اولین پیکاپ برقی چهارچرخ محرک اروپا؛ مکسوس eTerron 9؛ کپی فورد F-150

اروپا بالاخره شاهد ورود اولین پیکاپ تمام برقی چهارچرخ محرک خود شد. نکته جالب اینکه این افتخار به برند چینی مکسوس تعلق پیدا کرده؛ شاید بدانید این برند جزو زیرمجموعههای گروه خودروسازی سایک (SAIC) محسوب میشود. مدلی که این برند قصد دارد عرضه کند، eTerron 9 نام دارد و از مشخصات بسیار خوبی برخوردار است.
ابعاد و طراحی
در همان نگاه نخست به پیکاپ مکسوس eTerron 9 ، در کسری از ثانیه محصولات فورد در ذهن تداعی میشوند، چرا که در نمای روبرو به نظر میرسد طراحان چینی از یک کاغذ کاربن و تصاویر مدلهایی مثل رنجر و F-150 استفاده کردهاند! این پیکاپ با طول ۵.۵ متر، کمی بزرگتر از فورد رنجر و حدود ۳۰ سانتیمتر کوتاهتر از فورد F-150 است.

مشخصات فنی مکسوس eTerron 9
مکسوس eTerron 9 به پیشرانه دوموتوره مجهز است. موتور موجود روی محور جلو ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد و موتور نصب شده روی محور عقب ۲۷۲ اسب بخار قدرت تولید میکند. با این حساب باید گفت که پیکاپ جدید چینیها در مجموع ۴۴۲ اسب بخار قدرت دارد. به لطف این پیشرانه قدرتمند، eTerron 9 قادر است تا ۳۴۹۳ کیلوگرم را یدک کشی کرده و ۶۲۰ کیلوگرم بار را با خود حمل کند.

وظیفه تأمین انرژی در مکسوس eTerron 9 به باتری ۱۰۲ کیلووات ساعتی محول شده است. طبق استاندارد WLTP این باتری برای پیمایش ۴۳۰ کیلومتر مسافت کفایت میکند. این باتری قابلیت شارژ سریع با سرعت ۱۱۵ کیلووات را دارد، در نتیجه در صورت اتصال به یک پورت پرسرعت، در عرض ۴۰ دقیقه میزان شارژ آن از ۲۰ به ۸۰ درصد میرسد.
آماده برای هر نوع مسیر
پیکاپ مکسوس eTerron 9 برای رانندگی در انواع مسیرها آماده است. این خودرو سیستمی به نام All-Terrain System دارد که شش حالت رانندگی از جمله حالتهای نرمال، گلآلود و شن در آن تعریف شده است. در کنار این حالتها، امکان تنظیم پارامترهایی مانند عملکرد فرمان، قدرت موتور، نرمی تعلیق، میزان بازیابی انرژی و حساسیت سامانه کنترل پایداری برای راننده وجود دارد.

پیکاپی با قابلیتهای پیشرفته
آورده جدید چینیها میتواند به عنوان یک ایستگاه برق متحرک عمل میکند. این خودرو به تکنولوژی شارژ دوطرفه مجهز بوده و چندین سوکت ۲.۲ کیلووات در جلو و یک سوکت ۶.۶ کیلووات در کفی ۲.۴ متری خود دارد. به اتکا به این ویژگی، مالکان خواهند توانست ابزارها و تجهیزات مختلف را بدون نیاز به پریز برق شهری، به راحتی شارژ یا استفاده کنند. برای دسترسی آسان به کفی و بارگیری راحت نیز حالتی به نام Easy Load تعریف شده که با انتخاب آن ارتفاع خودرو ۶۰ میلیمتر کاهش مییابد.
طراحی داخلی
در داخل کابین مکسوس eTerron 9 ، صندلیها چرمی هستند و صندلی راننده از تهویه و ماساژور بهره میبرد. صندلیهای جلو قابلیت تبدیل به حالت خوابیده تقریباً تخت را دارند که برای سفرهای طولانی و کمپینگ ایدهآل است. این پیکاپ چینی انبوهی از سیستمهای کمکی راننده را به صورت استاندارد ارائه میکند که در بین آنها نام سیستم هشدار خروج از خط به چشم میخورد.

قیمت و زمان عرضه
اگرچه هنوز جزئیات دقیق قیمتگذاری اعلام نشده، اما انتظار میرود قیمت مکسوس eTerron 9 بالاتر از مدل T90EV باشد که در بریتانیا با قیمت ۵۹,۳۸۰ یورو قبل از مالیات به فروش میرسد. پیشفروش این خودرو از اکتبر ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و تحویل آن در ژانویه ۲۰۲۵ انجام میشود. ورود این پیکاپ بدون شک یک نقطه عطف مهم در بازار خودروهای برقی اروپا است. باید دید که آیا eTerron 9 میتواند با قیمت کمتر از ۸۵,۶۰۰ یورو در مقایسه با فورد F-150 به رقابت بپردازد یا خیر.
