ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
ساینا S
۷۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین GL
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
شاهین اتوماتیک
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷
مزدا 3
۵,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
هایما ۸S
۳,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
آریسان ۲
۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۸
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵
رانا پلاس
۱,۰۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
ری را
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۳
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
اکستریم LX
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
اطلس GL
۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
کوییک S
۷۶۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
ساینا S
۷۸۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین GL
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۴۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۱
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۷
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
شاهین اتوماتیک
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷
مزدا 3
۵,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۵
هایما ۸S
۳,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۱
آریسان ۲
۸۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۸
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵
رانا پلاس
۱,۰۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
ری را
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۳
اطلس G
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۴
اکستریم LX
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
اطلس GL
۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
کوییک S
۷۶۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰

مروری بر پرونده جیپ واگنیر ۲۰۰۰ ؛ کانسپتی که آینده را اشتباه پیش بینی کرد

منتشر شده در 20 آذر 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
مروری بر پرونده جیپ واگنیر ۲۰۰۰ ؛ کانسپتی که آینده را اشتباه پیش بینی کرد

شرکت جیپ همواره به تولید شاسی بلندهای جان سخت و توانمند شهرت داشته است. این کمپانی آمریکایی در دهه ۹۰ میلادی کانسپتی متفاوت با نام واگنیر ۲۰۰۰ رونمایی کرد؛ کانسپتی که آمده بود تا برداشت جیپ از شاسی بلند‌های لوکس آینده را ارائه کند. اما با مقایسه این کانسپت و مدل‌های فعلی می‌توان نتیجه گرفت که پیش بینی برند آمریکایی اصلاً درست از آب در نیامده است.

تاریخچه پرفراز و نشیب جیپ در دنیای شاسی بلندهای لوکس

جیب در دنیای خودروهای شاسی ‌بلند لوکس تاریخچه پرفراز و نشیبی دارد. بسیاری از علاقه‌مندان رنجرور ۱۹۷۰ را نخستین شاسی بلند لوکس جهان می‌دانند، اما طرفداران جیپ معتقدند مدل سوپر واگنیر چهار سال زودتر این مسیر را آغاز کرده بود. هرچند این مدل در حد فاصل سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ روی خط تولید قرار داشت، اما پایه‌گذار کلاسی شد که صنعت خودرو دهه‌ها بعد به آن رسید. در دهه ۱۹۹۰ این کلاس با مدل‌هایی مثل لکسوس LX، کادیلاک اسکلید، لینکلن نویگیتور، مرسدس ML و ب ام و X5 شکوفا شد.

داستان تولد کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰

پس از حدود سه دهه، جیپ در سال ۱۹۹۱ سرانجام تولید واگنیر را متوقف کرد؛ درست زمانی که بازار شاسی بلندهای لوکس آماده جهشی بزرگ بود. تنها چند ماه پیش از پایان تولید، در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۱ کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ با ظاهری عجیب و غریب معرفی شد. این شاسی بلند مفهومی طراحی بسیار متفاوتی داشت و اصلاً شبیه تولیدات قبلی کمپانی نبود.

کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ گویی ترکیبی از یک خودروی مینی ون و یک استیشن واگن بود، به همین خاطر نسبت‌های بدنه آن کاملاً غیرعادی به نظر می‌رسید. در کنار این ناهمگونی، چهره آن یک کاراکتر غمگین و افسرده را در ذهن مجسم می‌کرد و بیننده را به ابراز همدردی فرا می‌خواند!

خطوط بدنه کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ اکنون مدلی مثل مرسدس R کلاس را یادآوری می‌کند، ونی که البته بیش از یک دهه بعد معرفی شد. برند آمریکایی در کاتالوگ رسمی گفته بود طراحی این خودرو از قطارهای لوکس قرن بیستم الهام گرفته شده است.

