از پورشه می تا فراری می ؛ جنجال دوباره بر سر اصالت طراحی محصولات شیائومی

در دنیای رقابتی خودروهای برقی، طراحی ظاهری به یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شده است. این مسئله به ویژه در بازار چین، جایی که برندهای نوپا و فناوری محور در حال رقابت تنگاتنگ با خودروسازان جهانی هستند، اهمیتی دوچندان دارد. تازهترین نمونه در این رابطه، جنجال طراحی پیرامون شاسی بلند جدید شیائومی YU7 است که بحثهای فراوانی درباره اصالت طراحی و الهام گیری از برندهای لوکس جهان به راه انداخته است.
موج جدید انتقادها از طراحی YU7
ماجرا از پست شبکه اجتماعی ویبو آغاز شد، جایی که «آی تایچنگ»، رئیس پیشین برند آنوو (زیرمجموعه شرکت نیو)، جملهای معنادار منتشر کرد: «کارآفرینان و مصرف کنندگان باید از اصالت حمایت کنند.» هرچند وی در ادامه مدعی شد این گفتهها خطاب به صنعت خودروسازی نبوده است، اما بسیاری از کاربران این سخنان را به طور مستقیم مرتبط با طراحی خودروهای شیائومی، به ویژه SU7 و YU7 دانستند.
آی تایچنگ در اظهارنظرهای قبلی خود نیز از برندهایی که «بر تقلید بنا شدهاند» انتقاد کرده بود. از این رو، گمانهزنیها درباره هدف این اظهارات به سرعت به سمت شیائومی و محصولات اخیرش معطوف شد.

رنگ سبز؛ آغاز یک مقایسه جنجالی
نقطه اوج این بحث زمانی بود که اکانت رسمی فراری چین در ویبو نسخهای از مدل پوروسانگو را با رنگ سبز کلاسیک Verde Dora به نمایش گذاشت. این رنگ که شصت سال پیش توسط انزو فراری انتخاب شده بود، همزمانی جالبی با رونمایی شیائومی از YU7 در رنگ سبز زمردی داشت.
رنگ سبز شیائومی YU7، که به گفته مدیرعامل کمپانی یعنی «لی جون» از زمردهای کلمبیایی الهام گرفته شده، در فضای مجازی به سرعت با رنگ خودروی فراری مقایسه شد. اندکی بعد کاربران چینی لقب «فراری می» را به YU7 دادند، مشابه لقب «پورشه می» که پیشتر به SU7 داده شده بود.

آیا الهامگیری تقبیحپذیر است؟
در ادامه این بحثها، برخی کاربران با مقایسه طراحی فراری پوروسانگوئه با مزدا CX-4 مدل ۲۰۱۶، نکتهای جالب مطرح کردند؛ اینکه شاید الهامگیری طراحی از ابتدا در زنجیرهای تکرارشونده میان خودروسازان وجود دارد. بد نیست اشاره کنیم تویوتا کراون اسپرت نیز سالهاست که به «فراری ژاپنی» معروف است.
در این میان برخی معتقدند که اصول طراحی اصیل در واقع از برندهایی مانند مزدا سرچشمه گرفتهاند و اکنون توسط برندهایی چون فراری و شیائومی ادامه یافتهاند. این دیدگاه بار دیگر مرزهای بین تقلید، الهام و نوآوری را به چالش کشیده است.

پاسخ شیائومی و تأثیر افکار عمومی
در برابر تمام این انتقادات، لی جون با اطمینان تأکید کرده است که طراحی محصولات شیائومی کاملاً اصیل بوده و تمامی عناصر با دقت بالا و بر اساس ارزشهای برند طراحی شدهاند. او همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۵۸ هزار دستگاه از مدل SU7 به مشتریان تحویل داده شده؛ آماری که نشاندهنده استقبال گسترده بازار است، حتی با وجود انتقادات.
موفقیت فروش در برابر نقدهای طراحی
واقعیت این است که با وجود تمام نقدها، سدان شیائومی SU7 توانسته است فروش قابل توجهی را تجربه کند و حتی از مدلهای مطرحی مانند تسلا مدل ۳ و بی وای دی هان پیشی بگیرد. این موفقیت نشان میدهد که بخش بزرگی از مشتریان، بیش از آنکه نگران «اصالت طراحی» باشند، به ترکیبی از عملکرد، فناوری و قیمت توجه میکنند.
حال باید دید آیا YU7 نیز میتواند در بازار رقابتپذیر خودروهای الکتریکی همین مسیر را ادامه دهد یا لقب «فراری می» در نهایت به مانعی برای محبوبیت آن تبدیل خواهد شد.

اصالت طراحی، بحثی تمام نشدنی
به طور کلی باید گفت بحث بر سر اصالت طراحی در دنیای خودرو هیچگاه متوقف نمیشود. از شورولتهایی که شبیه رولزرویس طراحی میشدند تا هونداهایی با الهام از فراری، تاریخچه این صنعت همواره پر از الهامگیری و حتی تقلید بوده است.
اما در عصر رسانههای اجتماعی، سرعت انتشار و واکنشها بسیار بیشتر شده و برندها با کوچکترین شباهتها تحت فشار افکار عمومی قرار میگیرند.
در این میان، آنچه اهمیت دارد واکنش برندها و چگونگی مواجهه با این چالشهاست. بهنظر میرسد شیائومی، با اتکا به دادههای فروش و رویکرد شفاف در پاسخگویی، توانسته فعلاً از طوفان انتقادات عبور کند. اما مسیر پیشرو برای YU7 هنوز آغاز نشده است و باید دید در عمل چه جایگاهی در بازار برای خود خواهد ساخت. با توجه به مشخصاتی که شاسی بلند شیائومی YU7 دارد، این خودرو نه تنها از نظر فنی رقیب سرسختی برای بزرگان بازار است، بلکه با طراحی جذاب خود (چه اصیل و چه الهام گرفته) توجهات را به خود جلب کرده و احتمالاً همچنان در کانون توجه باقی خواهد ماند.
ناگفته نماند شیائومی YU7 در سه نسخه راهی بازار میشود. مدل پایه این شاسی بلند برقی دارای تک موتور عقب با ۳۱۵ اسب بخار قدرت، ۵۲۸ نیوتن متر گشتاور، شتاب صفر تا صد ۵.۸۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت میباشد. مدل پرچمدار این خودرو هم که YU7 Max AWD نام دارد، از دو موتور با توان ترکیبی ۶۸۱ اسب بخار و ۸۶۶ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. شتاب صفر تا صد این نسخه ۳.۲۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.