتی موتور W16 را کنار بگذارد؟

موتور V16 تنفس طبیعی، فلسفه‌ای نو برای یک ابر خودروی هیبریدی

موتور بوگاتی توربیون با همکاری شرکت مشهور کازورث (Cosworth) توسعه یافته است. این شاهکار مهندسی با حجم ۸.۳ لیتر، تنها ۲۵۲ کیلوگرم وزن دارد که حدود ۴۲ درصد سبک‌تر از قلب مکانیکی شیرون می‌باشد. مهندسان بوگاتی و کازورث توانسته‌اند با حذف چهار توربوشارژر و استفاده از فناوری‌های سبک‌سازی پیشرفته، این کاهش وزن چشمگیر را ممکن کنند.

مِیت ریمَک، مدیرعامل شرکت بوگاتی-ریمک، در گفت‌وگویی با مجله «تاپ گیر» اعلام کرده که در خودروهای هیبریدی، استفاده از توربو شارژر ضرورتی ندارد. او با صراحت گفته: «وقتی سیستم هیبریدی قدرت اضافه تولید می‌کند، دیگر نیازی به توربو نیست. چرا باید یک سیستم پرخوران را به اجبار به یک سیستم هیبرید متصل کنیم؟»

در توربیون، یک باتری بزرگ با ظرفیت ۲۴.۸ کیلووات ساعت تعبیه شده که امکان پیمایش ۷۰ کیلومتر مسافت در حالت الکتریکی را فراهم می‌سازد. هرچند حذف توربو شارژر ها به معنای از دست رفتن حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت بوده، اما این کاهش با اضافه شدن سه موتور الکتریکی جبران شده و حتی فراتر رفته است.

موتور V16 تنفس طبیعی، فلسفه‌ای نو برای یک ابر خودروی هیبریدی

ترکیب موتور V16 و سه موتور الکتریکی؛ تولدی دوباره برای بوگاتی

پیشرانه بنزینی V16 به ‌تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، مجموع توان موتورهای الکتریکی هم به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد. بنابراین، مجموع قدرت خروجی بوگاتی توربیون با ۱۸۰۰ اسب بخار برابری می‌کند؛ عددی که از تمامی مدل‌های پیشین این برند بیشتر بوده و در عین حال مسئولیت جابجایی وزن کمتری را دارد.

فناوری‌های نوین سبک‌سازی همچون تعلیق جدید با استفاده از چاپ سه‌بعدی نقش مهمی در کاهش وزن ایفا کرده‌اند. به‌لطف این نوآوری‌ها، وزن کل خودرو با تمام مایعات و سوخت، کمتر از ۱۹۹۵ کیلوگرم است.

نسخه‌های جدید و تولید محدود

در حال حاضر، بوگاتی توربیون در اتاق کوپه و با تولید محدود ۲۵۰ دستگاه برنامه‌ریزی شده است. اما عرضه نسخه رودستر تقریباً قطعی است و میت ریمک اعلام کرده که احتمال تولید نسخه‌ای سبک‌تر با تنها یک موتور برقی در محور عقب نیز وجود دارد. شاید در آینده، نسخه‌ای کاملاً بنزینی بدون سیستم هیبریدی نیز عرضه شود.

پیش از آغاز تحویل رسمی توربیون در سال آینده، بوگاتی باید ۳۵ دستگاه نمونه پیش‌تولید برای تست و بررسی آماده کند. همزمان سفارش‌های پایانی دو مدل بولاید و میسترال که از آخرین خودروهای مجهز به موتور W16 هستند، در حال تولید است.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X