با پیروزی ورشتپن در گرندپری قطر؛ نبرد قهرمانی به ابوظبی کشیده شد!

پس از پیروزی راننده تیم ردبول (Red Bull) در قطر، تنها ۱۲ امتیاز بین مکس ورشتپن (Max Verstappen) و لاندو نوریس (Lando Norris) در نبرد قهرمانی فاصله است. مکس ورشتپن در گرندپری قطر، پیروزی مهمی را نسبت به اسکار پیاستری (Oscar Piastri) کسب کرد و لاندو نوریس، صدرنشین مسابقات، فقط توانست در جایگاه چهارم قرار گیرد.

برد بعید ورشتپن به لطف استراتژی alternative تیم مکلارن بود که در نتیجه مداخله زودهنگام Safety Car و اعمال حداکثر طول توقف ۲۵ دور برای تمام تایرهای Pirelli به دست آمد! راننده ردبول در بدو ورود به پیچ اول از جایگاه سوم در خط شروع، نوریس را پشت سر گذاشت و در دورهای ابتدایی، پیش از برخورد نیکو هالکنبرگ (Nico Hulkenberg) و پیر گسلی (Pierre Gasly) در پیچ ۱، که چند دور بعد اتفاق افتاد، مسابقه را به کلی تغییر داد.

در حالی که همه رانندگان برای اولین pit stop از دو توقف اجباری در مسابقه اقدام کرده بودند، پیاستری و نوریس در پیست باقی ماندند، که در نهایت آنها را در رتبه نهایی پشت سر ورشتپن قرار داد. پیاستری پس از توقف نهایی خود، با سرعت بالایی که در تمام مسابقه در جلو نشان داده بود، توانست به راحتی به جایگاه دوم برسد اما نوریس پس از توقف نهایی خود نتوانست از کارلوس ساینز (Carlos Sainz) و کیمی آنتونلی (Kimi Antonelli) که در تعقیب او بودند، سبقت بگیرد و چهارم شد.

ساینز دومین سکوی فصل خود را برای تیم ویلیامز به دست آورد و آنتونلی با قرار گرفتن در جایگاه پنجم، مرسدس را به جایگاه دوم در مسابقات قهرمانی سازندگان نزدیکتر کرد. پشت سر آنتونلی، راننده تیم ریسینگ بولز ایزاک هاجار (Isack Hadjar) در مسیر رسیدن به جایگاه ششم بود که سه دور مانده به پایان مسابقه دچار پنچری از سمت چپ شد و جورج راسل (George Russell) راننده مرسدس که در دور اول سه جایگاه را از دست داده بود، به جایگاه ششم ارتقا یافت. جایگاه ۱۰ راننده برتر توسط فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) راننده آستون مارتین، فراری چارلز لکلرک (Charles Leclerc)، دومین راننده تیم ریسینگ بولز لیام لاوسون (Liam Lawson) و یوکی سونودا (Yuki Tsunoda) از ردبول تکمیل شد.

الکس آلبون (Alex Albon) از ویلیامز، لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) از فراری، گابریل بورتولتو (Gabriel Bortoleto) از کیک ساوبر و فرانکو کولاپینتو (Franco Colapinto) از آلپین در رتبه های ۱۱ الی ۱۴ قرار گرفتند. استبان اوکان (Esteban Ocon) در جایگاه پانزدهم قرار گرفت تا جلوتر از گسلی، لنس استرول (Lance Stroll) و هاجار مسابقه را به اتمام رسانیده باشد. اولی بیرمن (Ollie Bearman) پس از دریافت جریمه ده ثانیهای stop/go به دلیل خروج ناامن خودرویش، از مسابقه کنارهگیری کرد، در حالی که مسابقه هالکنبرگ (Hulkenberg) پس از برخورد با گسلی در شن و ماسه به پایان رسید.
مقایسه عملکرد نوریس، ورشتپن و پیاستری در آستانه کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۲۵
چه رانندگانی برای فصل ۲۰۲۶ در ترکیب اصلی تیمهای F1 قرار دارند؟
مسابقه شماره ۵ ؛ کسب اولین عنوان قهرمانی لوئیس همیلتون در آخرین پیچ – گرندپری برزیل ۲۰۰۸
اسکار پیاستری در sprint و زمانگیری گرندپری قطر، گرد و خاک به پا کرد!




