شیائومی با فروش هر خودرو بیش از ۹۰۰ دلار ضرر می کند!

شیائومی اخیراً گزارش مالی سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده است. این گزارش نشان از پیشرفت قابل توجه کمپانی چینی در حوزه خودروهای الکتریکی دارد. طبق آمار، در این مدت ۷۵ هزار و ۸۶۹ دستگاه از سدان SU7 به مشتریان تحویل داده شده است. اما نکته جالب اینکه، تولید خودرو برای شیائومی هنوز سودآور نیست و این کمپانی با فروش هر دستگاه متحمل ضرر میشود!
عملکرد مالی در حوزه خودروهای الکتریکی و هوش مصنوعی
بر اساس گزارش مالی شیائومی، بخش کسب و کار خودروهای الکتریکی هوشمند و نوآوریهای مرتبط با هوش مصنوعی، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۱۸.۶ میلیارد یوان (حدود ۲.۵۸ میلیارد دلار آمریکا) درآمد ایجاد کرده است. از این میزان، فروش خودروهای الکتریکی ۱۸.۱ میلیارد یوان (۲.۵۱ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده و ۵۰۰ میلیون یوان (۷۰ میلیون دلار) نیز از سایر فعالیتهای مرتبط بهدست آمده است.
این بخش از فعالیت شیائومی با حاشیه سود ناخالص ۲۳.۲ درصدی همراه بوده، اما همچنان زیان عملیاتی معادل ۵۰۰ میلیون یوان (۷۰ میلیون دلار) را ثبت کرده است. این بدان معناست که در سه ماهه نخست ۲۰۲۵ فروش هر دستگاه خودرو برای شیائومی به طور میانگین حدود ۶۵۰۰ یوان (معادل ۹۰۳ دلار) ضرر داشته است. نکته مثبت اینکه این رقم در مقایسه با زیان میانگین ۴۵ هزار یوانی (۶۲۵۰ دلار) به ازای هر دستگاه در سال ۲۰۲۴ بهبود قابل توجهی دارد!

دلایل زیان شیائومی
«لو وی بینگ» از مدیران بالا رده شیائومی در خصوص این زیانها اظهار داشته که کسب و کار خودرویی این شرکت همچنان در مرحله ابتدایی قرار دارد و هنوز به مقیاس تولید اقتصادی نرسیده است. وی افزوده:
«سرمایهگذاریهای سنگین اولیه در ساخت کارخانهها و توسعه فناوریهای اختصاصی، از جمله دلایل اصلی این زیان بوده و مشابه با الگوی رشد دیگر شرکتهای خودروسازی در این صنعت نوظهور است.»
با توجه به روند صعودی تحویل خودروها، به ویژه استقبال بالای مشتریان از سدان پرچمدار SU7 اولترا، انتظار میرود شیائومی بتواند در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ به نقطه اصطلاحاً سر به سر برسد یا حتی وارد سوددهی شود.

استقبال چشمگیر از کراس اوور شیائومی YU7
در جریان ارائه گزارش مالی، لووی بینگ به استقبال فوقالعاده بازار از کراس اوور جدید YU7 نیز اشاره داشت. او در این رابطه گفت: «در حال حاضر میزان علاقهمندی کاربران به YU7 حدود سه برابر بیشتر از SU7 در مقطع مشابه پیش از عرضه است.»
وی تأکید کرد که YU7 توانسته مخاطبان گستردهتری نسبت به SU7 جذب کند و این موضوع موجب افزایش اطمینان تیم شیائومی به موفقیت این خودرو شده است. عرضه رسمی YU7 برای ماه جولای ۲۰۲۵ برنامهریزی شده و طبق گمانهزنیها، قیمت پایه آن حدود ۲۴۶ هزار یوان (معادل ۳۴ هزار دلار آمریکا) خواهد بود. این قیمتگذاری YU7 را به رقیبی جدی برای نسخه استاندارد تسلا مدل Y تبدیل میکند که با قیمت ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ یوان (۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار) عرضه میشود.

رقابت شیائومی با تسلا در بازار داخلی چین
در شرایطی که بازار خودروهای الکتریکی چین به شدت رقابتی است، شیائومی با مدل SU7 و اکنون YU7 توانسته جایگاه قابل قبولی برای خود رقم بزند. شاید بدانید سدان SU7 پیش از این موفق شده از رقبای قدرتمندی چون تسلا مدل ۳ و بی وای دی هان سبقت بگیرد.
با توجه به استراتژی قیمتگذاری تهاجمی، طراحی جذاب و توسعه فناوریهای اختصاصی، شیائومی میتواند تهدید جدی برای تسلا در بازار داخلی چین باشد؛ بهویژه با توجه به اینکه SU7 تنها در یک سال توانسته بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.