%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰

مزدا به کلاس بالاتر میرود؛ خودروساز ژاپنی به دنبال عرضه محصول لوکس و با کیفیت تر

منتشر شده در 10 اسفند 1403 ساعت 11:16
نویسنده سعید علیپور
خودرو لوکس مزدا

در سال‌های اخیر، بازار خودروهای لوکس رشد چشمگیری داشته است. برند هایی مانند بنتلی، فراری، لامبورگینی و رولزرویس در پنج سال گذشته به رکوردهای فروش جدیدی دست یافته‌اند. این روند نشان می‌دهد که تعداد افرادی که توانایی خرید خودروهای گران‌قیمت و لوکس را دارند، رو به افزایش است.

به گزارش آخرین خودرو، اما این موفقیت تنها محدود به خودروسازان بالا رده نیست. برخی برند های لوکس با درآمد بالایی که کسب کرده‌اند، در حال ورود به حوزه‌هایی مانند مد و املاک لوکس هستند. در همین راستا، شرکت‌هایی که تاکنون در رده خودروهای اقتصادی و نیمه‌ لوکس فعالیت داشتند نیز به سمت بازار مدل‌های اصطلاحاً پریمیوم حرکت می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها، مزداست که سه سال پیش اعلام کرد قصد دارد به یک برند «پریمیوم سنتی تولید انبوه» تبدیل شود.

اما سوال اینجاست که مفهوم پریمیوم برای مزدا دقیقاً به چه معناست و این تغییر استراتژی چه تأثیری بر آینده مدلی مثل میاتا خواهد داشت؟

مزدا پریمیوم

لوکس نه، پریمیوم

برخلاف تصورات اولیه، مزدا نمی‌خواهد به یک برند لوکس تبدیل شود، بلکه به دنبال ایجاد جایگاهی متفاوت در بازار خودروهای پریمیوم است. جان لورت (Jon Leverett)، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک مزدا، درباره این تغییر رویکرد می‌گوید:

«این تغییر به معنای خروج از بازار خودروهای عادی و تولید انبوه نیست. ما می‌خواهیم گزینه‌های بالارده خود را گسترش دهیم، به‌ویژه با مدل‌های CX-70 و CX-90. ما از واژه پریمیوم استفاده می‌کنیم، چون از یک برند لوکس سنتی متفاوت هستیم. این تغییر بیشتر بر ارزش خودرو متمرکز است تا قیمت آن. ما خودروهایی با قیمت مناسب ارائه می‌دهیم که نه ارزان‌ترین هستند و نه گران‌ترین، اما ارزش ارائه‌شده در آنها کاملاً محسوس است.»

مدل‌های CX-70 و CX-90 نمونه‌هایی از این استراتژی جدید مزدا هستند. این خودروها شاید نتوانند با لوکس‌ترین مدل‌های آلمانی رقابت کنند، اما نسخه فول آپشن CX-70 توربو S پریمیوم پلاس از نظر کیفیت و امکانات می‌تواند در برابر تیپ‌های میان‌ رده مدلی مانند ب ام و X5 حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

افزایش فروش مزدا و کاهش محبوبیت میاتا

به نظر می‌رسد استراتژی جدید مزدا جواب داده است، زیرا این برند در سال ۲۰۲۴ موفق شده ۴۲۴,۳۸۲ دستگاه از محصولات خود را به مشتریان در سرتاسر جهان تحویل دهد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ رشدی ۱۶.۸ درصدی دارد. مدل CX-5 همچنان پرفروش‌ترین محصول این برند به حساب می‌آید و بیشترین سهم از رشد کمپانی را به خود اختصاص داده است.

اما در مقابل، فروش میاتا با کاهش ۹.۷ درصدی مواجه شده و مزدا تنها ۸,۱۰۳ دستگاه از این مدل را در سال ۲۰۲۴ به فروش رسانده است. البته افت فروش در این کلاس خودرویی لزوماً به معنای شکست نیست، زیرا مدل‌های اسپرت دیگری مانند سوبارو BRZ و تویوتا GR86 نیز کاهش فروش داشته‌اند.

آینده مزدا میاتا در مسیر جدید برند

برندهای لوکس معمولاً خودروهای اسپرت سبک و اقتصادی تولید نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، ب ام و Z4 با قیمت پایه بیش از ۵۵,۰۰۰ دلار عرضه می‌شود، در حالی که پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن بیش از ۷۶,۰۰۰ دلار قیمت دارند. حتی مدل پایه مرسدس SL بیش از ۱۱۳,۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

اما مزدا قصد رقابت مستقیم با برندهای آلمانی را ندارد. از نظر این شرکت، میاتا در حال حاضر یک خودروی پریمیوم محسوب می‌شود. لورت درباره جایگاه میاتا در استراتژی جدید مزدا می‌گوید:

«ما همچنان MX-5 را به‌ عنوان مدل پرچمدار مزدا در نظر می‌گیریم. این موضوع جالب است، چراکه معمولاً خودروی پرچمدار یک برند، گران‌ترین محصول آن است، اما در مزدا اینگونه نیست. با این حال، ما میاتا را یک محصول پریمیوم می‌دانیم، زیرا کیفیت ساخت، مهندسی و تجربه رانندگی این خودرو را به محصولی منحصر بفرد تبدیل کرده است.»

خودروی باکلاس مزدا

یک خودروی اسپرت بالاتر از میاتا؟

مزدا پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌خواهد یک خودروی اسپرت دیگر در سطحی بالاتر از میاتا تولید کند. آقای لورت در این خصوص گفته:

«این همیشه رویای مزدا بوده که یک خودروی اسپرت دیگر را به خط تولید اضافه کند. در تاریخ مزدا، همیشه چندین مدل اسپرت وجود داشته است. این ریشه‌های ماست و می‌خواهیم چنین محصولاتی را حفظ کنیم. اما اینکه چه زمانی این اتفاق می‌افتد، مشخص نیست. در حال حاضر، تمرکز ما بر گسترش تولید شاسی‌بلندها است تا بتوانیم بودجه کافی برای ساخت یک خودروی اسپرت جدید را تأمین کنیم.»

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “مزدا به کلاس بالاتر میرود؛ خودروساز ژاپنی به دنبال عرضه محصول لوکس و با کیفیت تر”

  1. محسن گفت:

    چقدر با میاتا تو NFS مسابقه دادین و بردیم، ماشین محبوب من بود، mx7 و mx8 هم خیلی جذاب بودن، الان ولی به نظر من هم دیگه این رخ و جسه کوچیک میاتا واسه اسپرت شدن جذاب نیست، یه گزینه نسبتا بزرگتر با چهره خشن تر و توانایی مسابقه با بقیه اسپرت های معمول بازار گزینه عاقلانه ای هست، به امید یک مدل محبوب و ماندگار دیگر از مزدای دوست داشتنی

    ۳
    ۰
  2. مهران میرابوالقاسمی گفت:

    مزدا عشقه

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X