%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰

مینی هم از سیاست برقی شدن پا پس کشید؛ بنزینی‌ها همچنان در خط تولید می‌مانند!

منتشر شده در 30 فروردین 1404 ساعت 12:01
نویسنده سعید علیپور

موج بلند برقی‌سازی که طی چند سال گذشته بسیاری از خودروسازان جهانی را با خود همراه کرده بود، حالا به تدریج در حال فروکش کردن است. تا همین چند ماه قبل شمار زیادی از خودروسازان با تعیین یک مهلت زمانی، از حذف موتورهای درون‌سوز و تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی خبر می‌دادند. اما اکنون شاهد آن هستیم که خودروسازان مذکور در حال بازنگری در مسیر خود هستند. مینی جدیدترین شرکتی است که به این جمع پیوسته و اعلام کرده دیگر قصد ندارد تا پایان دهه جاری به‌طور کامل به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کند.

تغییر مسیر استراتژیک در آمریکا

به گزارش آخرین خودرو، مایکل پیتون معاون برند مینی در آمریکا در مصاحبه با نشریه اتوموتیو نیوز اظهار کرده این شرکت دیگر هدف‌گذاری پیشین خود مبنی بر تولید فقط خودروهای برقی تا پایان دهه کنونی را دنبال نمی‌کند. او در این رابطه گفته:

«ما همچنان به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کنیم، اما به‌ویژه در بازار آمریکای شمالی، واقعیت این است که خودروهای درون‌سوز هنوز نقش پررنگی دارند و این روند در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد. بنابراین ما رویکرد خود را کمی تغییر داده‌ایم و تولید خودروهای بنزینی را ادامه خواهیم داد.»

ایسمن مینی

آقای پیتون افزوده:

«شما شاهد سرمایه‌گذاری‌های جدید در محصولات بنزینی خواهید بود. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که برای مشتریانی که همچنان به این نوع خودروها علاقه دارند، گزینه‌های مناسبی ارائه می‌کنیم.»

توقف عرضه ایسمن (Aceman) و مدل‌های برقی دیگر

یکی از مهم‌ترین تغییرات در برنامه‌های مینی، لغو عرضه مدل برقی ایسمن در بازار آمریکا است. این کراس‌اوور کوچک برقی که قرار بود از چین وارد بازار شود، به دلیل افزایش تعرفه‌ها و مشکلات زنجیره تأمین، از برنامه عرضه در ایالات متحده کنار گذاشته شده است. مینی همچنین تصمیم گرفته مونتاژ این مدل را از سال ۲۰۲۶ در کارخانه آکسفورد بریتانیا متوقف کند؛ ضمن اینکه از تولید این خودرو در کارخانه اسپارتانبورگ در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا نیز خبری نخواهد بود.

مینی کوپر اس

مشکلات تأمین قطعات برای تولید محلی و نبود زیرساخت مناسب، از دلایل اصلی این تصمیم عنوان شده‌اند. حتی مدل سه ‌درب کوپر برقی هم به همین دلایل در بازار آمریکا عرضه نخواهد شد. برنامه ساخت یک کانورتیبل برقی نیز به حالت تعلیق درآمده است.

عملکرد گروه ب ام و در حوزه خودروهای برقی

اگرچه مینی از برنامه خود عقب‌نشینی کرده، اما دیگر برندهای گروه ب ام و هنوز در مسیر برقی‌سازی حرکت می‌کنند. رولزرویس کماکان قصد دارد موتور دوازده سیلندر معروف خود را اوایل دهه ۲۰۳۰ کنار بگذارد. با این حال، خود ب ام و اعلام کرده که مشتریان نباید به اجبار به سمت خودروهای برقی هدایت شوند. مدیران این کمپانی اعتقاد دارند بیش از ۵۰ درصد فروش سالانه گروه تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند بدون موتور درون‌سوز باشد، البته اگر زیرساخت‌های شارژ کافی فراهم شود.

عملکرد گروه ب ام و در حوزه خودروهای برقی

طبق آمار، در سال ۲۰۲۴ سهم خودروهای برقی از کل فروش گروه ب ام و (شامل مینی و رولزرویس) تنها ۱۷.۴ درصد بوده است. این رقم در سال ماقبل ۱۴.۷ درصد بود. در سه ماهه نخست ۲۰۲۵ هم فروش مدل‌های برقی ۳۲.۴ درصد رشد کرده و ۱۰۹,۵۱۶ دستگاه از کل خودروهای فروخته‌شده توسط گروه ب ام و برقی هستند؛ این رقم معادل ۱۸.۷ درصد از کل میزان فروش می‌شود.

با این تغییرات، به نظر می‌رسد مینی نه‌تنها از آرمان‌گرایی برقی فاصله گرفته، بلکه می‌خواهد با واقع‌گرایی همچنان جایگاه خود را در میان علاقه‌مندان خودروهای کوچک و خاص حفظ کند. باید منتظر ماند و دید این بازنگری تا چه اندازه در حفظ محبوبیت برند موثر خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X