موضوعات داغ روز:

نجات به قیمت ساختمان مرکزی ؛ نیسان در آستانه فروش دفتر مرکزی خود در یوکوهاما

منتشر شده در 06 خرداد 1404 ساعت 13:00
نویسنده سعید علیپور
نجات به قیمت ساختمان مرکزی ؛ نیسان در آستانه فروش دفتر مرکزی خود در یوکوهاما

در پی زیان سنگین و ادامه‌دار، شرکت نیسان موتور ژاپن ممکن است تصمیمی بی‌سابقه اتخاذ کند. در صورت نهایی شدن این تصمیم، کمپانی ژاپنی دفتر مرکزی خود را که در سال ۲۰۰۹ در یوکوهاما احداث شده، به فروش خواهد رساند. اگر این اتفاق بیفتد، عمق بحران مالی این خودروساز باسابقه کاملاً پدیدار خواهد شد؛ بحرانی که در سال گذشته میلادی موجب زیانی معادل ۴.۵ میلیارد دلار شده است.

بنابر گزارش جدید نشریه «نیکی آسیا»، ساختمان دفتر مرکزی نیسان که در منطقه ساحلی «میناتو-میرای ۲۱» در یوکوهاما قرار دارد، در فهرست دارایی‌هایی است که این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا پایان مارس سال ۲۰۲۶ به فروش برساند. طبق برآورد کارشناسان املاک محلی، این ساختمان ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد ین، معادل حدود ۷۰۰ میلیون دلار دارد.

فروش دفتر مرکزی؛ تصمیمی غیرمنتظره اما منطقی

اگرچه ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، هنوز مستقیماً به فروش ساختمان دفتر مرکزی اشاره نکرده، اما اعلام گفته این شرکت در حال بررسی فروش برخی از دارایی‌های غیرعملیاتی است. همچنین شبکه NHK نیز گزارش داده که این ساختمان در فهرست املاک قابل فروش قرار گرفته است.

در صورت انجام این معامله، نیسان ممکن است همچنان از این ساختمان به صورت اجاره‌ای بهره‌برداری کند؛ مشابه اتفاقی که چند سال پیش برای شرکت مکلارن در انگلیس افتاد. در آن زمان مکلارن نیز برای کاهش بدهی‌های خود، مقر مرکزی در ووکینگ را فروخت و سپس آن را اجاره کرد. چنین مدل «فروش و اجاره مجدد» در صنایع بزرگ، به‌ویژه خودروسازی، راهکاری مرسوم در دوران فشارهای مالی است.

موجی از اقدامات ریاضتی در نیسان

فروش دفتر مرکزی تنها یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای از اقدامات ریاضتی نیسان برای بقا است. این خودروساز ژاپنی پس از تحمل زیان‌های چند میلیارد دلاری، تصمیم گرفته هفت کارخانه در سراسر جهان را تعطیل کند؛ دو مورد از این کارخانه‌ها در خاک ژاپن و به احتمال زیاد شامل سایت‌های اوپاما و شونان خواهند بود.

همچنین اعلام شده که نیسان حدود ۲۰ هزار شغل را در سراسر شبکه عملیاتی خود حذف خواهد کرد؛ اقدامی که بخشی از برنامه‌ای گسترده برای کاهش هزینه‌ها در بلندمدت به شمار می‌رود. این شرکت توسعه برخی از مدل‌ها را هم به حالت تعلیق درآورده و قصد دارد با حذف ۶ پلتفرم از سبد محصولات خود، تنها ۷ پلتفرم اصلی را حفظ کند.

بازنگری کامل در طراحی و مهندسی

برای کاهش هزینه‌ها، نیسان در نظر دارد پیچیدگی قطعات را تا ۷۰ درصد کاهش دهد و محصولات خود را بیشتر یکپارچه کند. در همین راستا، حدود ۳ هزار نفر از کارکنان تحقیق و توسعه این شرکت به مأموریت‌هایی مرتبط با کاهش هزینه‌ها گمارده شده‌اند.

مدل‌هایی همچون نسل جدید میکرا که با همکاری رنو و بر اساس پلتفرم رنو ۵ توسعه یافته‌اند، نمونه‌ای از راهبرد جدید نیسان برای عرضه خودروهایی ارزان‌تر و کم‌ هزینه‌ تر با بهره‌گیری از مهندسی مشترک است.

شراکت‌های استراتژیک، راه نجات یا وابستگی؟

پس از شکست مذاکرات ادغام با هوندا، نیسان اکنون تلاش می‌کند با تمرکز بر شراکت‌های منطقه‌ای، از جمله با شرکت چینی دانگ فنگ، بقای خود را تضمین کند. همچنین همکاری با میتسوبیشی برای توسعه مدل‌های جدید شدت گرفته و گزارش‌هایی نیز مبنی بر واگذاری برخی از ظرفیت‌های بلااستفاده کارخانه‌ها به دانگ فنگ منتشر شده است.

چشم‌انداز پیش رو

فروش دفتر مرکزی نیسان – چه به‌صورت قطعی و چه از طریق اجاره پس از فروش – اگرچه تصمیمی نمادین و شوک‌آور به‌نظر می‌رسد، اما در شرایط فعلی شاید تنها یکی از راهکارهای بقا باشد. نیسان اگر بتواند در کنار کاهش هزینه‌ها، محصولات جدیدی متناسب با نیاز بازار جهانی، به‌ویژه در حوزه خودروهای الکتریکی توسعه دهد، می‌تواند شانس بازگشت به رقابت را برای خود حفظ کند.

اما اگر تنها به کاهش هزینه‌ها و فروش دارایی‌ها اکتفا شود، آینده این خودروساز که زمانی جزو پیشگامان نوآوری در صنعت خودرو بود، مبهم‌تر از همیشه خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “نجات به قیمت ساختمان مرکزی ؛ نیسان در آستانه فروش دفتر مرکزی خود در یوکوهاما”

  1. هادی گفت:

    خب بره سراغ چینی ها و دانگ فنگ.

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.