%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

منتشر شده در 17 مهر 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

شرکت کیا موتورز رسماً اعلام کرد که کراس اوور سول روزهای پایانی خود را در خط تولید سپری می‌کند و پس از مدل ۲۰۲۵ دیگر عرضه نخواهد شد. به گفته کیا تولید این خودرو تا پایان ماه جاری به ‌طور کامل متوقف می‌شود.

تولد یک نماد شهری در سال ۲۰۰۹

کیا سول نخستین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. طی سه نسل مختلف، بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه از این خودرو در بازار ایالات متحده به فروش رسیده است. در زمان رونمایی، هدف کیا ارائه‌ رقیبی برای Scion xB از گروه تویوتا بود؛ خودروی مکعبی شکلی که بین هاچبک‌ های شهری و کراس‌ اوورهای کوچک قرار می‌گرفت.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

ترکیب طراحی خاص با راحتی کراس اوور

برخلاف ظاهر خاص، کیا سول در دسته‌ بندی‌ های مرسوم بازار نمی‌گنجد. موقعیت رانندگی با ارتفاع بالا و بدنه‌ جعبه‌ای آن باعث شده ترکیبی از راحتی کراس‌ اوور و ابعاد جمع و جور یک خودروی شهری را ارائه دهد. هرچند کیا در ابتدا جوانان شهری را به عنوان مخاطب اصلی هدف قرار داده بود، اما در عمل این مدل نزد خریداران مسن‌تر محبوب‌تر شد؛ چرا که ورود و خروج آسان و دید عالی راننده تجربه‌ای راحت و متفاوت رقم می‌زد.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

کمپین همسترها و شهرت جهانی کیا سول

شهرت جهانی سول بیش از هر چیز مدیون کمپین تبلیغاتی معروف همستر های انیمیشنی بود که در تبلیغات تلویزیونی این خودرو ظاهر می‌شدند. با وجود نظرات متناقض درباره‌ این تبلیغات، آمار فروش کیا در آمریکا در طول عمر سول سه برابر شد و این مدل نقش پررنگی در تبدیل کیا از یک خودروساز اقتصادی به برندی جریان‌ ساز و معتبر در بازار آمریکا ایفا کرد.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

افت فروش در سال‌های اخیر و تغییر تمرکز کیا

در دوران اوج خود که سال ۲۰۱۵ بود، سول نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاه فروش داشت، اما با گذشت زمان محبوبیت این خودرو کاسته شد؛ طوری که در سال ۲۰۲۴ فروش آن چیزی در حدود ۵۳ هزار دستگاه بود. در حال حاضر تمرکز فروش کیا روی شاسی بلندهای بزرگ‌تر مانند اسپورتیج، سورنتو و تلوراید است که سودآوری بیشتری دارند. از دید کیا مدل‌های جدیدی مانند سلتوس و K4 جای خالی سول را در بازار پر خواهند کرد.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

تعرفه‌ها و تغییر شرایط اقتصادی بازار

تصمیم کیا برای توقف تولید سول همچنین بازتابی از شرایط فعلی صنعت خودروسازی است. با افزایش تعرفه‌های وارداتی و افزایش هزینه‌های تولید جهانی، عرضه‌ خودروهای کوچک وارداتی دیگر سود چندانی ندارد. از آنجایی که نسل سوم سول در سال ۲۰۱۹ معرفی شده، عمر آن نیز رو به پایان بوده و کیا ترجیح داده تمرکز خود را بر بازار پرسودتر کراس ‌اوورها و خودروهای برقی آینده‌نگر معطوف کند.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶

خداحافظی با یکی از آخرین خودروهای اقتصادی بازار

کیا سول با قیمت پایه ۲۱٬۳۹۵ دلار یکی از ارزان‌ترین مدل‌های کمپانی محسوب می‌شود و توقف عرضه آن به‌ معنای حذف یکی دیگر از معدود گزینه‌های اقتصادی بازار خواهد بود. در زمانی که قیمت خودروها افزایش یافته و قدرت خرید مردم افت کرده، خداحافظی با سول برای بسیاری از خریداران خبر تلخی است.

کیا سول به انتهای خط رسید؛ توقف تولید مکعب دوست داشتنی کره‌ای پس از ۱۶
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X