تویوتا لندکروزر اف جی (Land Cruiser FJ) رونمایی شد؛ بچه شاسی بلندی با توانایی های آفرود بالا
بالاخره انتظارها به پایان رسید و شرکت تویوتا رسماً از شاسی بلند لندکروزر اف جی (Land Cruiser FJ) پردهبرداری کرد. این خودرو که در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن در معرض دید عموم قرار میگیرد، از مدتها پیش با نام «بچه لندکروزر» شناخته میشد. به طور کلی تویوتا لندکروزر اف جی را باید نسخهای کوچکتر، سبکتر و اقتصادی تر از لندکروزر ۲۵۰ دانست. در حال حاضر، این مدل جدید فعلاً فقط در ژاپن و شماری از کشورهای آسیایی عرضه خواهد شد و بعید است که شاهد عرضه آن در بازارهای بزرگ بینالمللی باشیم.
طراحیشده برای بازارهای آسیایی
به گفته تویوتا، لندکروزر FJ بر پایه پلتفرم مشترک با وانت هایلوکس چمپ (Hilux Champ) ساخته شده؛ پیکاپی که در حال حاضر در شماری از کشورهای جنوب شرق آسیا عرضه میشود. این مدل جدید حدود ۲۸۰ میلیمتر کوتاهتر از لندکروزر ۲۵۰ است و با طول ۴۵۷۵، ارتفاع ۱۸۵۵، عرض ۱۹۶۰ و فاصله محوری ۲۵۸۰ میلیمتر، ابعادی کاملاً جمع و جور دارد. چنین ابعادی باعث شده تویوتا لندکروزر اف جی به گزینهای مناسب برای رانندگی شهری و ماجراجوییهای سبک تبدیل شود و جای خالی نسخههای کوچکتر در خانواده لندکروزر را پر کند.

مشخصات فنی تویوتا لندکروزر اف جی ؛ پیشرانه آشنا اما قابل اعتماد
در بخش فنی، تویوتا لندکروزر FJ از همان موتور ۲.۷ لیتری چهار سیلندر استفاده میکند که در پیکاپ هایلوکس چمپ نیز به کار رفته است. این موتور توانایی تولید ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال نیرو هم به گیربکس شش سرعته و سیستم چهارچرخ متحرک غیر دائمی (Part-Time 4WD) محول شده است.
هرچند این اعداد در بازارهای بزرگ چندان چشمگیر نیستند، اما برای مصرف کنندگان آسیایی که بیشتر به دنبال استحکام و دوام هستند، کفایت میکنند. مهندس ارشد پروژه تویوتا لندکروزر اف جی یعنی ماسایا او چی یاما، در گفتوگو با اتوموتیو نیوز تأکید کرده هیچ برنامهای برای عرضه این خودرو در بازار آمریکا یا اروپا وجود ندارد.

طراحی کاربردی و قابلیت شخصیسازی
یکی از ویژگیهای جذاب تویوتا لندکروزر FJ، قابلیت سفارشیسازی بالای آن است. خودروساز ژاپنی با الهام از هایلوکس چمپ، پنلهای موسوم به MOLLE را برای نصب تجهیزات ماجراجویی ارائه میکند. تصاویر منتشرشده از لندکروزر اف جی نشان میدهند این خودرو حتی با هواکش اختصاصی قابل سفارش است.
علاوه بر این، سپرهای جلو و عقب جدیدترین عضو خانواده لندکروزر قابل جداسازی و تعویض موضعی طراحی شدهاند، به این معنا که در صورت آسیبدیدگی، فقط بخش آسیبدیده تعویض میشود. این ویژگی تعمیرپذیری خودرو را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.

تویوتا لندکروزر FJ و چهرهای دوستداشتنی
از نظر ظاهری، تویوتا لندکروزر اف جی زبان طراحی سنتی خانواده لندکروزر را حفظ کرده است. بدنهای جعبهای شکل با گلگیرهای پهن و متورم، چراغهای گرد کلاسیک و لاستیک زاپاس روی درِ عقب، چهرهای اصیل و در عین حال مدرن به خودرو بخشیده است.
در داخل کابین لندکروزر FJ، طراحی ساده و کاربردی به سبک سایر محصولات تویوتا حفظ شده است. کنسول مرکزی حجیم با دسته دنده بزرگ، نمایشگر لمسی افقی و داشبورد عضلانی، حسی از استحکام و دوام را القا میکند.

پروژه الکتریکی لند هاپر؛ گامی فراتر از لندکروزر اف جی
تویوتا همزمان با معرفی لندکروز اف جی، از توسعه پروژهای جدید با نام لند هاپر (Land Hopper) خبر داده است؛ یک وسیله نقلیه تمام برقی مخصوص آفرود که به گفته شرکت، میتواند «فراتر از جایی برود که لندکروزر قادر به رفتن است.» هرچند هنوز تاریخ عرضه رسمی این وسیله نقلیه سه چرخ و تاشو اعلام نشده، اما گفته میشود در آینده نزدیک به نمایش درخواهد آمد.

زمان عرضه لندکروزر FJ
تویوتا هنوز جزئیاتی از نسخههای مختلف یا تجهیزات لندکروزر FJ منتشر ننموده، اما تأیید کرده که این خودرو در میانههای سال ۲۰۲۶ در بازار ژاپن عرضه خواهد شد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این شاسی بلند ریزجثه نخستین حضور عمومی خود را اواخر ماه جاری در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن تجربه خواهد کرد. پس از ورود به بازار، این خودرو باید به مصاف سوزوکی جیمنی برود، مدلی که سالهاست یکی از محبوبترین شاسی بلندهای اقتصادی با تواناییهای آفرود بالا به حساب میآید.






شتر گاوپلنگ با دوام و با کیفیت و با اصالتی از تویوتا.
که به لطف مسئولین گران قدر ، ما ازش محروم هستیم !
نسخه قبلی fj به مراتب زیباتر بود