%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰

خودروسازان جهانی از تولید هر خودرو چقدر سود می کنند؟

منتشر شده در 13 مهر 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
خودروسازان جهانی از تولید هر خودرو چقدر سود می کنند؟

نیمه نخست سال ۲۰۲۵ برای صنعت خودروسازی جهان با تناقضی عجیب همراه بوده، زیرا داده‌ها حکایت از آن دارند علی‌ رغم افزایش فروش، درآمد شرکت‌ها کاهش یافته است. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی فیلیپه مانوز تحلیلگر معروف صنعت خودرو، در شش ماهه اول سال جاری ۳۴ خودروساز بزرگ جهان موفق به فروش ۳۷.۶ میلیون دستگاه خودرو شده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این رشد عمدتاً تحت تأثیر عملکرد مثبت تویوتا، بی وای دی و جیلی حاصل شده و افت فروش شرکت‌هایی مانند استلانتیس و تسلا را جبران کرده است. با این حال، در شرایطی که حجم فروش بالا رفته، درآمد کل صنعت خودرو با افت ۲ درصدی به ۱.۴ تریلیون دلار کاهش یافته است. به همین ترتیب، میانگین قیمت هر دستگاه خودرو از ۳۸,۰۸۴ دلار در سال گذشته به ۳۶,۰۷۴ دلار کاهش پیدا کرده است.

جنگ قیمتی در چین و کاهش میانگین قیمت‌ها

هرچند بسیاری از خودروسازان چینی در این آمار لحاظ نشده‌اند، اما جنگ قیمتی شدید در بازار چین دلیل اصلی افت میانگین قیمت‌ها به شمار می‌رود. در نیمه نخست ۲۰۲۵، فروش بی وای دی ۳۳ درصد و جیلی ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، اما رشد درآمد آنها به ترتیب ۱۴ درصد و نزدیک به صفر بوده است. در همین بازه، بی وای دی توانسته جایگاه ششمین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم فروش را کسب کند.

کاهش شدید سودآوری؛ سقوط ۶۹ درصدی سود خالص

آنچه بیش از همه کارشناسان را نگران‌ می‌کند، کاهش سودآوری صنعت خودرو در جهان است. سود عملیاتی (پس از کسر هزینه‌های فروش و اداری) در نیمه نخست ۲۰۲۵ با افت ۲۳ درصدی به ۱۲۲.۲ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین کاهش سود در میان خودروسازان بزرگ نصیب استلانتیس و نیسان شده؛ شرکت‌هایی مانند مرسدس، فورد، تسلا، فولکس واگن، ب‌ ام‌ و، هوندا و کیا نیز با افت چشمگیر در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما افت اصلی در سود خالص رخ داده؛ جایی که مجموع سود خالص ۳۴ شرکت بررسی‌شده به ۲۶.۶ میلیارد دلار افت کرده، یعنی ۶۹ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۴. در نتیجه، حاشیه سود خالص متوسط از ۶.۱ درصد به ۲ درصد سقوط کرده است.

حاشیه سود خودروسازان بین المللی چقدر است؟

در میان همه خودروسازان بزرگ، تنها سه برند توانسته‌اند سود خالص خود را افزایش دهند که عبارتند از سوزوکی با مثبت ۹ درصد، فراری با مثبت ۹ درصد و بی وای دی با مثبت ۲ درصد. از بین تمامی برندها، فراری با ۲۳.۴ درصد بالاترین حاشیه سود خالص را در میان خودروسازان جهان دارد. سوزوکی با ۹.۱ درصد در رتبه دوم بوده و کیا با ۸.۱ درصد سوم است. هیوندای با ۷.۲ درصد چهارمین حاشیه سود خالص بالا را داشته و گریت با ۶.۹ درصد در جایگاه پنجم ایستاده است. میانگین حاشیه سود خالص در بین تمامی خودروسازان نیز با ۲ درصد برابری می‌کند.

خودروسازان جهانی از تولید هر خودرو چقدر سود می کنند؟

اگر سود به ازای هر خودرو را معیار قرار دهیم، فراری با ۱۳۸,۷۶۴ دلار در صدر قرار می‌گیرد. رتبه‌های بعدی هم به ترتیب به جگوار لندروور با ۶,۰۲۲ دلار ، پورشه با ۵,۷۶۲ دلار، مرسدس با ۲,۹۳۳ دلار و ب ام و با ۲,۳۸۴ دلار می‌رسند. در مجموع، متوسط سود به ازای هر خودرو در صنعت خودروسازی جهان ۷۰۶ دلار محاسبه شده است.

آینده‌ای مبهم برای خودروسازان جهان

کارشناسان معتقدند اگر قوانین سخت‌گیرانه اروپا منعطف‌تر نشوند، سیاست‌های تجاری آمریکا شفافیت پیدا نکنند و جنگ قیمتی چین پایان نگیرد، چشم‌انداز صنعت خودرو در آینده مبهم خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی

۴ Responses to “خودروسازان جهانی از تولید هر خودرو چقدر سود می کنند؟”

  1. محمدرضا گفت:

    بهتر بگی دولت ایران در مقایسه با خودروساز جهانی چقدر سود میکنه،فقط لطف میکنه اجازه میده از مرز وارد شه و ۵ برابر مثلا فراری سود میکنه خخخخخ

    ۲۳
    ۱
  2. رامین گفت:

    یک دهم گمرک و عوارض ایران

    ۱۱
    ۲
  3. قدرت طهماسبی گفت:

    سود خالص خودروهای داخلی را با خارجی ها مقایسه کنید در این مورد ما بیشترین سود خالص را در جهان داریم

    ۶
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X