ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰

از افت فروش ۵۰ درصدی تا بحران اعتماد به ایلان ماسک ؛ تسلا در مسیر سقوط؟

منتشر شده در 08 خرداد 1404 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور
از افت فروش ۵۰ درصدی تا بحران اعتماد به ایلان ماسک ؛ تسلا در مسیر سقوط؟

شرکت خودروسازی تسلا، که روزگاری در صدر فروش خودروهای برقی در بازار اروپا قرار داشت، حالا با سرعتی نگران‌کننده در حال سقوط است. بر اساس گزارش جدید انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، فروش تسلا در ماه آوریل سال جاری با افتی چشمگیر مواجه شده و نسبت به سال گذشته حدود ۴۹ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که بازار خودروهای برقی در اروپا در مسیر رشد قرار دارد.

برخی تصور می‌کنند که افت فروش تسلا در رکود بازار خودروهای برقی ریشه دارد، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. طبق داده‌های منتشرشده، فروش خودروهای تمام برقی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA) و بریتانیا با رشد ۲۷.۸ درصدی به ۱۸۴٬۶۸۵ دستگاه در ماه آوریل افزایش پیدا کرده که رکورد جدیدی برای این ماه محسوب می‌شود. سهم خودروهای برقی از ثبت‌ نام‌ های جدید در این بازارها نیز به ۱۵.۳ درصد رسیده؛ عددی که تاکنون سابقه نداشته است.

تسلا قربانی رقابت شدید و سیاست‌ورزی مدیرعامل جنجالی

افزایش رقابت با برند های جدید و همچنین تأثیرات منفی رفتارهای جنجالی مدیرعامل این شرکت یعنی ایلان ماسک، از دلایل اصلی افول تسلا در اروپا عنوان شده است. مشتریان اروپایی از تسلا روی‌گردان شده‌اند و در چین نیز مصرف‌ کنندگان به برند های بومی گرایش پیدا کرده‌اند. در آمریکا هم اگرچه تسلا همچنان رتبه اول میزان فروش خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد، اما کماکان با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند.

تسلا پیشتر امید زیادی به موفقیت نسخه فیس‌لیفت مدل Y داشت؛ اما این امید نیز نقش بر آب شده است. ایلان ماسک ابتدا کاهش فروش را به تعطیلی موقت کارخانه‌ها و گذار به تولید مدل جدید نسبت داد، اما اکنون با بازگشت کارخانه‌ها به شرایط عادی و افزایش موجودی انبارها، این بهانه دیگر کارساز نیست. در نتیجه، به نظر می‌رسد مدل Y جدید هم نتوانسته تأثیر چشم‌گیری بر بازار بگذارد.

تسلا قربانی رقابت شدید و سیاست‌ورزی مدیرعامل جنجالی

تخفیف یا توسعه محصولات جدید، راهکارهایی برای نجات تسلا

تنها دو مسیر برای بازگشت تسلا به مدار رشد باقی مانده است. این شرکت یا باید کاهش قیمت بیشتر یا عرضه محصولات جدید را در پیش بگیرد. با توجه به اینکه تسلا در سال‌های اخیر بارها قیمت محصولات خود را کاهش داده، حاشیه سود آن به شدت تحت فشار قرار گرفته است. از طرفی با حذف احتمالی اعتبار مالیاتی ۷٬۵۰۰ دلاری در آمریکا، خودروهای تسلا در بازار داخلی گران‌تر نیز خواهند شد. این تغییر نه تنها به سودآوری ضربه می‌زند، بلکه در کنار تعرفه‌های جدید قطعات وارداتی، هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

تولید محصولات جدید راهکار منطق‌ تری به نظر می‌رسد، اما وضعیت فعلی تسلا چندان امیدوارکننده نیست. این شرکت سال‌هاست تمرکز خود را روی توسعه فناوری رانندگی خودران گذاشته و بسیاری از منابع را به این بخش اختصاص داده است. مدل S در سال ۲۰۱۲ و مدل ۳ در ۲۰۱۷ معرفی شده‌ و با وجود باز طراحی‌ های جزئی، این دو خودرو دیگر جذابیت اولیه را ندارند. تنها محصول کاملاً جدید، سایبر تراک است که آن هم تاکنون عملکرد ضعیفی داشته است.

سه محصول دیگر نسخه بروز شده مدل Y، یک خودروی دو نفره به نام سایبرکب و نسخه تولید انبوه کشنده سِمی هستند که هیچ کدام نتوانسته‌اند تاکنون هیجان خاصی ایجاد کنند.

قمار روی رانندگی خودران؟

به نظر می‌رسد قمار اصلی تسلا، موفقیت در توسعه کامل فناوری خودران باشد؛ اما این مسیر، بیش از هر چیز به اعتماد مشتریان نیاز دارد. سال‌ها آزمایش عمومی روی کاربران، بدون اطمینان از ایمنی کامل و رفتارهای جنجالی ایلان ماسک باعث شده اعتبار تسلا در این حوزه نیز خدشه‌دار شود.

همانطور که آمار فروش اروپا نشان می‌دهد، تسلا دیگر نمی‌تواند با سیاست‌های گذشته مسیر خود را ادامه دهد. اعتبار برند این شرکت در بسیاری از نقاط جهان به شدت آسیب دیده و محصولاتش دیگر مثل گذشته هیجان‌انگیز نیستند. این برند بدون یک تحول اساسی، شاید نتواند از بحران فعلی خارج شود.

ویدیو های پیشنهادی
  1. alireza گفت:

    این افت فروش کاملا طبیعیه. تسلا یه دوران طلایی داشت که تقریبا تنها برند در زمینه خودرو های برقی در جهان بود که می‌تونست با تیراژ بالا ماشین تولید کنه.
    الان n تا برند خودروی برقی داریم علاوه بر اون سنتی ها هم برقی میزنن. دیگه شیاومی داره ماشین میزنه. مسلما بازار بین برند ها تقسیم میشه و تسلا هیچوقت به اون دوران طلایی بر نخواهد گشت.

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X