%۱.۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۶
کی ام سی ایگل
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۹
کی ام سی T9
۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
اکستریم LX
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
شاهین GL
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۱
رانا پلاس
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۲
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
هایما ۸S
۳,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴
ساینا S
۸۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
فوتون تونلند G7
۳,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۲
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۹
آریسان ۲
۸۴۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
کی ام سی J7
۲,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
کوییک S
۷۹۷,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی X5
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۴۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۶
کی ام سی ایگل
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۹
کی ام سی T9
۴,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
اکستریم LX
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۲
شاهین GL
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۱
رانا پلاس
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۷
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۲
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
هایما ۸S
۳,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴
ساینا S
۸۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
فوتون تونلند G7
۳,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۲
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۹
آریسان ۲
۸۴۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
کی ام سی J7
۲,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
کوییک S
۷۹۷,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی X5
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۴۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰

نوآوری کمپانی معروف فرانسوی ؛ میشلن با تایرهای مجهز به هوش مصنوعی، TPMS را از رده خارج می کند

منتشر شده در 04 دی 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
نوآوری کمپانی معروف فرانسوی ؛ میشلن با تایرهای مجهز به هوش مصنوعی، TPMS را از رده خارج می کند

هوشمند سازی در صنعت خودرو دیگر فقط به کابین خودروها محدود نمی‌شود و حالا اجزا و قسمت‌های مختلف آن را در بر می‌گیرد. یکی از این اجزا تایرها هستند که به سمت هوشمند سازی می‌روند. طبق انتظار یکی از برندهای پیشگام در این زمینه، شرکت میشلن است. این برند فرانسوی اعلام کرده در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۶ که طی هفته‌های آتی در لاس ‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود، از نسل جدیدی از تایرهای هوشمند رونمایی خواهد کرد. این تایرها نه تنها ارتباط خودرو با سطح مسیر را برقرار می‌کنند، بلکه فکر و تحلیل کرده و هشدار هم می‌دهند.

تایر جدید میشلن با تکیه بر هوش مصنوعی قادر است میزان سایش، شرایط عملکرد و سلامت خود را به ‌صورت لحظه‌ای پایش کرده و اطلاعات دقیقی را در اختیار خودرو و راننده قرار دهد. چنین قابلیتی می‌تواند تحولی جدی در زمینه ایمنی، هزینه‌های نگهداری و مدیریت ناوگان‌ های خودرویی ایجاد کند.

همکاری میشلن و سوناتوس؛ تحلیل رفتار خودرو برای تشخیص سلامت تایر

تایر جدید میشلن با همکاری شرکت فناوری سوناتوس (Sonatus) توسعه یافته و به سیستمی بسیار پیشرفته است. این سیستم سیگنال‌های مختلفی مانند شدت ترمز گیری، میزان فشار واردشده به خودرو، نیروهای جانبی در پیچ‌ها و سایر شرایط دینامیکی رانندگی را تحلیل کرده و بر اساس آنها وضعیت واقعی تایر و خودرو را ارزیابی می‌کند.

این سیستم که به سامانه‌هایی با نام‌های اسمارت لود (SmartLoad) و اسمارت ور (SmartWear) مجهز است، به گونه‌ای طراحی شده که در آینده بتواند جایگزین سیستم‌های سنتی پایش فشار باد تایر یا همان TPMS شود. میشلن برآورد کرده که استفاده گسترده از این فناوری می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۶۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی در سطح جهان به همراه داشته باشد.

اطلاعات تایر هوشمند میشلن کجا ذخیره می‌شود؟

به گفته کمپانی میشلن، این سیستم به‌ صورت کامل با پلتفرم هوش مصنوعی Sonatus Collector یکپارچه شده و می‌توان آن را با حداقل تغییرات روی انواع مختلف خودروها پیاده‌سازی کرد. نکته مهم اینکه تمامی داده‌های مربوط به تایرها در خود خودرو ذخیره می‌شوند و به فضای ابری انتقال پیدا نمی‌کنند. این تصمیم برای خودروسازان و مصرف‌ کنندگانی که نگران امنیت داده‌ها و حریم خصوصی هستند، بسیار اطمینان‌بخش است و مانع از بروز چالش‌های امنیتی در آینده می‌شود.

