%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰

یک گواهی اختراع بسیار مرموز ؛ آیا پورشه موتور ۱۸ سیلندر بنزینی می سازد؟

منتشر شده در 30 مهر 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
یک گواهی اختراع بسیار مرموز ؛ آیا پورشه موتور ۱۸ سیلندر بنزینی می سازد؟

پورشه بار دیگر نشان داده که هیچ محدودیتی برای خلاقیت مهندسانش وجود ندارد. این خودروساز آلمانی اخیراً پتنتی جدید ثبت کرده که مربوط به یک موتور W شکل ۱۸ سیلندر است. ساخت چنین موتوری، می‌تواند از نظر چیدمان و بهینه‌سازی فضا، فصل تازه‌ای در تاریخ پیشرانه‌ های درون‌سوز ایجاد کند.

طراحی منحصربفرد و متفاوت از سایر موتورهای W شکل

طبق اسناد ثبت‌شده، موتور جدید پورشه دارای سه ردیف سیلندر است که هر ردیف شامل شش سیلندر می‌شود. نکته جالب آنکه مهندسان پورشه اشاره کرده‌اند این طراحی می‌تواند نسخه‌هایی با ۹ یا ۱۵ سیلندر نیز داشته باشد؛ یعنی سه ردیف سه‌تایی یا پنج‌تایی، بدون نیاز به افزایش طول بلوک موتور.

برخلاف طراحی‌های گذشته مانند موتور W16 بوگاتی شیرون که از دو بلوک V8 تشکیل شده و از یک میل لنگ مشترک استفاده می‌کند، موتور جدید پورشه واقعاً یک موتور W واقعی است. در این طراحی، هر ردیف سیلندر به صورت مستقیم و با زاویه خاصی نسبت به میل لنگ مرکزی قرار دارد تا جریان گازهای خروجی و ورودی بهینه شود.

بهینه‌سازی جریان هوا و افزایش توان خروجی در موتور ۱۸ سیلندر پورشه

در این پتنت توضیح داده شده که یکی از مزایای کلیدی موتور ۱۸ سیلندر پورشه، کاهش تلفات اصطکاک جریان هوا است. مسیر ورودی و خروجی گازها کاملاً از هم جدا طراحی شده تا هوای تازه هنگام ورود، از حرارت گازهای خروجی تأثیر نپذیرد.

به گفته پورشه این ویژگی موجب می‌شود هوای ورودی خنک‌تر باقی بماند، امری که به طور مستقیم باعث افزایش خروجی موتور خواهد شد. همچنین در این ساختار، منیفولد ورودی در بالای سیلندرها و خروجی‌ها در بخش زیرین قرار گرفته‌اند که کارایی حرارتی موتور را بهبود می‌بخشد.

یک گواهی اختراع بسیار مرموز ؛ آیا پورشه موتور ۱۸ سیلندر بنزینی می سازد؟

استفاده از سه توربوشارژر مستقل

در طرح‌های منتشرشده، پورشه اشاره کرده که می‌تواند برای هر ردیف سیلندر یک توربو شارژر جداگانه در نظر بگیرد. نتیجه‌ این ترکیب، موتوری ۱۸ سیلندر با سه توربو شارژ خواهد بود که از نظر ابعاد، تنها به اندازه‌ یک موتور شش سیلندر خطی طول دارد.

موتوری با این ویژگی‌ها نه ‌تنها قدرت و بازدهی بالایی دارد، بلکه فضای کمتری اشغال می‌کند و می‌تواند در خودروهای اسپرت، سوپر اسپرت یا حتی مدل‌های خاص مسابقه‌ای پورشه مورد استفاده قرار گیرد.

آینده موتورهای احتراقی در پورشه

اگرچه این پتنت هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما هنوز مشخص نیست پورشه واقعاً قصد دارد چنین موتوری را به مرحله‌ تولید برساند یا خیر. خودروسازان معمولاً برای حفظ مالکیت فکری و جلوگیری از کپی‌برداری، طرح‌هایی را ثبت می‌کنند که ممکن است هرگز به مرحله‌ ساخت نرسند.

در حال حاضر جزئیاتی از حجم موتور، توان خروجی یا گشتاور موتور ۱۸ سیلندر پورشه منتشر نشده است، اما با در نظر گرفتن ساختار و بهره‌گیری از سه توربو شارژر، می‌توان انتظار عملکردی فراتر از موتورهای مرسوم فعلی را داشت.

با وجود برقی‌ سازی، پورشه هنوز علاقه خود به موتورهای احتراقی را از دست نداده است. هر چند این شرکت سرمایه‌گذاری عظیم در زمینه توسعه پیشرانه‌ های الکتریکی انجام داده، ولی نسخه‌ جدید ۷۱۸ بنزینی در راه بوده و شاسی‌ بلند لوکس جدید این شرکت قرار است به صورت هیبریدی عرضه شود. بنابراین احتمال آنکه موتور W18 در آینده‌ای نه‌ چندان دور به یکی از پروژه‌های ویژه پورشه تبدیل شود، چندان دور از ذهن نیست.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X