موضوعات داغ روز:

فولکس واگن ID. Every1 معرفی شد ؛ خودرویی برقی برای عموم مردم

منتشر شده در 16 اسفند 1403 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور

بازار خودروهای برقی ارزان‌ قیمت در اروپا روز به روز داغ‌تر می‌شود و خودروسازان برای جذب مشتریان بیشتر در این بخش رقابت شدیدی را آغاز کرده‌اند. در این راستا، شرکت فولکس واگن خود را برای عرضه یک مدل الکتریکی اقتصادی آماده می‌کند. این خودروساز بزرگ آلمانی با معرفی کانسپت فولکس واگن ID. Every1 به پیشواز محصول آتی خود رفته است. به گفته فولکس واگن، این کانسپت در حقیقت نسخه‌ پیش‌تولید محسوب می‌شود، به همین خاطر با تغییرات حداقلی و با شکل و شمایلی مشابه وارد خیابان‌ها خواهد شد. بر اساس برنامه‌ ریزی‌ ها نسخه تولید انبوه فولکس واگن ID. Every1 در سال ۲۰۲۷ به دست مشتریان خواهد رسید.  

قیمتی بسیار رقابتی

فولکس واگن ID. Every1 قرار است با قیمتی در حدود ۲۰ هزار یورو (معادل ۱۷ هزار پوند یا ۲۱ هزار دلار) روانه بازار شود. از نظر ابعاد نسخه تولید انبوه این مفهومی بین پولو و مدل آپ جای می‌گیرد. البته شاید بدانید آپ از رده خارج شده و دیگر تولید نمی‌شود.

کانسپت جدید فولکس واگن ID. Every1 طولی برابر با ۳۸۸۰ میلیمتر دارد. برای مقایسه طول بدنه آپ ۳۶۰۰ میلیمتر است و طول بدنه پولو به ۴۰۷۴ میلیمتر می‌رسد. فضای داخلی این خودرو با پولو قابل مقایسه است و صندوق بار آن ۳۰۵ لیتر حجم دارد.

فولکس واگن ID. Every1

مشخصات فنی فولکس واگن ID. Every1

هاچبک برقی ID. Every1 بر مبنای پلتفرم MEB توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم دیفرانسیل جلو بوده و در آن فقط چرخ‌های این محور محرک هستند. با این حساب باید گفت ID. Every1 مسیری متفاوت از مدل‌های برقی بزرگ‌تری چون ID.3 و ID.4 را در پیش گرفته، چرا که در این مدل‌ها، نیرو در اختیار چرخ‌های محور عقب قرار می‌گیرد. این کانسپت نیروی خود را از یک موتور برقی کوچک با توانایی تولید ۹۴ اسب بخار قدرت دریافت می‌کند.

نمای جانبی فولکس واگن ID. Every1

فولکس واگن هنوز درباره شتاب این خودرو حرفی به میان نیاورده، اما تأیید کرده که حداکثر سرعت آن ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. با توجه به امکان ثبت چنین رکوردی، احتمالاً شتاب ID. Every1 و نسخه تولید انبوه آن بهتر از چیزی خواهد بود که بسیاری تصور می‌کنند. درباره ظرفیت باتری هم اطلاعاتی در دست نیست، ولی می‌دانیم که امکان پیمایش ۲۵۰ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ وجود دارد. این رقم هر چند چشمگیر نیست، ولی برای سفرهای درون‌ شهری کاملاً کفایت می‌کند. با در نظر گرفتن جثه خودرو و موتور نه چندان قوی، شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که ظرفیت باتری کمتر از ۴۰ کیلووات‌ ساعت است.

نمای رو به روی فولکس واگن ID. Every1

طراحی جذاب و الهام از مدل‌های کلاسیک

فولکس واگن در طراحی ID. Every1 تلاش کرده تا ضمن حفظ سادگی، ظاهری مدرن و در عین حال بانمک خلق کند. این خودرو همانند گلف کلاسیک خطوط پنجره صاف و بدنه‌ای به دور از پیچیدگی دارد که باعث می‌شود طراحی آن سیال در زمان باشد. چراغ‌های جلو که تا حدودی فورد کاپری و حتی سوزوکی ایگنیس را تداعی می‌کنند، ID. Every1 را اخمو و عصبانی نشان می‌دهند. این چراغ‌ها با جلو پنجره مشکی رنگ ادغام شده‌اند.

