%۳.۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۸۸
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۹
ساینا S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۷۱
کی ام سی X5
۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۱۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
شاهین اتوماتیک
۱,۳۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۹۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۸
رانا پلاس
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۲
ری را
۲,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۸
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷۷
اطلس GL
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۳۸
اطلس G
۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۸
هایما ۸S
۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۴
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۲
اکستریم LX
۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۲۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۲۳
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
کوییک S
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۴
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۶۱
مزدا 3
۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۳
شاهین GL
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
فوتون تونلند G7
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۸۸
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۹
ساینا S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۷۱
کی ام سی X5
۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۱۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
شاهین اتوماتیک
۱,۳۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۹۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۸
رانا پلاس
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۲
ری را
۲,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۸
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷۷
اطلس GL
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۳۸
اطلس G
۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۸
هایما ۸S
۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۴
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۲
اکستریم LX
۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۲۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۲۳
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
کوییک S
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۴
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۶۱
مزدا 3
۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۳
شاهین GL
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
فوتون تونلند G7
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰

مسابقه شماره ۳ ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی – گرندپری برزیل ۲۰۲۴

منتشر شده در 22 آذر 1404 ساعت 17:00
نویسنده علیرضا تمدنی
مسابقه شماره 3 ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی - گرندپری برزیل 2024

و در ادامه سری مطالب از معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۲۴ برزیل خواهیم رفت؛ جایی که تیم آلپین (Alpine) دو سکو را به طرز شگفت‌ آوری کسب کرد و مکس ورشتپن (Max Verstappen) به طرز عجیبی از رتبه هفدهم در خط شروع به پیروزی رسید.

مسابقه از راه می‌رسد!

به گزارش آخرین خودرو، در روز مسابقه تیم ردبول در جایگاه شروع مسابقه، نگران‌ بود. جدول رده‌بندی تلویزیون F1 از ردیف آخر شروع می‌شود. بله در کمال تعجب، جایگاه هفدهم برای هلندی، برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان، رزرو شده بود. نوریس (Norris) به طرز عجیبی دور دوم را قبل از چراغ سبز آغاز کرد و انبوهی از ماشین‌ها را پشت سر خود رها کرد و برخی دیگر در خط شروع گیر افتادند. فرانکو کولاپینتو (Franco Colapinto) در جای اشتباهی پارک کرده بود و مسابقه در شرایط آشفته ادامه یافت.

با خاموش شدن چراغ‌ها، راسل (Russell) واکنش خوبی نشان داد و نوریس را پشت سر گذاشت تا در پیچ ۱ پیشتاز باشد در حالی که استبان اوکان (Esteban Ocon) نیز در نبرد برای جایگاه سوم همین کار را کرد اما یوکی سونودا (Yuki Tsunoda) شجاعانه ترمز کرد و به جایگاه سوم رسید. هم‌تیمی او یعنی لیام لاوسون (Liam Lawson) در رقابت با سونودا برای جایگاه چهارم محتاط بود و چارلز لکلرک (Charles Leclerc) تردید او را با تنزل رتبه‌اش مجازات کرد.

مسابقه شماره 3 ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی - گرندپری برزیل 2024

نوریس در دور چهارم وقتی به او گفته شد که ورشتپن هشت رتبه بهبود یافته است، با ناباوری واکنش نشان داد. ورشتپن به سرعت از لاسون عبور کرد تا به جمع خودروهایی که در حال حرکت بودند، بپیوندد؛ سونادا سوم، اوکان چهارم، لکلرک پنجم و ورشتپن ششم. البته در بالای جایگاه اصلی دیگر نمی‌شد قسمت پایینی پیست را مشاهده کنید! باران با گذشت هر دقیقه شدیدتر می‌شد و تا دور ۲۵، شرایط کم‌کم غیرقابل تحمل می‌شد.

رانندگی با شرایط دشوار

فراری پس از اینکه کارلوس ساینز (Carlos Sainz) دوباره از پیست خارج شد، لکلرک را به پیست فرستاد. لاستیک‌های intermediate فرسوده تا این لحظه قادر به تخلیه آب از سطح پیست مسابقه نبودند. تمام دوربین‌های روی پیست، رانندگانی را نشان می‌داد که با فرمان خودرو در حال مبارزه با ماشین بودند زیرا ماشین مرتباً چسبندگی خود را از دست می‌داد.

سپس یک بیش‌فرمانی بیش از حد توسط نیکو هالکنبرگ (Nico Hulkenberg) باعث شد تا او در پیچ ۱ spin شود و ماشینش در کناره پیست گیر کرد! مرسدس و مک‌لارن با این فرض که عبور ماشین هالکنبرگ از تحت ماشین ایمنی مجازی (VSC) زمان می‌برد، در پایان دور ۲۸ برای راسل و نوریس pit کردند.

