موضوعات داغ روز:

بازگشت فولکس واگن به دکمه های فیزیکی ؛ نمایشگرهای لمسی ایمن و کاربردی نیستند

منتشر شده در 19 اسفند 1403 ساعت 13:00
نویسنده سعید علیپور
دکمه های فیزیکی فولکس واگن

پس از یک دهه انتقادات شدید از سوی کارشناسان و مشتریان، بالاخره خودروسازان در حال بازگشت به دکمه های فیزیکی هستند. یکی از این خودروسازان، فولکس واگن است که با پذیرش اشتباه بودن حذف دکمه‌ها، اعلام کرده محصولات آتی خود را با این کنترل‌های فیزیکی روانه بازار می‌کند. خودروساز بزرگ آلمانی در سال‌های اخیر بیش از حد به نمایشگرها و دکمه‌های لمسی رو آورده و کنترل بسیاری از امکانات خودرو را از طریق آنها ممکن کرده بود. اما حالا اندریاس مینت رئیس بخش طراحی فولکس واگن، اعتراف نموده که این کار اشتباه بوده است.

بازگشت دکمه های فیزیکی به محصولات فولکس واگن

آقای مینت در مصاحبه‌ای با نشریه اتوکار انگلیستان تأیید کرده که فولکس واگن از مدل ID.2all به بعد، کنترل چند قابلیت را به دکمه‌های فیزیکی محول می‌کند. این دکمه‌ها درست در زیر صفحه نمایش قرار گرفته و برای کنترل موارد زیر کاربرد خواهند داشت:

– کنترل حجم صدا

– تنظیمات دمای هوا برای هر طرف خودرو

– کنترل فن‌های سیستم تهویه

– چراغ خطر (هشداردهنده اضطراری)

رئیس بخش طراحی فولکس واگن در این رابطه گفته:

«این دکمه‌ها در تمام خودروهایی که از این به بعد تولید می‌کنیم، حضور خواهند داشت. ما دیگر هرگز چنین اشتباهی را مرتکب نخواهیم شد. روی فرمان نیز دکمه‌های فیزیکی خواهیم داشت. دیگر نیازی به حدس زدن نیست. وقتی دکمه‌ای را فشار می‌دهید، بازخورد فیزیکی واقعی دریافت می‌کنید و مردم عاشق این حس هستند. در نهایت، این یک خودرو است، نه یک گوشی هوشمند.»

کاهش ایمنی خودروها با حذف دکمه‌های فیزیکی

تصمیم فولکس واگن فقط یک حرکت در راستای رضایت مشتریان نیست. یورو انکپ با بازنگری در شاخص‌های خود، از سال ۲۰۲۶ امتیاز جداگانه‌ای را برای وجود دکمه‌های فیزیکی در سیستم امتیازدهی لحاظ خواهد کرد.

بر اساس قوانین جدید، خودروهایی که دکمه‌های فیزیکی برای بوق، برف‌ پاک‌کن‌ ها، راهنماها، چراغ خطر و سامانه دریافت کمک اضطراری نداشته باشند، نخواهند توانست حداکثر امتیاز ایمنی، یعنی ۵ ستاره را دریافت کنند. به گفته متیو ایوری مدیر توسعه استراتژیک یورو انکپ «آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم این است که تصادفات بیشتری به دلیل حواس‌پرتی رانندگان رخ می‌دهد. رانندگان مجبورند برای انجام یک کار ساده، به صفحه‌ نمایش نگاه کنند که خطرناک است.»

لمس‌های بی‌هدف و تجربه کاربری نامطلوب در خودروهای مدرن

در بسیاری از مدل‌های جدید فولکس واگن مانند ID.4، رانندگان مجبورند برای تنظیم دمای کابین یا میزان صدا از نوارهای لمسی استفاده کنند که در نسخه‌های اولیه حتی فاقد نور پس‌زمینه بودند!

افزون بر این، دکمه‌های لمسی روی فرمان که فولکس واگن در برخی از مدل‌ها استفاده کرده، یکی دیگر از مشکلات اساسی محسوب می‌شود. این دکمه‌های لمسی به‌راحتی با هر لمس ناخواسته‌ای فعال می‌شوند، یا در مواقعی که نیاز به استفاده از آن‌ها دارید، به‌درستی کار نمی‌کنند.

فولکس واگن تنها خودروسازی نیست که چنین اشتباهی را مرتکب شده؛ مرسدس بنز دیگر شرکت بزرگ آلمانی است که در سال‌های اخیر به نمایشگرهای بزرگ و دکمه‌های لمسی وابسته شده است. اما گوردن واگنر مدیر طراحی مرسدس، اعتراف کرده که نمایشگرهای بزرگ به معنای لوکس بودن نیستند. با توجه به این گفته احتمالاً مرسدس هم به سمت استفاده از دکمه‌های فیزیکی باز خواهد گشت.

دکمه های فیزیکی در فولکس واگن

چرا خودروسازان به صفحه‌نمایش‌های لمسی رو آوردند؟

یکی از دلایل اصلی این رویکرد کاهش هزینه‌هاست. تولید و نصب یک نمایشگر بزرگ که تمام قابلیت‌های خودرو را از طریق آن کنترل کرد، بسیار ارزان‌تر از طراحی و تولید دکمه‌های فیزیکی متعدد است.

تسلا آغازگر این روند بود. سدان مدل S که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، از یک صفحه‌ نمایش لمسی بزرگ به‌عنوان مرکز کنترل استفاده می‌کرد. این نمایشگر باعث شد خودروهای سنتی در مقایسه با مدل S قدیمی به نظر برسند. اما به مرور زمان، رانندگان متوجه شدند که کنترل‌های کاملاً لمسی در حین رانندگی مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

تسلا در مدل‌های اخیر خود، افراطی‌گری در این مورد را به سطح جدیدی رسانده است! در برخی از خودروها، این شرکت حتی اهرم‌های راهنما، برف‌پاک‌کن و تعویض دنده (تغییر وضعیت حرکت) را هم حذف کرده و راننده برای کاری مثل حرکت رو به عقب باید روی صفحه نمایش بکشد! با این حال، تسلا نیز متوجه شده که این تغییر بیش از حد افراطی بوده و بزودی دسته راهنما را در برخی مدل‌های آینده باز خواهد گرداند.

آیا دکمه‌های فیزیکی دوباره به همه خودروها بازمی‌گردند؟

با پذیرش اشتباه از سوی برند های بزرگی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز و حتی تسلا، به‌ نظر می‌رسد که کنترل‌های فیزیکی به‌ تدریج در خودروها احیا خواهند شد. این تصمیم نه‌تنها تجربه کاربری بهتری برای رانندگان فراهم می‌کند، بلکه ایمنی را نیز بهبود می‌بخشد.

دکمه جدید فولکس واگن
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.