علی رزگوی (Ali Rezgui) معاون بخش تایر دوقلوی دیجیتال میشلن، در این باره گفته سامانه‌های اسمارت لود و اسمارت ور نشان می‌دهند چگونه تخصص کمپانی در فیزیک تایر و مدل‌سازی، داده‌های پیچیده را به تحلیل‌های پیش‌ بینی‌ محور و قابل فهم تبدیل می‌کند. به گفته او، این فناوری‌ها به خودروسازان و ناوگان‌ ها کمک خواهند کرد عمر تایرها را افزایش داده، ایمنی را بهبود ببخشند، هزینه‌ها را کمتر نموده و در مسیر حمل و نقل پایدار گام بردارند. وی تأکید کرده است که این فناوری‌ها نخستین گام در مسیر ایجاد تایر دوقلوی دیجیتال برای خودروهای آینده هستند.

نمایش عملی فناوری در لاس وگاس؛ تجهیز فورد برانکوی ۱۹۷۰ به تایرهای آینده

برای نمایش عملکرد واقعی این سیستم، میشلن و سوناتوس تصمیم گرفته‌اند در نمایشگاه CES از یک دستگاه شاسی بلند فورد برانکو مدل ۱۹۷۰ استفاده کنند. این شاسی بلند قدیمی به تایرهای هوشمند جدید مجهز شده است. بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند اطلاعات سلامت تایرها را به طور زنده و لحظه‌ای از طریق اپلیکیشن MyTires مشاهده کنند و عملکرد این فناوری را در شرایط واقعی ببینند.

نوآوری کمپانی معروف فرانسوی ؛ میشلن با تایرهای مجهز به هوش مصنوعی، TPMS را از رده خارج می کند

رقابت فناوری در صنعت تایر؛ تجربه پرحاشیه پیرلی در آمریکا

 میشلن تنها شرکتی نیست که به سمت تایرهای هوشمند حرکت کرده است. شرکت ایتالیایی پیرلی در سال ۲۰۲۱ از پلتفرم سایبر تایر (Cyber Tire) رونمایی کرد؛ سیستمی که اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به سامانه‌های سنتی جمع‌آوری می‌کند و حتی قادر است شرایط سطح جاده، از جمله بارش شدید باران را تشخیص دهد.

با این حال، همین فناوری پیرلی باعث بروز نگرانی‌هایی در ایالات متحده شده است. شرکت چینی Sinochem مالکیت ۳۷ درصد از سهام پیرلی را در اختیار دارد و همین موضوع باعث شده این برند تحت نظارت شدید قوانین امنیت ملی آمریکا قرار بگیرد. شاید بدانید دولت آمریکا به‌ دنبال محدود کردن نقش شرکت‌های چینی در سامانه‌های متصل خودروهاست.

قوانین جدید آمریکا؛ آینده نامشخص تایرهای هوشمند متصل

بر اساس قوانین فدرال جدید، استفاده از برخی نرم‌افزارها از مدل‌های سال ۲۰۲۷ ممنوع خواهد شد. محدودیت‌های سخت‌افزاری نیز از سال ۲۰۳۰ اجرایی می‌شوند. اگر معافیت خاصی در نظر گرفته نشود، خودروهایی که به فناوری سایبر تایر شرکت پیرلی مجهز هستند، ممکن است در آینده با محدودیت‌های جدی برای حضور در بازار آمریکا مواجه گردند.

آینده صنعت خودرو؛ وقتی تایرها هم هوشمند می‌شوند

ورود هوش مصنوعی به دنیای تایرها نشان می‌دهد که آینده صنعت خودرو و موتورسیکلت نه ‌تنها به پیشرانه‌ های برقی و سیستم‌های خودران وابسته است، بلکه حتی اجزای به ‌ظاهر ساده‌ای مانند تایرها نیز نقش کلیدی در ایمنی، بهره‌وری و تجربه رانندگی خواهند داشت. تایرهای هوشمند میشلن می‌توانند آغازگر فصلی تازه در مدیریت بهتر خودروها باشند؛ فصلی که در آن، خودرو از شرایط همه اجزای خود مطلع است، حتی از وضعیت لاستیک‌ها.

ویدیو های پیشنهادی
  1. هادی گفت:

    هوش مصنوعی این جا ، هوش مصنوعی آن جا ، هوش مصنوعی همه جا.

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X