%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کوییک S
۷۸۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
اطلس GL
۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
آریسان ۲
۸۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
هایما ۸S
۲,۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۵
اکستریم VX
۶,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
کی ام سی ایگل
۱,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۱
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
فوتون تونلند G7
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۴
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۷
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۹,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S
۷۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
کی ام سی T9
۴,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
رانا پلاس
۱,۰۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
اکستریم LX
۳,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
کوییک S
۷۸۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
اطلس GL
۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
ساینا S دوگانه سوز
۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۸
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
آریسان ۲
۸۲۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۳
هایما ۸S
۲,۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۵
اکستریم VX
۶,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
کی ام سی ایگل
۱,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۱
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
فوتون تونلند G7
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۴
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۷
جک J4
۱,۴۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۹,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
ساینا S
۷۹۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
کی ام سی T9
۴,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
رانا پلاس
۱,۰۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
اکستریم LX
۳,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰

خودرو برقی ارزان‌ تر میشود؛ کاهش ۹۰ درصدی هزینه ساخت باتری در ۱۵ سال گذشته

منتشر شده در 29 مرداد 1403 ساعت 11:00
نویسنده سعید علیپور
خودروهای برقی

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دفتر فناوری‌های وسایل نقلیه وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) انجام شده، هزینه ساخت باتری خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ به میزان قابل ملاحظه ۹۰ درصد کاهش یافته است. طبیعتاً این امر به خودروسازان کمک می‌کند تا فاصله قیمتی میان خودروهای برقی و مدل‌های مجهز به موتور احتراق داخلی را کمتر کنند.

فاکتوری کلیدی در تولید خودروهای برقی

به گزارش آخرین خودرو، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تولید خودروهای برقی حجم، وزن و هزینه پک باتری است. خوشبختانه، هزینه ساخت باتری طی دهه‌های گذشته به دلیل بهبود فناوری‌ها مربوطه، ترکیبات شیمیایی جدید، فرآیندهای نوین تولید و افزایش چشمگیر تیراژ تولید روندی نزولی داشته است.

بر اساس اطلاعات DOE، هزینه پک باتری لیتیوم-یونی از مبلغ ۱,۴۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۹ دلار به ازای هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۳ پایین آمده است. در صورت لحاظ کردن تورم طی ۱۵ سال گذشته، قیمت اولیه با ارزش فعلی معادل ۱,۰۰۰ دلار می‌شود که باز هم کاهش چشمگیری به حساب می‌آید. این کاهش قیمت به ویژه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بیشتر بوده است.

کاهش قیمت خودرو برقی

خودروهای برقی ارزان‌تر می‌شوند

برآوردهای DOE برای خودروهای سبک با تیراژ تولید سالانه حداقل ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه محاسبه شده است. به عنوان مثال، باتری ۸۱ کیلووات ساعتی تسلا مدل Y اگر در سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد، حدود ۱۱۴,۶۱۵ دلار هزینه داشت؛ در حالی که در سال ۲۰۲۳ قیمت تمام شده این باتری ۱۱,۲۵۹ دلار بوده است.

خودروسازان پیش‌بینی می‌کنند که هزینه ساخت باتری طی سال‌های آینده همچنان کمتر و کمتر شود. در نتیجه، امکان تولید خودروهای برقی با قیمت پایین‌تر فراهم خواهد شد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط شرکت تحلیل بازار گارتنر انجام شده، تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از خودروهای درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) خواهد بود. همچنین، بسیاری از شرکت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت خودروهای برقی و درون‌ سوز تا پایان دهه کنونی برابر خواهد شد.

شارژ خودرو برقی

صرفه‌جویی برای مصرف‌کنندگان

کاهش هزینه تولید و قیمت‌های پایین‌ترِ درب کارخانه به معنای صرفه‌ جویی قابل توجه برای خریداران خودروهای برقی خواهد بود، به ویژه اگر سایر هزینه‌های مالکیت را در نظر بگیریم. بر اساس مطالعه اخیر جی دی پاور، هزینه کل مالکیت خودروهای برقی در یک دوره پنج ‌ساله در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا کمتر از خودروهای درون‌سوز است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا کاهش جهانی استقبال از خودروهای برقی تأثیر منفی بر تولید آنها و کاهش هزینه ساخت باتری خواهد گذاشت یا خیر.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X