%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰

انقلاب در صنعت خودرو ؛ تولید اولین موتور تزریق مستقیم LPG جهان در رومانی

منتشر شده در 11 شهریور 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
انقلاب در صنعت خودرو ؛ تولید اولین موتور تزریق مستقیم LPG جهان در رومانی

شرکت رومانیایی Horse Technologies با معرفی و تولید اولین موتور تزریق مستقیم گاز مایع (LPG) سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. این موتور از مشخصات بسیار خوبی برخوردار بوده و علی‌ رغم حجم کم، قدرت و گشتاور مناسبی را تولید می‌کند.

معرفی موتور HR12 LPG ؛ ترکیب نوآوری و عملکرد

شرکت هورس که توسط گروه رنو و صندوق جیلی پایه‌گذاری شده، وظیفه توسعه نسل جدید موتورهای درون‌سوز و هیبریدی کم‌ مصرف و دوستدار محیط‌ زیست را بر عهده دارد. دستاورد بزرگ این شرکت یک موتور توربو شارژ سه سیلندر ۱.۲ لیتری است که HR12 LPG نامگذاری شده؛ این موتور هم با بنزین و هم با گاز مایع کار می‌کند. اما آنچه که باعث تمایز این موتور می‌شود، استفاده از فناوری تزریق مستقیم گاز مایع است. این فناوری تاکنون در هیچ موتور تولید انبوهی دیده نشده بود.

آنطور که اعلام شده، موتور HR12 LPG با وجود حجم کم ۱.۲ لیتری، توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور از ۲۱۰۰ دور بر دقیقه را دارد. در حالت استفاده از  LPG، انتشار دی‌ اکسید کربن حدود ۹ درصد کمتر از حالت بنزینی است.

معرفی موتور HR12 LPG ؛ ترکیب نوآوری و عملکرد

فناوری‌های نوین و بهره‌وری محیط‌زیستی

فناوری موتور HR12 تنها به تزریق مستقیم LPG محدود نمی‌شود، بلکه شامل یک سیستم هیبرید نرم ۴۸ ولتی نیز می‌باشد. این سیستم با استفاده از ژنراتور استارتر تسمه‌ای و مبدل DC/DC قادر است در هنگام شتاب‌گیری گشتاور بیشتری تولید کند، مصرف سوخت را کاهش دهد و آلایندگی را پایین بیاورد.

در این موتور، سیستم سوخت‌رسانی به طور کامل بازطراحی شده است. این موتور از سیستم تزریق مستقیم ویژه، تبخیرکننده الکترونیکی برای کنترل دقیق فشار و قطعات مکانیکی تقویت‌شده استفاده می‌کند. مخزن LPG در محل چرخ زاپاس تعبیه شده تا فضای داخلی خودرو حفظ شود.

استانداردهای روز اروپا و ظرفیت تولید بالا

مهندسان رومانیایی این موتور را مطابق با استاندارد یورو 6e طراحی کرده‌اند، با این حال امکان ارتقای آن برای رعایت قوانین سخت‌گیرانه‌تر یورو ۷ نیز وجود دارد. این محصول در کارخانه هورس در شهر میوِنی تولید می‌شود؛ کارخانه‌ای که ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار موتور را داراست.

پاتریس هاتل، مدیرعامل Horse Technologies در معرفی این موتور نوین گفته:

«موتور HR12 LPG نشان‌دهنده تعهد ما به ارائه راهکارهای نوآورانه برای انواع سوخت‌هاست. فناوری تزریق مستقیم برای LPG یک دستاورد جهانی و بی‌سابقه محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که ما در زمینه سوخت‌های جایگزین پیشگام هستیم.»

معرفی موتور HR12 LPG ؛ ترکیب نوآوری و عملکرد

اهمیت این دستاورد در صنعت خودرو

تا پیش از این، موتورهای دوگانه‌سوز (بنزین و LPG) از سیستم تزریق غیرمستقیم استفاده می‌کردند؛ یعنی سوخت LPG قبل از ورود به سیلندر با هوا ترکیب می‌شد. این موضوع کارایی و راندمان را نسبت به بنزین محدود می‌کند. موتور HR12 LPG با ترکیب سه نوآوری مهم یعنی تزریق مستقیم، سیستم هیبرید نرم و تولید انبوه صنعتی، مرزهای جدیدی در بهبود راندمان، قدرت، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی گازهای گلخانه‌ای ترسیم کرده است.

این فناوری جدید می‌تواند نقطه عطفی در صنعت خودروسازی جهان باشد و مسیر تازه‌ای برای پیشرانه‌های پاک و مقرون‌به‌صرفه ایجاد کند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X