بی وای دی و فشار بیشتر به رقبا در اروپا با فعال کردن گارانتی ۲۵۰ هزار کیلومتری برای باتری

شرکت بی وای دی سخت در تلاش است سهمی از بازار خودروی اروپا را به خود اختصاص دهد. در راستای تحقق این هدف، برند چینی اخیراً از سیاستی جدید رونمایی کرده که مسلماً فشار زیادی به رقبا تحمیل میکند. به موجب این سیاست، مدت گارانتی باتری محصولات بی وای دی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت
گارانتی جدید باتری؛ هشت سال یا ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد
آنطور که بی وای دی اعلام کرده، تمامی خودروهای انرژی نو (شامل مدلهای برقی و هیبریدی شارژی) این برند در اروپا از این پس با گارانتی ۸ ساله یا ۲۵۰ هزار کیلومتر (هر کدام که زودتر فرا برسد) عرضه خواهند شد. پیش از این، استاندارد رایج صنعت خودروهای برقی معمولاً ۸ سال یا حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر بود. افزایش چشمگیر سقف مسافت، به طور خاص رانندگان پرتردد مانند ناوگان های تاکسی، سرویسهای اشتراک خودرو و افرادی با پیمایش روزانه بالا را هدف قرار میدهد. نکته مهم اینکه این ارتقای گارانتی به صورت خودکار و عطف به ماسبق شامل تمامی خودروهای پلاگین بی وای دی، چه مدلهای جدید و چه خودروهای قبلاً فروختهشده، میشود.
مقایسه با رقبا؛ اختلافی چشمگیر
این سیاست جدید، فاصله بی وای دی با رقبا را به وضوح نشان میدهد. مدلهای سری ID از شرکت فولکس واگن و نسخههای پایه دیفرانسیل عقب تسلا مدل ۳ و مدل Y همچنان با همان گارانتی مرسوم ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد به دست مشتریان میرسند. هیوندای و کیا نیز از همین چارچوب سنتی پیروی میکنند.
حتی در مقایسه با مدلهای گرانتر تسلا، یعنی نسخههای برد طولانی و پرفورمنس که گارانتی آنها به ۱۹۲ هزار کیلومتر افزایش مییابد، بی وای دی همچنان دست برتر را دارد. گارانتی جدید این خودروساز چینی تقریباً ۶۰ درصد بیشتر از استاندارد رایج بازار بوده و نسبت به بالاترین پوشش تسلا، ۵۸ هزار کیلومتر بیشتر است.

راز اعتماد بی وای دی؛ باتری Blade با ترکیب لیتیوم آهن فسفات (LFP)
بخش بزرگی از این اعتماد به نفس بالای بی وای دی به فناوری باتری Blade بازمیگردد. در حالی که بسیاری از خودروهای برقی اروپایی و آمریکایی برای دستیابی به برد بالا از باتریهای نیکل-کبالت-منگنز (NCM) استفاده میکنند، بی وای دی به سراغ شیمی لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) رفته است.
مزیت اصلی باتریهای LFP، تحمل بالاتر در برابر تعداد زیاد چرخههای شارژ و تخلیه شارژ است. بی وای دی بارها اعلام کرده که باتری Blade میتواند بیش از ۳ هزار چرخه شارژ را بدون افت محسوس عملکرد تحمل کند.
برای درک بهتر این موضوع، کافی است یک مثال ساده در نظر بگیریم. خودرویی با برد اولیه حدود ۴۰۰ کیلومتر اگر ۳ هزار چرخه شارژ کامل را پشت سر بگذارد، در تئوری میتواند نزدیک به ۱ میلیون کیلومتر کارکرد داشته باشد تا ظرفیت باتری به سطحی در حدود ۷۰ درصد برسد. بنابراین گارانتی ۲۵۰ هزار کیلومتری، با وجود جسورانه بودن در بازار فعلی، در واقع وعدهای محافظهکارانه برای این فناوری محسوب میشود.

بخشی از استراتژی تهاجمی بی وای دی در اروپا
افزایش گارانتی باتری تنها یکی از ابزارهای بی وای دی در مسیر گسترش سریع حضور خود در بازار اروپا است. این خودروساز چینی به تازگی شاسی بلند سیلاین ۷ را معرفی کرده و همزمان نسخههای بروزشدهای از سدان سیل و کراساوور خانوادگی آتو ۳ را نیز به بازار فرستاده است.
ارائه یکی از بهترین گارانتیهای باتری در کلاس خودروهای برقی، نقش مهمی در جلب اعتماد خریدارانی دارد که هنوز نسبت به برندهای تازهوارد تردید دارند. برای بسیاری از مشتریان، آرامش خاطر و هزینههای مالکیت بلندمدت عاملی تعیینکننده در انتخاب یک خودروی برقی است.
فشار مستقیم بی وای دی بر خودروسازان سنتی
بی وای دی با این اقدام، خودروهای برقی خود را نه تنها بر اساس قیمت یا امکانات، بلکه بر پایه دوام، اطمینان و ارزش بلندمدت معرفی میکند؛ رویکردی که مستقیماً تصور رایج عقبماندگی برندهای چینی در زمینه فناوری و کیفیت را به چالش میکشد. اکنون فشار اصلی بر دوش خودروسازان قدیمی قرار گرفته است؛ یا باید سطح گارانتی و اعتمادپذیری محصولات خود را افزایش دهند، یا خطر عقب ماندن از بازیگری را بپذیرند که اگرچه حضور کوتاهتری در اروپا دارد، اما با سرعتی چشمگیر در حال تغییر قواعد بازار خودروهای برقی است.
بی وای دی چین پلاس به ناوگان تاکسیرانی می آید
مقایسه BYD سانگ پلاس و تویوتا bZ4X Max ؛ تقابل غول ژاپنی با پیشتاز دنیای برقی ها
ورود نخستین محموله خودروهای BYD شرکت نبکا به گمرک تهران
خودروهای تیگارد موتور که مجهز به چشم خدا هستند