از کابین کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ تصاویر زیادی موجود نیست. با این حال اندک عکس‌های موجود نشان می‌دهند این شاسی بلند مفهومی به یک نمایشگر دیجیتال مجهز بوده؛ البته این نمایشگر در ارتفاعی پایین‌تر از حد انتظار نصب شده و با استانداردهای فعلی یک ضعف در طراحی محسوب می‌شود.

کابین شش‌نفره با صندلی‌های چرخان

فضای داخلی کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ برای شش نفر و با چینش صندلی ۲+۲+۲ طراحی شده بود. جالب اینکه صندلی‌ها چرخان بودند و امکان گفتگوهای راحت را فراهم می‌کردند. البته از دید جیپ، در صورت تولید انبوه می‌شد صندلی‌های یکپارچه نیمکتی را برای ردیف دوم و سوم سفارش داد. نکته جالب دیگر این خودرو، صندلی‌های تاشو در قسمت عقب آن بود که با باز کردن درِ صندوق در دسترس قرار می‌گرفت. امروزه این ایده در شاسی بلند مجلل رولزرویس کالینان استفاده شده است.

از دیگر ویژگی‌های نوآورانه جیپ واگنیر ۲۰۰۰ می‌توان به باربند مخفی با قابلیت بیرون ‌آمدن کشویی، سیستم سرگرمی شامل تلویزیون، ویدیو و پخش‌کننده CD، پله‌های برقی جانبی و قلاب یدک‌کش یکپارچه اشاره کرد. در آن دوران، چوب نماد لوکس‌گرایی بود و جیپ نیز از آن به‌ وفور در کابین بهره گرفته بود.

بدنه بزرگ‌تر از هر جیپ معمولی

ابعاد کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ نیز چشمگیر بود. این شاسی بلند مفهومی ۵,۰۳۲ میلی‌متر طول، ۲,۰۴۰ میلی‌متر عرض و ۱,۷۱۵ میلی‌متر ارتفاع داشت و در مقایسه با واگنیر استاندارد خیلی بزرگ‌تر دیده می‌شد. رینگ‌های ۲۰ اینچی براق و تایرهای پهن ۳۵۵/۳۵ در جلو و ۳۹۵/۴۰ در عقب، حس قدرت و صلابت را به بیننده منتقل می‌کردند.

جیپ با تعبیه چرخ‌ها در چهار گوشه اتاق، توانسته بود فاصله ‌محوری کانسپت واگنیر ۲۰۰۰ را به عدد خیره‌کننده ۳,۴۸۰ میلی‌متر برساند؛ رقمی که فضای کابین فوق‌العاده وسیعی فراهم می‌کرد. دستیابی به چنین تناسبی امروز در پلتفرم‌های تمام الکتریکی متداول است، اما واگنیر ۲۰۰۰ یک خودرو با موتور احتراقی بود.

مشخصات فنی جیپ واگنیر ۲۰۰۰ ؛ پیشرانه V8 و سیستم تعلیق پیشرفته

در زیر پوسته کانسپت جیپ واگنیر ۲۰۰۰ پیشرانه ۵.۲ لیتری V8 قرار داشت. این موتور حجیم می‌توانست ۲۲۰ اسب‌ بخار قدرت تولید کند. وظیفه انتقال قدرت نیز به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک محول شده بود. طبق رسم دیرینه جیپ، هر چهار چرخ نیرو را دریافت می‌کردند. استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و سیستم تعلیق مستقل با میله‌های پیچشی جلو و عقب، نشان می‌دهد جیپ به دنبال ارائه مدلی فراتر از استانداردهای آن زمان بوده است.

میراث واگنیر؛ از یک آینده خیالی تا امروز

با وجود جسارت طراحی، جیپ هرگز نسخه تولیدی کانسپت واگنیر ۲۰۰۰ را عرضه نکرد. اما نام واگنیر زنده ماند، ابتدا در قالب تیپ لوکس گرند چروکی (ZJ) و سپس در سال ۲۰۲۲ با معرفی نسل جدید به‌ عنوان یک مدل مستقل. از سال ۲۰۲۴ نیز نسخه کاملاً برقی واگنیر S در بازار حضور دارد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X