%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰

۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

منتشر شده در 30 آذر 1404 ساعت 14:00
نویسنده علیرضا تمدنی
۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

همزمان با فروکش کردن گرد و غبار فصل خیره‌کننده F1 در سال ۲۰۲۵و قهرمانی لاندو نوریس و تیم مک‌ لارن، در این مطلب نگاهی به برندگان و بازندگان کلی سال ۲۰۲۵ خواهیم داشت.

برنده: لاندو نوریس

به گزارش آخرین خودرو، لاندو نوریس (Lando Norris) در ابوظبی به رویای کودکی خود دست یافت و با غلبه بر مکس ورشتپنِ (Max Verstappen) دوباره احیا شده و هم‌تیمی قدرتمندش اسکار پیاستری (Oscar Piastri)، سی و پنجمین قهرمان جهان F1 شد. او امسال هفت گرندپری را برد و هفت موقعیت pole position، ۱۸ سکو و شش دور سریع را به دست آورد تا فصل را با دو امتیاز اختلاف نسبت به ورشتپن به پایان برساند.

بازنده: اسکار پیاستری

پیاستری بخت اول کسب عنوان قهرمانی جهان در آستانه تعطیلات تابستانی بود و با یک پیروزی خوب در ادامه مسابقات در هلند و افزایش اختلاف امتیاز خود به ۳۴ ، اعتبار خود را افزایش داد. با این حال، این راننده استرالیایی سپس در گرندپری آذربایجان از مسابقه کنار رفت و با یک رکورد وحشتناک شش گرندپری بدون پیروزی، عملاً از گردونه رقابت‌ها خارج شد. او در دو مسابقه پایانی به اوج بازگشت و دو مقام دومی کسب کرد تا حداقل با قدرت به تعطیلات کریسمس برود اما او می‌داند که اجازه داده این عنوان از دستانش به راحتی خارج شود.

برندگان: تیم مک‌لارن

بردن قهرمانی تیمی یک موضوع است اما دفاع از آن کاملاً موضوع دیگری است و مدیریت مؤثر دو راننده که برای کسب عنوان قهرمانی با یکدیگر می‌جنگند، موضوع دیگری است! اما این دقیقاً همان کاری است که تیم مک‌لارن (McLaren) در سال ۲۰۲۵ انجام داد. بله، گاهی اوقات اوضاع بسیار پرتنش بود اما آنها همچنان در شش گرندپری مانده به پایان، قهرمانی تیمی را به دست آوردند و سال را با ۱۴ برد در گرندپری به پایان رساندند و در فهرست قهرمانان تیمی تمام دوران، به مقام دوم رسیدند. نوریس اولین قهرمانی رانندگان مک‌لارن را از زمان کسب اولین تاج قهرمانی F1 توسط همیلتون با این تیم در سال ۲۰۰۸، به این تیم اهدا کرد.

۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

بازندگان: تیم آلپین

این فصل برای تیم آلپین (Alpine) بسیار سخت بود چرا که آنها در این فصل تنها در پنج گرندپری امتیاز کسب کردند و در نهایت در مسابقات قهرمانی تیمی به مقام آخر رسیدند. این جایگاه چهار پله از فصل گذشته ضعیف‌تر بود.  پیر گسلی (Pierre Gasly) ستاره درخشان آنها بود؛ این راننده فرانسوی تمام امتیازات تیم را کسب کرد و در عین حال ۱۰ بار خودروی آلپین خود را به مرحله سوم زمانگیری (Q3) رسانید.

برنده: مکس ورشتپن

البته ورشتپن در ماموریت نهایی خود برای کسب پنجمین قهرمانی متوالی جهان شکست خورد اما مبارزه درخشان تا پایان فصل داشت. این راننده ردبول ۱۰۴ امتیاز در گرندپری هلند عقب بود اما او با شش برد در نه گرندپری به علاوه سه سکوی دیگر، روند فوق‌العاده‌ای را طی کرد و در نهایت تنها دو امتیاز کمتر کسب کرد. این بهترین فصل او بود و بدون افت عملکرد خودرو در اواسط فصل، به احتمال زیاد او به مایکل شوماخر (Michael Schumacher) به عنوان تنها رانندگان F1 که پنج قهرمانی متوالی کسب کرده‌اند، ملحق می‌شد.

۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

بازندگان: تیم فراری

تیم فراری پس از اینکه رقیب خود یعنی مک‌لارن را تا آخرین مسابقه سال در رقابت برای قهرمانی جهان ۲۰۲۴ تعقیب کرد، امیدهای زیادی برای این فصل داشت. با این حال، آنها سال دردناکی را پشت سر گذاشتند که هیچ پیروزی در گرندپری و هیچ سکو برای لوئیس همیلتون، قهرمان هفت دوره جهان، به همراه نداشت. همچنین چارلز لکلرک (Charles Leclerc) فقط توانست در مسابقات قهرمانی تیمی به مقام چهارم برسد و هفت سکو را از آن خود کند.

برندگان: تیم ویلیامز

فصل فوق‌العاده‌ای برای تیم ویلیامز (Williams) بود. رانندگان این تیم، الکس آلبون (Alex Albon) و کارلوس ساینز (Carlos Sainz)، نهایت استفاده را از ماشینی بردند که از همان ابتدا کاملاً بی‌دردسر بود و جایگاه پنجم و عنوان صدرنشینی در خط میانی را از آن خود کردند. آلبون در نیمه اول فصل فوق‌العاده بود و پایه و اساس کسب رتبه هشتم در جدول رده‌بندی رانندگان را برای خودش بنا نهاد. ساینز از یک شروع پر فراز و نشیب به عنوان راننده ویلیامز، خود را بازیابی کرد، دو سکو برای تیم کسب کرد و در نهایت فقط نه امتیاز از آلبون عقب افتاد.

بازندگان: استون مارتین

این فصل برای تیم استون مارتین (Aston Martin) چالش‌برانگیز بود زیرا فصل را در جایگاه هفتم به پایان رسانیدند و دو رتبه پایین‌تر از جایگاه هر دو فصل گذشته کسب کردند. فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) قوی‌تر بود در حالی که لانس استرول (Lance Stroll) تنها ۹ بار موفق به صعود از مرحله Q1 زمانگیری شد.

۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

برندگان: رانندگان تازه‌کار

رانندگان تازه‌کار سال ۲۰۲۵ می‌توانند از آنچه امسال به دست آوردند بسیار راضی باشند. کیمی آنتونلی (Kimi Antonelli) از تیم مرسدس، بهترین عملکرد را داشت. این راننده ایتالیایی سه سکو کسب کرد و فصل را بسیار قوی به پایان رساند. ایزاک هجار (Isack Hadjar) از تیم Racing Bulls نیز با رانندگی فوق‌العاده در هلند، روی سکو رفت و به  تیم ردبول ارتقا یابد. اولی بیرمن (Ollie Bearman) در مرحله پایانی سال از جمله کسب مقام چهارم در مکزیک یک رکورد درخشان داشت. گابریل بورتولتو (Gabriel Bortoleto) نیز پنج بار امتیاز کسب کرد و بسیار اثربخش ظاهر شد.

۵ برنده و ۵ بازنده فصل ۲۰۲۵ فرمول یک

بازندگان: تیم ردبول

تیم ردبول (Red Bull) امسال امید زیادی برای بازپس‌گیری قهرمانی جهان داشت اما این فصل به پرفراز و نشیب‌ترین فصل آنها در سال‌های اخیر تبدیل شد چرا که آنها هر دو عنوان قهرمانی را از دست دادند و در عین حال کریستین هورنر (Christian Horner) از تیم اخراج جدا شد. لورن مکیس (Laurent Mekies) مدیر جدید، اوضاع را آرام کرد و با درک مشکلات اساسی خودرو، به توسعه آن ادامه داد اما کمی دیر شده بود. تیم ردبول در مجموع در مسابقات قهرمانی تیمی با اختلاف خیره‌کننده ۳۸۲ امتیاز کمتر از تیم مک‌لارن قهرمان، سوم شد البته که خودروی دوم آنها که تنها ۳۰ امتیاز از ۴۵۱ امتیاز آنها را کسب کرد، کمکی به آنها نکرد!

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X