در نمای جانبی با استیلی جذاب طرف هستیم. به دلیل استفاده از رنگ مشکی برای ستون‌های A و B، این حس ایجاد می‌شود که سقف ID. Every1 معلق است. نکته جالب اینکه علی‌ رغم جثه کوچک و ماهیت شهری، رینگ‌های این خودرو اندازه‌ای برابر با ۱۹ اینچ دارند. البته در مدل‌های مفهومی برای افزایش جذابیت بصری معمولاً از رینگ‌های بزرگ‌تر از حد استاندارد استفاده می‌شود و بعید است که نسخه تولید انبوه با چنین رینگ‌های به فروش برسد.

کابین فولکس واگن ID. Every1

در نمای عقب شیشه مشکی‌ رنگ، یادآور مدل آپ است، اما این بار عرض بیشتر و خطوط عضلانی‌تر ترکیبی پخته‌تر ایجاد کرده است. چراغ‌های به کار رفته در این بخش، با چراغ‌های جلو حالتی قرینه‌ای دارند. اسپویلر انتهای سقف و حجم‌ پردازی‌ های صورت گرفته روی سپر از ویژگی‌های قابل ذکر نمای عقب هستند.

بازگشت دکمه‌های فیزیکی به کابین

در داخل کابین، طراحی ساده و مسطح داشبورد کانسپت فولکس واگن ID. Every1 حس جاداری و گستردگی فضای موجود را به بیننده القا می‌کند. برخلاف دیگر مدل‌های برقی اخیر فولکس واگن که در آنها از نمایشگر ایستاده در پشت فرمان استفاده شده، در ID. Every1 پنل دیجیتال با داشبورد یکپارچه شده است.

طراحی فولکس واگن ID. Every1

خوشبختانه فولکس واگن در کانسپت ID. Every1 دکمه‌های فیزیکی را به داشبورد بازگردانده است. تنظیمات مربوط به صدا، دمای کابین و گرم‌کن صندلی‌ها از طریق این دکمه‌ها انجام می‌شود. با این حال، نمایشگر بزرگ حاضر در بخش میانی داشبورد همچنان مرکز کنترل اصلی به حساب می‌آید. این نمایشگر و یا به عبارت دقیق‌تر سیستم سرگرمی به نرم ‌افزار جدید فولکس واگن مجهز شده است. آنطور که اعلام شده، نرم افزار جدید کمپانی به رانندگان امکان می‌دهد پس از خرید خودرو، قابلیت‌های دلخواه را از طریق خرید اشتراک‌ فعال‌سازی کنند. این یعنی قابلیت‌ها به صورت پیش‌فرض موجود هستند، اما برای استفاده از آنها باید مبالغی را به عنوان حق اشتراک پرداخت کرد!

معرفی فولکس واگن ID. Every1

ویژگی‌های نوآورانه

در کانسپت فولکس واگن ID. Every1 چند ویژگی نوآورانه وجود دارد. برای مثال این خودرو به یک اسپیکر بلوتوثی قابل مجهز است. این اسپیکر که طراحی جذابی دارد، روی کنسول میانی و بین دو صندلی جلو قرار می‌گیرد. وجود ریل کاربردی در سمت سرنشین دیگر ویژگی جالبی است که امکان اتصال تبلت یا حتی یک میز کوچک را فراهم می‌کند. همچنین، کنسول میانی بین صندلی‌ها قابل حرکت به سمت جلو و عقب است و قفسه‌های کشویی دارد. فولکس واگن امکان تنظیم صندلی‌های جلو و عقب به شیوه‌های مختلف را فراهم کرده تا سرنشینان بتوانند بیشترین استفاده را از فضای کابین داشته باشند.

طراحی داخلی فولکس واگن ID. Every1

آینده‌ خودروهای برقی اقتصادی فولکس واگن

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، علاقه‌مندان به نسخه تولید انبوه کانسپت فولکس واگن ID. Every1 باید تا سال ۲۰۲۷ منتظر بمانند. قبل از این خودروی تقریباً ۲۰ هزار یورویی، فولکس واگن نسخه تولیدی ID.2  را در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد کرد. کمپانی آلمانی قصد دارد این خودرو را در دو مدل ID.2X (کراس اوور) و GTI (اسپرت) در دسترس مشتریان قرار دهد. گفته می‌شود ID.2X در نمایشگاه خودروی مونیخ ۲۰۲۵ به نمایش درخواهد آمد.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات کانسپت ID. Every1 را به طور خلاصه مشاهده نمایید.

پلتفرمMEB، دیفرانسیل جلو
قدرت موتور۹۴ اسب‌ بخار
حداکثر سرعت۱۳۰ کیلومتر بر ساعت
برد تخمینی۲۵۰ کیلومتر
ظرفیت باتریاحتمالاً کمتر از ۴۰ کیلووات ‌ساعت
طول خودرو۳۸۸۰ میلی‌متر
فضای بار۳۰۵ لیتر
قیمت احتمالی۲۰ هزار یورو
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.