کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰

تغییر استراتژی تویوتا ؛ افزایش چرخه عمر محصولات به ۹ سال و تمرکز بر بروز آوری‌ های نرم افزاری

منتشر شده در 30 آبان 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
تغییر استراتژی تویوتا ؛ افزایش چرخه عمر محصولات به ۹ سال و تمرکز بر بروز آوری‌ های نرم افزاری

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تویوتا در آستانه یکی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ خود در حوزه تولید خودرو قرار دارد. این خودروساز ژاپنی برای دهه‌ها ریتم منظم و مشخصی داشته و هر ۴ تا ۵ سال پس از معرفی نسل جدید یک محصول، آن را باز طراحی می‌کند. با ورود به هزاره سوم، این شرکت در استراتژی خود بازنگری کرد و چرخه عمر هر مدل را به حدود ۷ سال افزایش داد. حالا این شرکت دوباره تجدیدنظر کرده و قصد دارد فاصله بین باز طراحی محصولاتش را به ۹ سال افزایش دهد.

تویوتا و تکیه بر بروزرسانی‌های نرم‌افزاری به جای تغییرات بزرگ فنی و بدنه

بر اساس گزارش نشریه نیکی (Nikkei)، تویوتا قصد دارد در استراتژی جدید خود، تمرکز را از باز طراحی کامل به بروز رسانی نرم‌افزاری عمیق منتقل کند. نمونه‌ای از این روند در نسل اخیر کمری دیده شده که بیشتر یک بروز رسانی سنگین است تا یک نسل کاملاً جدید.

این تغییر رویکرد، تویوتا را قادر می‌سازد بخش بیشتری از منابع خود را صرف برقی‌ سازی کند و در عین حال با ارائه قابلیت‌های تازه نرم‌افزاری، ارزش محصولات خود را در بازار مدل‌های کارکرده تقویت نماید. تویوتا می‌گوید که با این راهبرد جدید می‌تواند ویژگی‌هایی مانند ارتقای عملکرد، اضافه کردن سیستم‌های کمک ‌راننده و حتی قابلیت‌های اشتراکی را از طریق نرم‌افزار ارائه دهد.

چرخه طولانی‌تر، عرضه پایدارتر؛ راهکاری برای پاسخ به تقاضای بالا

این تصمیم درست زمانی اتخاذ شده که تویوتا برای پاسخگویی به تقاضا با چالش مواجه است. شماری از مدل‌های این شرکت، مثل لندکروزر، اکنون با زمان تحویل بسیار طولانی روبرو هستند و تا زمانی که مشتری‌ها پشت صف ایستاده‌اند، نیازی فوری به باز طراحی کامل وجود ندارد. افزایش چرخه عمر محصولات تویوتا به ۹ سال می‌تواند چند مزیت کلیدی ایجاد کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از ثبات بیشتر در عرضه، افزایش فرصت خریداران برای تهیه نسخه‌های خاص و کاهش سرعت افت قیمت و تقویت ارزش فروش مجدد.

با این حال، این تغییر بدون نگرانی نیست. قیمت عمده‌فروشی تویوتا معمولاً طی زمان کاهش می‌یابد. اما اکنون خودروساز پرطرفدار ژاپنی قصد دارد این سیاست را بازبینی کرده و قیمت‌ها را نه بر اساس زمان، بلکه بر اساس شرایط فروش تعیین کند.

تغییر استراتژی تویوتا ؛ افزایش چرخه عمر محصولات به ۹ سال و تمرکز بر بروز آوری‌ های نرم افزاری

مخالفت بخشی از نمایندگی‌ها در ژاپن

در گزارش نیکی آمده است که برخی از ۲۳۰ نمایندگی مستقل تویوتا در ژاپن نسبت به این مدل قیمت‌گذاری «شناور» ابراز نگرانی کرده‌اند؛ زیرا این روش می‌تواند حاشیه سود آنها را کاهش دهد.
با این حال، تویوتا تأکید کرده که میانگین قیمت عمده‌فروشی در چرخه ۹ ساله ثابت باقی خواهد ماند.

سابقه تویوتا در تولید بلندمدت برخی مدل‌ها

این تصمیم تویوتا چندان باعث تعجب نمی‌شود، چرا که سابقه‌ای طولانی در عرضه مدل‌هایی با عمر زیاد دارد. یکی از این مدل‌ها، شاسی بلند4Runner  که با وجود قدیمی بودن، همواره فروش بالایی داشته است. به غیر از تویوتا، سایر خودروسازان نیز مسیر مشابهی را دنبال کرده‌اند. برای مثال استلانتیس مدل‌هایی مانند داج چارجر و کرایسلر پاسیفیکا را سال‌ها بدون تغییر نسل به فروش رسانده؛ تسلا هم مدل S و مدل X را همواره با بروز آوری‌ های جزئی به جای نسل جدید روانه بازار کرده است.

استراتژی جدید تویوتا بازتابی است از دگرگونی بزرگ صنعت خودرو که در آن کاهش وابستگی به بازطراحی‌های سنگین و حرکت به سمت خودروهای نرم‌افزارمحور در دستور کار قرار گرفته است. با حرکت به سمت چرخه ۹ ساله و تأکید بر آپدیت‌های نرم‌افزاری، تویوتا در حال تعریف دوباره مفهوم «عمر محصول» در دنیای خودرو است، مسیر تازه‌ای که می‌تواند جایگاه این برند را در عصر برقی‌سازی و خودروهای هوشمند بیش از پیش تقویت کند. البته باید منتظر ماند و دید که آیا این استراتژی در برابر رویه خودروسازان چینی موفق خواهد شد یا خیر. شاید بدانید چینی‌ها با سرعت بالایی محصولات خود را بروزآوری می‌کنند تا با تحولات بازار هماهنگ باشند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. بهنام قمی گفت:

    با اینکار تویوتا کم کم افول میکنه و از گردونه رقابت خارج میشه در حال حاضر سرعت رشد تکنولوژی بالا هست و ۹ سال زمان زیادیه

    ۰
    ۱
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X