%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰

مسابقه شماره ۱ ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن – گرندپری کانادا ۲۰۱۱

منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 17:23
نویسنده علیرضا تمدنی
مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

در ادامه مطلب از سری مطالب معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۱۱ کانادا خواهیم رفت؛ جایی که باران سیل‌آسا، رکورد Safety Car و پیروزی درخشان جنسن باتن (Jenson Button) از انتهای پیست، همگی نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

به گزارش آخرین خودرو، خلاصه مسابقه کانادا در چند خط: آب و هوای وحشتناک. درگیری شدید بین هم‌ تیمی‌ها. جریمه‌ها. پنج بار استفاده از Safety Car. یک پرچم قرمز. تأخیر ظاهراً بی‌پایان. راننده‌ای که بیش از پنج مرتبه در pit stop شرکت کرد و قبل از اینکه در دور آخر و در جریان یک درام شدید و سرنوشت‌ساز، برای پیروزی بجنگد، آخرین راننده بود و این ماجرا بیش از چهار ساعت طول کشید!

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

البته که به گرندپری کانادا ۲۰۱۱ خوش آمدید؛ یک مسابقه‌ی فوق‌العاده و نفس‌گیر! مسابقه از پشت Safety Car شروع شد زیرا به دلیل باران شدید و مشکلات فراوان، مک‌لارن لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) و ردبول مارک وبر (Mark Webber) در پیچ دوم به دام افتادند. در ابتدای پیست، سباستین فتل (Sebastian Vettel) در سی‌امین شروع خود در ردیف اول، از جایگاه اول پیشتاز بود و فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) و فیلیپه ماسا (Felipe Massa) با فراری‌هایشان، مرسدس‌های نیکو روزبرگ (Nico Rosberg) و مایکل شوماخر (Michael Schumacher) و مک‌لارن‌ جنسن باتن، او را تعقیب می‌کردند.

دور هفتم، لوئیس پشت سر جنسن قرار گرفت و برای سبقت گرفتن به سمت چپ حرکت کرد اما جنسون او را ندید و در یک چشم به هم زدن، کابوس هر مدیر تیمی به واقعیت تبدیل شد زیرا دو ماشین نقره‌ای با هم برخورد کردند. ماشین لوئیس به شدت به دیوار پیت برخورد کرد و از دور خارج شد.

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

دوباره ماشین ایمنی بیرون آمد! اما خبرهای بد برای مک‌لارن رسید: جنسن به دلیل سرعت زیاد پشت ماشین ایمنی، از داوران جریمه رانندگی دریافت کرد. او در دور هشتم جریمه شد و سپس برای دومین بار در دور سیزدهم برای لاستیک‌های intermediate Pirelli اقدام کرد و برای مدتی سریع‌ترین راننده پیست بود. سپس دوباره باران شدیدی شروع به باریدن کرد و این بار دیگر متوقف نشد.

فتل از طریق رادیو اعلام کرد که مسیر بین پیچ‌های ۹ و ۱۳ غیرقابل رانندگی است. خیلی زود، همه جا غیرقابل رانندگی شد و راننده‌ی فوق‌العاده‌ Safety Car، برای سومین بار وارد شد! و پنج دور بعد، پرچم قرمز دریافت شد: توقف مسابقه!  باران همچنان ادامه داشت و F1 منتظر ماند تا هوا بهتر شود. به مدت دو ساعت و پنج دقیقه همه منتظر بودند.. سپس، سرانجام و درست زمانی که بیم آن وجود داشت که مسابقه دیگر هرگز از سر گرفته نشود، رقابت دوباره شروع شد. همه رانندگان باید لاستیک wet داشته باشند.

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

در دور ۳۵ و در نیمه مسابقه، فتل دوباره شروع به حرکت کرد. شوماخر پس از استقرار مجدد ماشین ایمنی بین دورهای ۳۷ و ۳۹، در دور ۵۱ به جایگاه دوم صعود کرد زیرا کوبایاشی (Kobayashi) لحظه‌ای از مسیر خارج شد و ماسا از فراری را در موقعیت خوبی قرار داد.

اما مسابقه عالی فیلیپه زمانی از هم پاشید که با نارین کارتیکیان (Narain Karthikeyan) برخورد کرد و باله جلویی فراری او را شکست و درست پس از توقف به دلیل برخورد با موانع، در دور ۵۳ دوباره به خط پایان رسید و این اتفاق شانس پیروزی او را از بین برد.

حالا و در حالی که فتل به راحتی پیشتاز بود، این مارک وبر بود که با وجود عملکرد نامنظم سیستم KERS خود، برای رقابت با مایکل برای جایگاه دوم، به میدان آمد و البته جنسن باتن! به طرز باورنکردنی، قهرمان جهان در سال ۲۰۰۹ پس از سقوط به جایگاه آخر با پنجمین پیت استاپ خود در دور ۳۷ که پس از برخورد با آلونسو در یکی از پیچ‌های عقب رخ داد، حمله‌ای خارق‌العاده را آغاز کرده بود.

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

این راننده اسپانیایی سعی کرده بود از قسمت بیرونی سمت راست حرکت کند که منجر به برخورد قسمت عقب چپ او با قسمت جلوی چپ مک‌لارن شد و فراری را به دور خودش چرخاند! و دوباره ماشین ایمنی! جنسن در دور ۵۱ ششمین و آخرین پیت استاپ خود را انجام داد و خیلی زود مارک و مایکل را برای دومین بار به چالش کشید! اما درست زمانی که اوضاع به خوبی پیش می‌رفت، تصادف دیگری رخ داد، این بار نیک هایدفلد (Nick Heidfeld) به ماشین کوبایاشی زد و در نتیجه در دور ۵۶ام دوباره ماشین ایمنی وارد شد!

مسابقه در دور ۶۱ام، با فعال بودن DRS، برای بخش پایانی از سر گرفته شد. اولین تلاش وبر برای عبور از شوماخر با شکست مواجه شد زیرا او از پیچ تند گذشت و مجبور شد جایگاه دوم را به راننده مرسدس واگذار کند ولی سپس جنسن از هر دوی آنها سبقت گرفت!

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011

با ورود به دور آخر، هیچ فردی خستگی آن همه دورهای ماشین ایمنی یا وقفه‌های عجیب در یکی از طولانی‌ترین گرندپری‌های دوران مدرن را به یاد نیاورد. همه نگاه‌ها به دو راننده برتر یعنی باتن و فتل بود. مک‌لارن جنسن باتن از خط پایان به عنوان راننده پیروز پس از چهار ساعت و پنج دقیقه از شروع مسابقه عبور کرد. از فاجعه‌ای که در اوایل مسابقه رخ داد، رانندگی فوق‌العاده جنسن از آخر به اول، شیرین‌ترین پیروزی، دهمین پیروزی‌اش را به دست آورد تا رستگاری او در کانادا کامل شود!

مسابقه شماره 1 ؛ طولانی‌ترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن - گرندپری کانادا 2011
ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X