%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰

چرا خودروهای آمریکایی در اروپا و ژاپن خریدار ندارند؟ چالش ابعاد، سلیقه و زیرساخت

منتشر شده در 22 مرداد 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
چرا خودروهای آمریکایی در اروپا و ژاپن خریدار ندارند؟ چالش ابعاد، سلیقه و زیرساخت

خودروهای ساخت آمریکا شاید در خاک خودشان نمادین و محبوب باشند، اما در بازارهای بین‌المللی داستان کاملاً متفاوت است. دونالد ترامپ مدت‌هاست که ژاپن و اروپا را به بستن درهای بازارشان به روی خودروهای آمریکایی متهم می‌کند. او معتقد است مدل‌هایی مثل فورد F-150 می‌توانند در بازارهای خارجی پرفروش باشند، البته اگر موانع تجاری و تعرفه‌ها برداشته شوند. اما واقعیت این است که مشکل اصلی نه تعرفه‌ها، بلکه سلیقه، اندازه و کاربری خودروهاست.

تفاوت سلیقه در شرق و غرب

به گزارش آخرین خودرو، از ژاپن تا کشورهای اروپایی، بیشتر خریداران به سراغ خودروهای کوچک و کم‌مصرف مانند تویوتا کرولا، فولکس‌ واگن گلف و رنو کلیو می‌روند. در مقابل، وانت‌های غول‌پیکر، شاسی‌ بلندهای بزرگ و حتی عضلانی‌های درشت‌اندام آمریکایی در این کشورها بدون مشتری هستند. دلیل این موضوع بی‌علاقگی مردم به آنها نیست، بلکه این خودروها با نیازها و معماری شهری کشورهای مذکور همخوانی ندارند.

آمار فروش؛ واقعیت تلخ بازار

سال گذشته در ژاپن ۳.۷ میلیون خودرو فروخته شد که از این تعداد تنها ۵۷۰ دستگاه شورولت، ۴۲۰ دستگاه کادیلاک و ۱۲۰ دستگاه داج بوده؛ فورد هم تقریباً یک دهه است که هیچ فروشی در ژاپن ندارد. با این حال، ترامپ اخیراً به CNBC گفته: «آنها خودروهای ما را می‌خرند. آنها فورد F-150  خیلی زیبا را که اینجا بسیار موفق است، خریداری می‌کنند. من مطمئنم در آنجا هم موفق خواهیم بود. محصولات دیگری که اینجا پرفروش هستند، در آنجا هم پرفروش خواهند بود.»

چرا خودروهای آمریکایی در اروپا و ژاپن خریدار ندارند؟ چالش ابعاد، سلیقه و زیرساخت

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که او وعده کاهش تعرفه واردات به ژاپن از ۲۷.۵ درصد به ۱۵ درصد را داده، هرچند این امر هنوز اجرایی نشده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه کاهش تعرفه‌ها، تأثیری بر چالش‌هایی مثل خیابان‌های باریک، پارکینگ‌های کوچک و قیمت بالای سوخت نخواهد داشت!

در این بین استثناهایی هم وجود دارد. جیپ بیش از یک دهه است که محبوب‌ترین برند آمریکایی در ژاپن محسوب می‌شود. همچنین تعدادی فروشگاه تخصصی، مشتریان علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک و مدرن آمریکایی را تأمین می‌کنند، هرچند خود فروشندگان هم می‌دانند رانندگی با این خودروها در خیابان‌های تنگ ژاپن کار ساده‌ای نیست.

«یومیهیتو یاسوئه» رئیس نمایندگی Johnan Jeep Petit در توکیو می‌گوید: «خودروهای آمریکایی برای جاده‌های عریض و رانندگی در آزادراه طراحی شده‌اند، بنابراین کنترل آنها در خیابان‌های باریک ژاپن کمی مهارت می‌خواهد.»

اروپا هم با همین چالش روبروست

شرایط اروپا تفاوت چندانی ندارد. «اندی پالمر» مدیرعامل پیشین استون مارتین به رویترز گفته: «ما فورد F-150 نمی‌خریم، چون جاده‌های ما برای خودرویی با این ابعاد ساخته نشده و مشتریان چنین مدلی را نمی‌خواهند.»

چرا خودروهای آمریکایی در اروپا و ژاپن خریدار ندارند؟ چالش ابعاد، سلیقه و زیرساخت

بد نیست اشاره کنیم فروش فورد در اروپا از ۱.۲۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۵ به تنها ۴۲۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ افت کرده است. این افت زمانی شدت گرفت که برند فورد تمرکز خود را از خودروهای سواری به سمت شاسی‌بلندها و وانت‌ها برد.

زیرساخت، عامل تعیین‌کننده

حتی اگر توافق‌های تجاری جدید تعرفه‌ها را کاهش دهد، تقریباً بعید است که برای پذیرش خودروهای بزرگ آمریکایی، تغییراتی در خیابان‌ها و سایر زیرساخت‌های شهرهای اروپایی ایجاد شود. شاید لازم باشد خودروسازان آمریکایی برای موفقیت در این بازارها دوباره به تولید مدل‌های کوچک‌تر و سازگارتر با زیرساخت بازارهای هدف روی بیاورند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X