موضوعات داغ روز:

کیا و تمسخر ایلان ماسک ؛ بازاریابی کمپانی کره‌ای به شیوه‌ای عجیب در اینستاگرام!

منتشر شده در 21 اسفند 1403 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
کیا و تمسخر ایلان ماسک

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، همیشه یکی از چهره‌های جنجالی صنعت خودرو بوده است. اما ورود این شخصیت پر سر و صدا به دنیای سیاست باعث شده حواشی او دوچندان شود. شاخه کیا در نروژ از حواشی موجود نهایت استفاده را برده و با اشاره‌ به جنجال‌های ماسک، تلاش کرده توجه مشتریان را به خودروهای برقی خود جلب کند!

تبلیغ جنجالی کیا در نروژ

شاخه کیا در نروژ تصویری از کراس‌اوور برقی EV3 را در اینستاگرام منتشر کرده که پشت آن یک نوشته دیده می‌شود. در این نوشته جمله «من این را خریدم بعد از اینکه ایلان دیوانه شد» درج شده است! در نگاه اول، به نظر می‌رسد که خودروی حاضر در عکس متعلق به یکی از مشتریان کیا باشد، اما انتشار آن از سوی صفحه رسمی خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

جمله بحث‌برانگیز کیا، از یک عبارت معروف که در میان برخی از مالکان ناراضی تسلا رواج پیدا کرده، برگرفته شده است. این افراد با جمله «من این را قبل از دیوانه شدن ماسک خریدم» به نوعی از رفتارهای عجیب و غریب ماسک انتقاد می‌کنند. حالا کیا با استفاده از همین جمله، اما در جهت مخالف، سعی کرده خودروهای برقی خود را گزینه مناسبی برای مشتریانی که از رفتارهای ماسک ناراضی‌اند، معرفی کند.

واکنش تند طرفداران تسلا

همانطور که انتظار می‌رفت، این حرکت تبلیغاتی چندان به مذاق طرفداران تسلا، به‌ویژه سهامداران کمپانی، خوش نیامده است. برای نمونه، ساویر مریت یکی از سرمایه‌گذاران سرشناس تسلا، این اقدام را «حرکتی ناپسند» برای برند کیا توصیف کرده است.

برخی منتقدان معتقد هستند که این نوع تبلیغات ممکن است مشتریان بالقوه را از کیا دور کند. عده‌ای دیگر بر این باور هستند که کیا نمی‌تواند محصولاتش را بر اساس ویژگی‌های ذاتی و نقاط قوت خود آنها بفروشد، به همین خاطر روی مشتریان معترض به ایلان ماسک حساب باز کرده است!

ناگفته نماند به دلیل واکنش‌های عموماً منفی، صفحه کیا در نروژ به فاصله کوتاهی پست جنجالی خود را از اینستاگرام حذف کرد.

سلام تسلا به بحران؛ سقوط فروش و ارزش سهام

تبلیغات طعنه‌آمیز علیه ایلان ماسک، تنها بخشی از چالش‌هایی است که او در ماه‌های اخیر با آن روبرو شده؛ بحث‌های سیاسی و جنجال‌های این کارآفرین ۵۳ ساله ضمن ایجاد اعتراضاتی در کشورهای مختلف، تصویر برند تسلا را مخدوش کرده است.

البته مشکلات تسلا فقط به جنجال‌های رسانه‌ای محدود نمی‌شود. ماسک به دلیل نقشش در وزارت بهره‌وری دولتی (DOGE) که در دولت ترامپ تأسیس و منجر به اخراج گسترده کارمندان دولتی شده، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

تأثیر حواشی موجود را می‌توان در افت فروش تسلا در اروپا مشاهده کرد. بر اساس آمار، فروش این کمپانی در ژانویه ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر در شرایطی رخ داده که بازار کلی خودروهای برقی در اروپا روندی صعودی دارد.

سقوط ارزش سهام تسلا نشانه دیگری از بحران است. قیمت سهام این شرکت از رکورد ۴۷۹.۸۶ دلار در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۴ به ۲۴۸.۳۳ دلار در ۱۰ مارس ۲۰۲۵ رسیده؛ این رقم تقریباً با قیمت قبل از انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ برابر بوده و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به تسلا از دست داده‌اند.

شرایط نامساعد تسلا، فرصتی برای رقبا

ظاهراً کیا و سایر برندهای خودروسازی در حال بهره‌برداری از اوضاع نامطلوب تسلا هستند و می‌خواهند محصولات خود را به عنوان جایگزین‌‌هایی شایسته توجه معرفی کنند. این رویکرد ممکن است در کوتاه‌مدت موفق باشد، اما در بلندمدت به احتمال خیلی زیاد کارایی نخواهد داشت.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “کیا و تمسخر ایلان ماسک ؛ بازاریابی کمپانی کره‌ای به شیوه‌ای عجیب در اینستاگرام!”

  1. هادی گفت:

    خب ماسک حق داره مسخره کنه.
    اینم شد روش تبلیغ ؟

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.