مسابقه شماره 3 ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی - گرندپری برزیل 2024

اما باران شدید اینترلاگوس (Interlagos) و غرش موتورهای توربوشارژ V6 باعث ایجاد عدم اطمینان شد و مارشال‌ها به سادگی خودوری هالکنبرگ را هل دادند. در حالی که شروع با هل دادن غیرقانونی است اما چون دیگر ماشینی برای عبور وجود نداشت،کنترل مسابقه، VSC را درست قبل از اینکه دو نفر برتر مسابقه به pit برسند، از داخل مسابقه فراخواند.

استبان اوکان از تیم آلپین پیشتاز شد، اتفاقی شگفت‌انگیز در حالی که تیم فصل وحشتناکی را پشت سر می‌گذاشت. پس از یک سال ناامیدی، آنها اکنون پیشتاز بودند! تیمی بدون نتیجه‌ای بهتر از هشتم، با اوکان اول و با گسلی سوم بودند. در بین آنها ورشتپن قرار داشت. این مسابقه از قبل یک مسابقه کلاسیک مقدر شده بود.

اما آیا سه نفر برتر می‌توانستند قبل از اینکه ناظر مسابقه احساس کند شرایط بیش از حد سخت شده است، دوام بیاورند؟ سرعت‌ها به شدت کاهش یافته بود، نوریس توانست از پیچ ۳ چسبندگی پیدا کند و از راسل سبقت بگیرد. چند ثانیه بعد، کنترل مسابقه تشخیص داد که هوا خیلی مرطوب است و ماشین ایمنی (Safety Car) را که ظاهراً اجتناب‌ناپذیر بود، به کار گرفت.

اما چند دقیقه بعد، فرانکو کولاپینتو که در مرحله مقدماتی تصادف کرده بود، دوباره زیر تصادف کرد. با توجه به اینکه بخش پایانی پیست  با دیوارهای بتنی پوشیده شده بودند، این حادثه به معنای سومین تصادف سنگین روز برای تیم ویلیامز بود که مجبور شدند قطعات باقی مانده را به جای دو ماشین به کارخانه خود منتقل کنند!

ورشتپن بازگشت خود را کامل کرد

مسابقه در حالی ادامه یافت که شرایط هنوز طوفانی بود و همه رانندگان به جز استبان اوکان به عنوان صدرنشین مسابقه، شاهد پاشش شدید آب بودند. شروع مجدد این راننده فرانسوی مثال زدنی بود، در حالی که پشت سر او، نوریس در پیچ ۱ از خط خارج شد و جایگاه چهارم را به راسل واگذار کرد.

هشت دور بعد، روز طاقت‌فرسای ساینز سرانجام در موانع به پایان رسید. این موضوع به معنای شروع مجدد دیگری برای اوکان بود و این بار ورشتپن، رقیب قدیمی خود را دید اما مکس با قدرت در پیچ ۱ پیشتاز شد ولی لحظاتی بعد، نوریس به جایگاه هفتم سقوط کرد.

مسابقه شماره 3 ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی - گرندپری برزیل 2024

همیشه لحظه‌ای وجود دارد که خلاصه‌ای از یک فصل فرمول یک را در بر می‌گیرد. این همان لحظه بود. ورشتپن بازگشت خود را در آن پیچ معروف کامل کرد و پیروز مسابقه شد.

مکس پس از پیروزی، با خستگی نفس عمیقی کشید تا آنچه را که به دست آورده بود، خلاصه کند. او گفت “هرگز انتظار نداشتم از جایگاه هفدهم به جایگاه اول برسم. امیدوار بودم امتیازات خوبی کسب کنم، اما این پیروزی کاملاً دیوانه‌وار است.” مهارت‌های او در سال ۲۰۱۶ مقدمه‌ای بر این پیروزی بود. در همان سال، در همان پیست، ورشتپن با سبقتی خارق‌العاده از نیکو روزبرگ (Nico Rosberg) در پیچ ۳، مهارت مسابقه‌ای فوق‌العاده‌ای را نشان داد.

مسابقه شماره 3 ؛ عملکرد بی‌نظیر ورشتپن در میان هرج و مرج هوای بارانی - گرندپری برزیل 2024

برای تیم آلپین نیز باران فصلشان را تغییر داده بود؛ آنها در مسابقات قهرمانی سازندگان از رتبه نهم به ششم صعود کرده بودند. دو راننده آنها به نام‌های اوکان و گسلی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و پس از دهه‌ها تلاش اینجا، هر دو به این موفقیت رسیدند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X